آمنه کاکه‌باوه در پارلمان سوئد: باید نام پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود

آمنه کاکه‌باوه، پارلمانتار این کشور در زمان پرسش از آنه لینده، وزیر امور خارجه‌ی سوئد در پارلمان این کشور گفت: تا زمانی که پ.ک.ک در لیست ترور باقی بماند، اردوغان به نقض حقوق بشر در ترکیه و منطقه ادامه خواهد داد.

روز جمعه ۲۳ اکتبر، آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار مستقل در پارلمان سوئد، در جریان پرسشهایی مربوط به سفر هفته‌ی گذشته‌ی وزیر امور خارجه‌ی سوئد، آنه لینده به ترکیه و همچنین نقض حقوق بشر در ترکیه، بازداشت و زندانی کردن اعضا و مسئولین حزب دمکراتیک خلق‌ها، نقض حقوق بشر و بمباران جنوب کوردستان و شمال و شرق سوریه و همچنین اشغالگری ترکیه در بخش‌های مختلف کوردستان، دخالت‌های ترکیه در لیبی، قبرس و یونان و ارمنستان و آذربایجان و چندین موضوع دیگر، پرسشهای انتقادی از حکومت سوئد و آنه لینده مطرح کرد و درخواست نمود سوئد به طور جدی ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به این وضعیت پایان دهد.

کاکه‌باوه در مورد سیاستهای سرکوبگرانه و ضد دمکراسی و محدود کردن آزادی توسط حکومت اردوغان به ویژه سیاستهایش در مقابل ه.د.پ و اپوزیسیون ترکیه و اشغال شهرداری‌ها سخن گفت.

کاکه‌باوه همچنین از نگه داشتن پ.ک.ک در لیست ترور انتقاد کرد و گفت:"تا زمانی که پ.ک.ک در لیست ترور باقی بماند اردوغان به نقض حقوق بشر در ترکیه و منطقه ادامه می‌دهد. به همین دلیل باید سوئد و اروپا فورا پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کنند".

وزیر امور خارجه‌ی سوئد در پاسخ به آمنه کاکه‌باوه، ضمن اظهار موافقت با بخش عمده‌ای از اظهارات وی افزود:"حکومت سوئد آشکارا اعلام می‌کند، باید فورا فیگن یوکسگداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش، پارلمانتارها، شهردارها و سایر زندانیان ه.د.پ آزاد شوند. همچنین ترکیه باید ارتش خود را از روژاوای کوردستان و از اقلیم کوردستان خارج کند و به حق حاکمیت عراق و سوریه احترام بگذارد و شهروندان غیر نظامی را هدف قرار ندهد. من در سفر هفته‌ی گذشته‌ی خود به ترکیه در آنجا این مسائل را به طور رسمی و به وضوح به وزیر امور خارجه‌ی ترکیه مولود چاوش اغلو و حکومت و مسئولین ترکیه اعلام کردم. همزمان با روئسای ه.د.پ دیدار کرده و پشتیبانی خود از آنها را اعلام کردم."

 آنه لینده همچنین گفت:"سوئد از حملات ترکیه به روژاوا و جنوب کوردستان و قربانی شدن غیرنظامیان و نقض حق حاکمیت عراق و سوریه بسیار نگران است و این اعمال را محکوم کرده‌ایم و خواستار این هستیم که ترکیه فورا نیروهایش را از جنوب کوردستان و روژاوا خارج کند و به حملات و اشغالگری خود پایان دهد. چون اقدامات  ترکیه بر خلاف قوانین بین‌المللی و قوانین سازمان ملل است. در منطقه باید گروه‌های کورد، ایزدی، و آسوری‌ها محافظت شوند. در کل دخالت‌های ترکیه در لیبی، قبرس، یونان، شرق دریای مدیترانه، ارمنستان و قره باغ و آذربایجان خطرناک هستند و قابل قبول نیستند. در این رابطه نیز سیاستهای سوئد واضح هستند و موضع خود را به ترکیه اعلام کرده‌ایم."

آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار مستقل در پارلمان سوئد علیرغم انتقاداتش از آنه لینده اما به دلیل آنکه در زمان دیدارش از ترکیه، موضع و انتقادات خود را به طور مستقیم در این کشور اعلام کرده است، از وی تشکر کرد.