شمار جانباختگان کوردستانی مبتلا به کووید-١٩ در اروپا به ۵۵ نفر رسید

در پی شیوع بیماری کووید-١٩ در اروپا تعداد ۵۵ کوردستانی مهاجر در این قاره جان خود را از دست دادند. قریب هزار کوردستانی نیز در کشورهای اروپایی به این ویروس مبتلا شده‌اند.

شیوع پاندمی کروناویروس به جانباختن ده‌ها کوردستانی مهاجر در اروپا انجامید.

بیش از ١ میلیون و ۵٠٠ هزار کورد باکور کوردستان در نتیجه جنگ تحمیلی رژیم استعمارگر ترکیه مجبور به ترک میهن و مهاجرت به کشور آلمان شده‌اند. همچنین صدها هزار کورد از چهارسوی وطن به سبب سیاست‌های رژیم‌های اشغالگر ترکیه، ایران، سوریه و عراق مجبور به ترک میهن شده و در کشورهای اروپایی سکنی گزیده‌اند.

بنابر آمار کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی در اروپا(ک.ج.د.ک-اروپا) تاکنون ۵۵ کوردستانی ساکن اروپا به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده و دست‌کم ٩۵۵ نفر دیگر نیز مبتلا شده‌اند. میانگین سن جانباختگان تقریبا ۶٠ سال است اما یک کودک ۴ ساله نیز در میان قربانیان می‌باشد.

بیشترین تعداد جانباختگان کورد مربوط به انگلستان است. پس از آن در آلمان، سوئد و فرانسه قرار دارند.

آمار منتشر شده از سوی ک.ج.د.ک- اروپا در مورد به شرح زیر است:

انگلستان: ٢٠ هموطن کورد جانباخته‌اند و ٣۵٠ نفر مبتلا شده‌اند.

آلمان: ١١ هموطن کورد و ٣٠٠ نفر مبتلا شده‌اند.

سوئد: ١٠ هموطن کورد و ۴۵ نفر مبتلا شده‌اند.

فرانسه: ٩ هموطن کورد و ٩٠ نفر مبتلا شده‌اند.

بلژیک: ۵ هموطن کورد و ۴٢ نفر مبتلا شده‌اند.

هلند: ۵۴ نفر مبتلا شده‌اند.

در سوئیس ٣٧ نفر، در اتریش ٣۴ نفر، در دانمارک ۵ نفر و در کانادا نیز یک نفر مبتلا شده‌اند.

ک.ج.د.ک-اروپا در مورد تعداد هموطنان کورد که به سبب ابتلا به کروناویروس در بیمارستان بستری شده‌اند اعلام کرده است که در انگلستان ٨٠ کورد، در سوئد ١۴ کورد، در فرانسه ١١ کورد، در هلند ٧ کورد، در بلژیک ۵ کورد و در اتریش ۴ کورد در قرنطینه بسر می‌برند.

کوچ: از همدیگر حمایت کنیم

یوکسل کوچ رئیس مشترک کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی در اروپا (ک.ج.د.ک- اروپا) اعلام کرد که آنان وضعیت کوردهای ساکن در تمامی کشورهای اروپایی را مد نظر قرار داده‌اند و افزود:"ما باید به سالمندانی که نیازمند همکاری هستند کمک کنیم. ما باید زمینه‌های ارائه کمک از جمله تهیه ماسک برای آنان فراهم نماییم. اینگونه می‌توانیم همبستگی خود را نیرومند کنیم و بر بحران موجود فائق آییم."