صدور کیفرخواست مشاور فرهنگی ارتش آلمان به جرم جاسوسی برای ایران

دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد، یک شهروند دوتابعیتی آلمانی-افغانی به جرم جاسوسی برای وزارت اطلاعات ایران محکوم شده است

   این شهروند که نام وی عبدالحمید اس اعلام شده است، شهروند دو تابعیتی آلمانی افغانیست که چندین سال به عنوان مشاور فرهنگی و مترجم در خدمت ارتش آلمان بوده است.

   در همین زمینه اسوشیتدپرس به نقل از دفتر دادستانی فدرال آلمان گزارش کرده که عبدالحمید اس به "یک مورد خاص و جدی خیانت" و "نقض قوانین محرمانگی در خصوص ۱٨ پرونده" محکوم شده و برای وی کیفر خواست صادر شده است.

   عبدالحمید اس که ۵۰ سال سن دارد در ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی ماه سال گذشته بازداشت شد. در آن زمان اشپیگل آنلاین از احتمال یک "رسوایی جاسوسی" در ارتش آلمان خبر داده بود.

​​​​​​​   وبسایت اشپیگل آنلاین همچنین گفته بود متهم به اطلاعات به شدت طبقه بندی شده و پرونده‌های محرمانه و همچنین ماموریت سربازان آلمانی در افغانستان دسترسی داشته است.

​​​​​​​   در سالهای گذشته چندین جاسوس ایران با ملیتهای مختلف در آلمان بازداشت شده‌اند از جمله یک دانشجوی ۳۱ ساله‌ی پاکستانی.

​​​​​​​   طی سال گذشته نیز چندین بار ایران به دلیل جاسوسی و فعالیتهای اطلاعاتی در اروپا متهم شد. از جمله بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی ساکن اتریش که به جرم طراحی و هدایت بمب‌گذاری در گردهمایی اعضای مجاهدین خلق در فرانسه متهم شد و در نزدیکی شهر آشافنبورگ آلمان در ایالت بایرن بازداشت شد.

​​​​​​​   همچنین در همین سال سرویس اطلاعاتی دانمارک موفق شد حمله‌ی یکی از عوامل وزارت اطلاعات ایران را خنثی کند. همین امر سبب موافقت اروپا با تحریم دستگاه اطلاعاتی ایران به درخواست دانمارک شد.