مخالفت شدید اتحادیه‌ی اروپا با سوءاستفاده‌ی ترکیه از پناهجویان

روز چهارشنبه ۴ مارس اتحادیه‌ی اروپا طی نشستی فوق العاده با انتشار بیانیه‌ای مخالفت شدید خود را با "سوء استفاده ترکیه از پناهجویان برای اعمال فشار جهت رسیدن به اهدافی سیاسی خود" اعلام کرد.

در این نشست که با حضور نمایندگان ۲۷ کشور اتحادیه ی اروپا برگزار شد، از ترکیه خواسته شد تا به مفاد توافق سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا در مورد مهاجران پایبند باشد.

طبق توافق سال ۲۰۱۶ ترکیه متعهد شده است در قبال دریافت کمک‌های مالی از اتحادیه ی اروپا با ماندن پناهجویان در خاک خود موافقت خواهد کرد. این توافق در پی بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ میان ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا منعقد شده است.

ترکیه هفته‌ی گذشته اعلام کرد دیگر به مفاد این توافق پایبند نخواهد بود.

ترکیه می‌خواهد از مهاجران برای اعمال فشار بر اروپا برای کسب حمایت آنها با سیاستهایش در جنگ سوریه استفاده کند. بر این اساس ترکیه مرزهای خود را به روی مهاجرانی که مدتهاست در این کشور به سر میبرند گشوده است.

یونان چهارشنبه ویدیوئی را منتشر کرده که نشان می‌دهد پلیس ضد شورش ترکیه با شلیک گاز اشک‌آور به سوی گذرگاه مرزی کاستانیی تلاش می‌کرد هزاران تن از مهاجران را وارد مرزهای اتحادیه اروپا کند.

همچنین آتن آنکارا را متهم می‌کند که مهاجران را برای عبور از مرز و ورود به یونان تحریک می‌کند.

در ویدیویی که توسط یونان منتشر شده است، نیروهای امنیتی ترکیه برای تسهیل ورود مهاجران به یونان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سمت نیروهای یونانی کرده تا آنها را از مرزها دور کنند.