پژاک یاد و خاطره «آریوان شورشگیر» را گرامی داشت

پژاک در بیانیه‌ای با اعلام مشخصات گریلای شهید حمله هوایی روز پنج‌شنبه (٢۵ ژوئن) در منطقه کونه ماسی، مراتب همدردی خود را با خانواده این شهید و خلق میهن‌دوست کوردستان ابراز داشته و از جوانان دعوت به عمل آورده است راه آریوان[ها] را ادامه دهند.

متن بیانیه حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به شرح زیر است:

پژاک: با پیشاهنگی شهدا، به خط خیانت و اشغالگری در کوردستان پایان می‌دهیم

همان طور که می‌دانیم از اواسط این ماه حملات گسترده‌ای علیه جنبش آپویی آغاز شده است و همه‌ی مناطق را در بر گرفته است. این حملات هیچ مرز جغرافیایی، سیاسی و اخلاقی را نمی‌شناسد و در کل هویت و حیات کورد آزاد را هدف قرار داده است. از هر لحاظ راه برای این حملات باز شده است و فرصت مناسب برای آن ایجاد شده است.

هویت کورد آزاد در قرن ٢١ در مرحله‌ی جهانی شدن قرار دارد و پروژه‌ی همزیستی خلق‌ها توسط جنبش آزادیخواهی خلق کورد یعنی جنبش آپویی مانند یک مدل موفق مهر خود را بر این عصر زده است، کُنسپتی گسترده با هدف نابودی آن در جریان است. درون مایه‌ی این نقشه همان سیاست قدیمی «اختلاف بیانداز و حکومت کن» است که در طول سده‌های ۱۹ و ۲۰ سبب تقسیم کوردستان شد. هر مدل منطقه‌ای یا هر راه حل و راه چاره‌ای که در نتیجه‌ی فکر و اندیشه‌ی منطقه باشد، مانند ایستادگی و مقاومت در مقابل اشغالگری تو در توی منطقه دیده می‌شود و تصمیم به نابودیش می‌گیرند.

این کُنسپت زمینه‌های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد و آخرین هدف آن پاکسازی فرهنگی کوردها است.

جنبش آزادیخواه خلق کوردستان که بنیانگذار فرهنگ مقاومت در هر چهار بخش کوردستان است، در سرتاسر خاک کوردستان هدف قرار داده می‌شود. علی‌رغم اینکه دشمنان جنبش آپویی جنگ‌افزارهای پیشرفته و تکنولوژیک را در اختیار داشته و از همکاری‌های مادی بین‌المللی برخوردارند اما جنبش آزادی‌خواهی کوردستان سرفرازانه مقاومت نموده و ضربات سهمگینی به دشمن وارد می‌کند. گریلای سده‌ی بیست و یک سنبل پیروزی و نوآوری و ناکام گذاشتن دشمنان است. اما دست خیانت، مزدوریگری و نامردی، ضعف‌های دشمنان را پنهان می‌کند. متوقف کردن این کُنسپت نیازمند واکنش سریع و موثر خلقمان است. به ویژه در مقابل خط خیانت و اشغالگری و مزدوریگری برای اشغالگران. بدون نابودی خط خیانت پیروزی در کوردستان محقق نخواهد شد.

همانگونه که در بیانیه‌ی پیشینمان در مورد حمله‌ی کونه ماسی اعلام کردیم، یکی از رفقای ما شهید شد و سه رفیق دیگر نیز مجروح شدند. در این حمله همچنین تعدادی از شهروندان باشور کوردستان نیز شهید و مجروح شدند. این حمله که توسط جنگنده‌های دولت ترکیه انجام شد در نتیجه‌ی تلاش و تقلای خط خیانت و مزدوریگری بود و با همکاری مزدوران انجام شد. به همین دلیل در مقابل این رفتار غیر انسانی ابتدا از همه‌ی طیفها و احزاب باشور کوردستان می‌خواهیم که برای از بین بردن بیماری خیانت و مزدوریگری همه‌ی تلاش خود را به کار گیرند و سکوت نکنند. هرگونه سکوت خدمت به خط خیانت است. حزب حیات آزاد کوردستان چنین رفتاری را برای هیچ حزب و طیف سیاسی نمی‌پسندد و ممانعت از مبارزات سایر بخش‌های کوردستان را محکوم و شرمسار می‌کند. چنین رفتارهای خارج از معیار را از بین بردن دستاوردهای خلق کورد در سایر بخشهای کوردستان می‌داند و خواهان پایان دادن به آن است.

همان طور که اشاره کردیم در این حمله یکی از رفقایمان با نام "آریوان شورشگیر" اهل شهر بوکان به شهادت رسید. به همین مناسبت به خانواده سربلند او و همه‌ی رفقا و دوستان و اهالی شهر بوکان و همه‌ی خلقمان تسلیت می‌گوییم و عهد می‌بندیم که راه رفیق آریوان و همه‌ی شهدای راه آزادی کوردستان را تا رسیدن به اهدافمان ادامه خواهیم داد.

رفیق آریوان جوانی خونگرم و بسیار میهن‌دوست و دوستدار مردم بود که با درک اشغالگری حکومت جمهوری اسلامی و وضعیت نابسامان جامعه و درک صحیح مسئله‌ی کورد، راه کوهستان‌های سرکش کوردستان را با هدف ادامه‌ی مبارزات بر خط شهدای پیشاهنگ مانند عاکیف مامو زاگرس، دلیر بوکان و دلگش و آراس در پیش گرفت.

اصرار رفیق آریوان در مبارزات سبب پیشرفت و پیش افتادن وی در مدت کوتاهی شد و سنگ اساس کادر بودن و پیشاهنگی انقلابی را بسیار محکم بنیان نهاد. او بسیار دلسوزانه و فداکارانه مبارزه کرد و با نظم در کارها شناخته می‌شد. او در میان رفقایش بسیار عزیز بود. یادش گرامی و راهش پر رهرو.

در پایان یک بار دیگر به خانواده و مردم مقاومت‌گر بوکان تسلیت می‌گوییم و از همه‌ی خلقمان در هر چهار بخش کوردستان بویژه روژهلات و باشور می‌خواهیم که با هدف صیانت از خط مقاومت و دستاوردهای خلقمان، مسئولانه برخورد کنند و مانع پاکسازی و نابودی خلق کورد شود. همچنین از جوانان میهن‌دوست و مبارز شهر بوکان می‌خواهیم که ادامه دهنده‌ی راه آریوان[ها] باشند و با در دست گرفتن اسلحه‌ی شهدا از راه آنها صیانت کنند. صیانت از شهدا و ارزش‌هامان و مبارزه علیه خیانت وظیفه‌ی همه‌ی ماست.

جزئیات شناسنامه شهید به این شرح است:

   نام و نام خانوادگی: ریبوار قلی‌زاده

   نام سازمانی: آریوان شورشگیر

   متولد بوکان

   شهادت: ۲۵/۶/۲۰۲۰ - شارباژیر باشور کوردستان