الهام احمد: ترکیه‌ می‌خواهد به کوبانی حمله کند

الهام احمد، رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیك در ادامه مصاحبه با خبرگزاری فرات نیوز، به سئوالات در مورد حمله به کوبانی، دیدگاه رژیم سوریه نسبت به دیالوگ و قانون سزار و گفتگوی با احزاب انجمن میهنی کوردهای سوریه پاسخ داد.

الهام احمد، رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیک، با یادآوری اینکه ترکیه برخی مناطق شمال و شرق سوریه را اشغال کرده است گفت: "قصد اشغال تمامی مناطق را داشتند اما موفق به انجام بخشی از نقشه خود شدند. اکنون به فکر اجرای کامل طرح اشغال خود هستند تا مناطق دیگر را اشغال کنند. افراد پیشاهنگ در اجتماع هدف حمله ترکیه قرار می‌گیرند مانند کشتار کوبانی که اخیرا انجام شد."

آنچه داعش نتوانست انجام دهد را حکومت ترکیه می‌خواهد انجام دهد

الهام احمد می‌گوید: "قتل سه عضو کنگره زنان استار کوبانی -توسط حمله هوایی ترکیه- در بیست و سوم ژوئن امسال صورت گرفت که همزمان با سالگرد واقعه قتل‌عام ٢٣٣ انسان توسط داعش در کوبانی ماه ژوئن ٢٠١۵ بود".

الهام احمد همزمانی این وقایع را تصادفی نمی‌داند و معتقد است ترکیه می‌خواهد بگوید آنچه داعش نتوانست انجام دهد را من به نتیجه می‌رسانم.

او کوبانی را نماد مبارزه با داعش بیان کرد و گفت: "حقیقت این است که ترکیه می‌خواهد کوبانی را اشغال کند اما چون توان آن را ندارد در برخی مناطق به افراد پیشاهنگ جامعه حمله می‌کند. از این طریق می‌خواهد افکار عمومی را به وقوع حملات عادت دهد تا در زمان حمله بزرگ، قادر به اعتراض نباشند."

مسئولیت روسیه در کوبانی

رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیك با اشاره به اینکه کوبانی تحت کنترل روسیه است گفت: "می‌بایست که روسیه بیش از همه اعتراض می‌کرد. اما هیچ صدایی از روسیه شنیده نشد. این یک خطر جدی است. روسیه قبلا در مناطقی که حضور داشت می‌گفت که نیروهای رژیم سوریه به این نواحی وارد شده‌اند و نیازی به آمدن نیروهای ترکیه نیست. بنابراین روسیه باید به وظیفه‌اش در مورد جلوگیری از حملات ترکیه عمل کند. می‌خواهیم بگوییم که ترکیه به هر کجا که حمله کند، ما رژیم و روسیه را مسئول می‌دانیم."

مناطق امن و آرام به جهنم بدل شده‌اند

الهام احمد در مورد وضعیت جاری در مناطق تحت اشغال ترکیه گفت:"در تاریخ هفدهم اکتبر پیمان آتش‌بس میان آمریکا و ترکیه به امضا رسید. اما ترکیه هیچ تعهدی به این پیمان نداشته است. نیروهای ترکیه همواره به مناطق ما حمله کرده و در مناطقی که حضور دارند مسائلی مانند آدم‌ربایی، فدیه، شکنجه، کشتار جمعی، انفجار و نزاع میان گروههای تبه‌کار وجود دارد. این مناطق در گذشته امن و آرام بودند اما اکنون به جهنم بدل شده‌اند. ترکیه مسئول این اقدامات است."

رژیم برای تغییرات آماده نیست

الهام احمد در رابطه با حاصل تلاش‌ها برای گفتگوی با رژیم سوریه گفت: "رژیم مایل به دیالوگ نیست. چه در ملاقات‌های ژنو و چه در تلاش‌های دیگر، رژیم برای دیالوگ و تغییر خودکامگی آماده نبوده است.

نحوه تعامل رژیم با خودمدیریتی شمال و شرق سوریه مثبت نیست. به عنوان نمونه وقتی که قانون سزار اعمال شد، رسانه‌های رژیم طوری وانمود کردند که گویا کوردها و خودمدیریتی شمال و شرق سوریه این قانون را درآورده‌اند. این تلاشی برای تخریب بود در حالی که خود رژیم سوریه مناطق ما را مورد تحریم اقتصادی قرار داده است.

