انتشار قطعنامه پایانی کنفرانس کورد در پارلمان اروپا

قطعنامه پایانی شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی کورد که در پارلمان اروپا برگزار شد، انتشار یافت. قطعنامه کنفرانس که در روزهای ۵-۶ فوریه تحت عنوان اتحادیه اروپا- ترکیه، خاورمیانه و کورد برگزار شده بود، بعد از تحلیل و ارزیابیهای کارشناسان منتشر شد.

این کنفرانس با ریاست کمیسیون شهروندان اتحادیه اروپا-ترکیه EUTCC  برگزار گردید. گروه چپ و چپ شمالی-سبز GUE/NGL، گروه سبزها/ اتحاد آزاد اروپا Greens/EFA و دومین گروه بزرگ سوسیال دمکرات‌ها S&D در پارلمان اروپا از این کنفرانس حمایت نمودند.

در قطعنامه پایانی این کنفرانس آمده است که: حوزه روابط ترکیه و ارتباطات آن با تمامی خاورمیانه نیازمند نگاه جدیدی است. کورد در این منطقه برای ایجاد ثبات، استقرار صلح و دمکراسی، اکولوژی و برابری جنسیتی از فاکتورهای مهم به شمار می‌روند.

در قطعنامه خاطرنشان شده است که کوردها با ائتلاف منطقه‌ای و برخورداری از ایستارهای جهانی، در منطقه‌ای که با جنگ و بحران درگیر است، پیشرفتهای جدیدی را به ارمغان آورده‌اند. باید در درجه نخست همکاریهای قدرتمندی با این نیروهای دمکراسیخواه انجام شود.

براین اساس ما از دولتهای عضو اتحادیه اروپا، نهادهای اروپایی و سازمان ملل متحد خواستاریم که:

- باید اشغالگری ترکیه در شمال-شرق سوریه-روژآوا به عنوان نقض حقوق بین‌المللی مشاهده شود. باید سیاستهای پاکسازی اتنیکی در مناطق اشغال شده محکوم و از دولت ترک خواسته شود که یگانهای خود را سریعا خارج کند.

- باید رهبری خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه برای گشایش راهی سیاسی برای حل جنگ سوریه، به عنوان عاملی مهم ملاحظه شود، باید نمایندگان کورد برای مشارکت در آینده سوریه، در کنفرانس نگارش پیش‌نویس قانون اساسی مشارکت داده شوند.

- باید به شیوه‌ای اکید از ترکیه خواسته شود که حملات هوایی و اشغالگری خود را در مناطق اقلیم کوردستان عراق خاتمه دهد. این امر به معنای نقض حقوق بین‌المللی است.

- باید اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها و انتخاب‌شدگان این حزب آزاد شوند، به نتایج انتخابات احترام گذاشته شود و شهرداران مشترکی که از مناصب خود بزور اخراج شده‌اند، به شهرداری‌ها بازگشته و در این رابطه از ترکیه خواسته شود که اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

- نباید ارزشهای دمکراتیک اروپا فدای شانتاژهای ترکیه در رابطه با پناهندگان و تهدیدهای دیگر این کشور شود.