دوست ارجمند کوردها درگذشت

رابرت ژاروی، نویسنده و سیاستمدار آلمانی که سال‌ها دوست مبارزه آزادیخواهانه کوردها بود چشم از جهان فروبست

رابرت ژاروی که در شهر هامبورگ آلمان زندگی می‌کرد روز گذشته (٢١ دسامبر) در سن ۶٨ سالگی درگذشت.

درگذشت ژاروی نه تنها ساکنان هامبورگ، بلکه برای کوردهای ساکن آلمان نیز غم‌انگیز بود.

رابرت ژاروی سال ١٩۵٢ در شهر نورنبرگ آلمان چشم به جهان گشود و در عنفوان جوانی به مبارزه انقلابی آلمان پیوست.

ژاوری در دوران تحصیل در رشته تاریخ و فلسفه با جنبش ٢ ژوئن آشنا شد و از سال ١٩٧٣ تا ١٩٧٩ را در زندان بسر برد. وی ۶ سال از دوران جوانی خود را در زندان‌ سپری کرد و پس از آزادی در سال ١٩٨٠ به هامبورگ آمد و در آنجا زندگی خود را از سرگرفت.

در مبارزه آزادیخواهی خلق کورد جای گرفت

ژاروی از سال ٢٠٠٨ بدین سو عضو شورای شهر بخش التونا در حزب چپ آلمان بود.

وی برای نخستین بار از طریق حسین چلبی با جنبش پ.ک.ک آشنا شد و در چهل سال گذشته همراه با همسرش بئت ریسز فعالانه از جنبش ازادیخواهی کوردها دفاع کرده است.

وی همراه با گروهی از دوستانش برای همکاری با کوردهای ستمدیده «جمعیت همکاری کوردستان» را تأسیس کرد. این جمعیت در هامبورگ مستقر است و همچنان به فعالیت‌های حمایتی از کوردها ادامه می‌دهد.

ژاروی در دهه ١٩٩٠ با گروهی از انقلابیون و فعالان آلمان با عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد ملاقات نمود و بارها از مناطق حفاظتی مدیا با نیروهای گریلای کوردستان دیدار به عمل آورده است.

ژاروی آخرین بار سال ٢٠١٩ به باشور و روژاوای کوردستان سفر کرده بود. وی پس از شهادت مام ذکی شنگالی، عضو شورای اجرایی ک.ج.ک و عضو شورای مرکزی جامعه ایزدی مقاله‌ای را برای بخش آلمانی خبرگزاری فرات نیوز نوشته و در آن از ذکی شنگالی به عنوان یکی از دوستان خود نام برده بود. ژاروی در این یادداشت گفته بود:"با تو پیمان می‌بندیم مبارزه‌ای را که به ما سپرده‌ای ادامه دهیم".

پیکر ژاروی به سردخانه منتقل شده است و قرار است روز ١٠ اکتبر، سالروز تولد وی به خاک سپرده می‌شود.