پروپاگاندای سیاه نمایی رژیم

وقتی که شنیدند قانون سزار به اجرا گذاشته می‌شود، رژیم به سرعت اقدام به بستن کارخانه‌های دارو کرد. انتقال دارو به مناطق خودمدیریتی شـال و شرق سوریه ممنوع شد. همچنین بازرگانی مواد غذایی میان مناطق ما و رژیم قطع شد. راههای تجاری شـمال و شرق را نیز محدود کرده‌اند. در موضوع گندم نیز مدعی شدند که کوردها فروش گندم را ممنوع کرده و مشغول تجارت و دزدی در نواحی دیگر هستند. آنچه انجام می‌شود تبلیغات سیاه‌نمایی علیه خودمدیریتی دمکراتیک است.

ما این برخورد را صحیح نمی‌دانیم. انجام دهندەی این کار، خود رژیم است. خودمدیریتی دمکراتیك تاکنون نگفته است که گندم به مناطق رژیم سوریه نخواهد داد. کاملا برعکس، ما قلبا معتقدیم که قانون سزار به اجتماعات سوریه لطمه می‌زند. اما رژیم سعی می‌کند که کوردها و خودمدیریتی را مسبب تصویب این قانون معرفی کند تا از بار مسئولیت آن شانه خالی کند.

رژیم از تغییر و تحول سیاسی و برداشتن گام و رفع زمینه های سزار، گریزان است. حرکت معکوس رژیم موجب افزایش تحریم‌ها خواهد شد و معیشت مردم به بازی گرفته می‌شود. این واقعیت باید درک شود."

سعی در فتنه انگیزی میان خلق‌ها

رئیس مجلس سوریه دمکراتیک از سویی به آغاز دیالوگ میان حزب اتحاد دمکراتیك با انجمن میهنی کوردهای سوریه اشاره کرد و گفت: "وقتی که این دیالوگ آغاز شد تلاش کردیم که دیگر اجتماعات مناطق خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را در گفتگوها سهیم کنیم. اما این کار به کندی پیش می‌رود. هر دو طرف مصرانه می‌گویند باید از نتیجه دیالوگ، اتفاق و توافق حاصل شود. چنین دیگاهی مثبت است. در مرحله بعدی دیالوگ با مشارکت همه خلق‌ها باید انجام شود. البته برخی این دیالوگ را بازیچه قرار دادند. بعد از ملاقات‌ها برخی گفتند که توافق مبتنی بر پیمان دهوک است اما تعدادی مفاد پیمان دهوک طبق شرایط کنونی بروزرسانی خواهند شد.

گروهی سعی کردند فضایی ایجاد کنند که گویا قرار است چهل درصد خودمدیریتی به طرف دوم کوردها برسد و بیست درصد باقی مانده به خلق عرب و خلق‌های دیگر تعلق بگیرد. این واقعیت ندارد. یعنی پروپاگاندا می‌کنند که کوردها خودمدیریتی را میان خود تقسیم کرده‌اند و مردمان دیگر سهیم نیستند. با بیان آنکه «کوردها نفت را تسخیر کرده‌اند ای مردم عرب کجا هستید»، سعی در فتنه انگیزی میان خلق‌ها می‌کنند.

نفت مال کوردها نیست بلکه متعلق به خودمدیریتی دمکراتیک است. چاه‌های نفتی توسط خودمدیریتی استفاده می‌شوند و این خودمدیریتی فقط متعلق به کوردها نیست. عرب‌، سریانی‌، ترکمن و اجتماعات دیگر هم وجود دارند. نفت متعلق به همه آنهاست و درآمد آن صرف همه مناطق می‌شود.

این تبلیغات دروغ را استخبارات ترکیه و رژیم سوریه به راه انداخته‌اند. از این طریق می‌خواهند که جلوی همبستگی خلق‌ها را بگیرند و مانع همسویی آنها شوند.

در حالیکه تاکنون هیچ دیالوگی در مورد سوریه نتیجه بخش نبوده است، برای نخستین بار نیروهای کورد با سایر خلق‌ها دورهم جمع می‌شوند و نتیجه خواهند گرفت. این توافق به نفع همه مردم سوریه خواهد بود و برای سراسر سوریه است. این توافق چنین نقشی بر عهده دارد و راه را بر توافقی سراسری در سوریه باز خواهد کرد. رژیم و ترکیه نمی‌خواهند این توافق سر بگیرد."