فراخوان نماینده‌ی سازمان‌های مدنی سوئد در حمایت از زندانیان سیاسی ایران

نماینده‌ی سازمانهای جامعه‌ی مدنی در کشور سوئد با هدف آزاد کردن زینب جلالیان، نسرین ستوده و زارا محمدی فراخوانی برای حکومت سوئد منتشر کرد تا در این زمینه اقدام کنند.

آمنه کاکه باوه پارلمانتار حزب سوسیالیست سوئد پیشنهادی برای گفتگو در مورد افزایش فشار و حمله به فعالین زن در زندان‌های ایران، تقدیم پارلمان سوئد کرد و این مسئله را به صحن پارلمان سوئد برد.

کاکه باوه فراخوانی برای آنه لینده وزیر امور خارجه‌ی سوئد با هدف آزاد کردن زنان زندانی و پایان دادن به اعدام‌ها در ایران، فرستاد و از وی خواست تا موضع خود را مشخص کند و در از توان خود در اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل استفاده کند.

در نشست پارلمان سوئد از همه‌ی سازمان‌ها و دستگاههای بین‌المللی خواسته شد تا در مقابل فشار و حملات رژیم ایران علیه خلقهای این کشور، سکوت نکنند.

لیلا قاراس رئیس ارتباطات خارجه‌ی زنان در پارلمان سوئد نیز اعلام کرد، زارا محمدی معلم زبان کوردی، به دلیل آموزش زبان کوردی به کودکان به ده سال زندان محکوم شده است. وی همچنین اعلام کرد، بر اساس قوانین ایران آموزش زبان کوردی ممنوع نیست و گفت:"زارا محمدی در زندان به کرونا مبتلا شده است و احتمال دارد سایر فعالین نیز به این بیماری مبتلا شده باشند."

وزیر امور خارجه‌ی سوئد از همه‌ی توان خود استفاده کند

کاکه‌باوه همچنین اعلام کرد، زینب جلالیان مدت ۱۳ سال است در ایران زندانی می‌باشد و در این ۱۳ سال بارها با فشار و شکنجه‌ی شدید روحی و جسمی مواجه شده است. وی از وزیر امور خارجه‌ی سوئد خواست تا برای آزاد کردن زینب جلالیان، نسرین ستوده، زارا محمدی و سایر فعالین زندانی از تمام توان خود در اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل استفاده کند.

پس از شیوع کرونا، خشونت افزایش یافته است

سپس بهرام رحمانی رئیس انجمن پِن ایران و رئیس سندیکای نویسندگان ایرانی صحبت کرد و اعلام نمود، اطلاعات رژیم ایران در مورد ویروس کرونا صحت ندارند و در این مدت فشارها بر زنان افزایش یافته است. وی گفت:"ماندن زنان و کودکان در خانه به دلیل کرونا سبب افزایش خشونت علیه آنها شده است. در این مدت ۳ کودک خردسال توسط پدر و مادرشان کشته شدند. همچنین مسائل و مشکلات مادی و اقتصادی که به دلیل کرونا افزایش یافته است سبب افزایش خشونت شده است."

رحمانی همچنین اعلام کرد، "طی ماه گذشته، ۵۰ تن کشته و خشونت و فشارها علیه کارگران و به ویژه زنان بسیار افزایش یافته است."