اثباتی دیگر بر خودفروشی پ.د.ک؛ شهادت متین داود در زندان‌ هولیر

​​​​​​متین داود آدوگیت به دلیل فشارها و ظلم و ستم رژیم اشغالگر ترک به جنوب کوردستان پناهنده شد، اما توسط پارت دمکرات کوردستان دستگیر شد و در زندان‌های این حزب جان خود را از دست داد. سیاستمداران کورد در مورد ظلم و ستم پ.د.ک صحبت می‌کنند.

متین داود آدوگیت، سیاستمدار کورد توسط دولت ترکیه به زندان محکوم شد و به ناچار به جنوب کردستان رفت. وی دو ماه پیش توسط آسایش پارت دمکرات کوردستان پ.د.م دستگیر شد و پس از دو ماه نگهداری وی در زندان جان خود را از دست داد.

بستگان و خانواده‌ی متین داود آدوگیت در این باره اعلام کردند، پ.د.ک طی چند سال گذشته به طور سیستماتیک علیه سیاستمداران شمال کوردستان فشار وارد کرده و به صورت برنامه‌ریزی شده آنها را تحت فشار قرار داده است.

 متین داود رئیس مشترک سابق حزب مناطق دمکراتیک (ب.د.پ) در منطقه‌ی چالدران و ابخ استان وان بود. وی در سال ۲۰۱۱ در چهارچوب عملیات ک.ج.ک با هدف پاکسازی سیاسی خلق کورد توسط دولت ترکیه دستگیر شد. وی پس از دو سال نگهداری در زندان وان در سال ۲۰۱۳ آزاد شد اما پس از آن دادگاه حکم سنگین زندان را بر وی تحمیل کرد، به همین دلیل متین داود به همراه خانواده‌اش به ناچار به کمپ پناهجویان مخمور در جنوب کردستان مهاجرت کرد.

 سیاستمدار کورد متین داود آدوگیت پس از تحمیل حصر توسط پ.د.ک بر کمپ مخمور، برای تامین معیشت خانواده‌ی خود مجبور شد در سلیمانیه دست به کارگری بزند و از این راه هزینه‌ی زندگی فرزندانش را فراهم کند.  پس از مدتی به هولیر که به کمپ مخمور نزدیکتر است رفت و در آنجا شروع به کارگری کرد. وی تلاش کرد با کار کردن هزینه‌ی زندگی فرزندانش در کمپ مخمور را فراهم کند.

 به همین دلیل تصمیم گرفت به همراه یکی از دوستانش خانه‌ای اجاره کرده و در انجا بمانند و برای گرفتن جواز و مهلت به آسایش پ.د.ک رفتند اما در آنجا توسط نیروهای آسایش دستگیر شدند.

آسایش پ.د.ک داروهای قلب وی را در اختیارش نگذاشتند

 علیرغم آنکه متین داود بارها به نیروهای آسایش اعلام کرد که یک بار دچار سکته‌ی قلبی شده و همچنین بیماری قند نیز دارد اما نیروهای آسایش پ.د.ک حرف‌های وی را گوش نکرده و او را زندانی کردند. دوست متین داود پس از آن به خانه رفته و داروهای او را برایش می‌آورد اما نیروهای آسایش پ.د.ک داروها را به او نمی‌دهند و این در حالی است که کسی که دچار حمله‌ی قلبی شده باشد و همچنین بیماری قند داشته باشد باید به طور مرتب و کامل داروهای خود را مصرف کند. ندادن داروهایش به وی در حقیقت تلاش عامدانه برای کشتن وی بوده است.

 به خانواده‌ی متین داود اجازه ی دیدار با او را ندادند

 متین داود آدوگیت از ۷ نوامبر ۲۰۲۰ در زندان هولیر زندانی شده بود. در این مدت حتی یک بار نیز به خانواده‌ی او اجازه ندادند تا با وی دیدار کنند. آسایش پ.د.ک در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ به خانواده‌ی متین اعلام کردند که وی در زندان جان خود را از دست داده است، تاکنون مشخص نیست که این سیاستمدار چگونه و در چه شرایطی در زندان جان باخته است اما همه‌ی شواهد حاکی از کشته شدن وی در زندان است یا اینکه به شیوه‌ای مرگ را به وی تحمیل کرده باشند که این خود نیز یکی از شیوه‌های کشتن عمدی می‌باشد.

 برخی از سیاستمداران کورد که در شرایطی مانند شرایط متین داوود بوده‌اند و آنها نیز به ناچار به جنوب کوردستان رفته‌اند در گفتگو با خبرگزاری فرات در مورد فشارها و ستم‌های پ.د.ک سخن گفتند.

 این سیاستمداران کورد که به دلیل فشار‌ها و شرایط سیاسی به جنوب کوردستان رفته‌اند اعلام کردند، "به دلیل اینکه اینجا کوردستان است ما اینجا را بهتر می‌دانستیم،  اما زمانی که به اینجا می‌آیی و اینجا را می‌بینی شرایط تغییر می‌کند و بسیاری  مسائل را برعکس آن چیزی که فکر می‌کردی، می‌بینی. برای ما شرایط فراهم نشد تا از اینجا برویم، انسان در اینجا در باتلاقی فرو می‌رود و بسیار  بیزار می‌شود. من معتقد هستم که شرایط اینجا با ترکیه هیچ فرقی ندارد و در برخی مسائل نیز مشابه با دهه‌ی هشتاد در ترکیه است. کسانی که از شمال کوردستان به اینجا می‌آیند چه (ه.د.پ‌)ای (عضو حزب دمکراتیک خلق‌ها) باشند یا چه (د.ب.‌پ)ایی هیچ فرقی نمی‌کند، در این جا با کینه و دشمنی با آنها برخورد خواهد شد.  بدون شک این برخوردهای دشمن‌گونه توسط مردم انجام نمیهشود بلکه توسط پ.د.ک و آسایش پ.د.ک صورت می‌گیرد". 

این سیاستمداران همچنین اعلام کردند، پ.د.ک به طور مداوم آنها را تهدید به تسلیم نمودن به دولت ترکیه می‌کند و کمپ مخمور را نیز محاصره کرده است، آنها گفتند، "یک سال و نیم است که کمپ مخمور توسط پ.د.ک محاصره شده است. این حصر مایه‌ی آبروریزی و رسوایی ملی می‌باشد، این رسوایی نیست فقط توسط پ.د.ک بوجود آمده است. در کجا دیده شده است که یک کمپ ۱۵ هزار نفره از هر لحاظ محاصره شود و اجازه‌ی رفت و آمد به ساکنان آن داده نشود. به دلیل این حصر تاکنون چندین بیمار جان خود را از دست داده‌اند، این کار پ.د.ک و رفتار و برخورد آنها است. در حقیقت بربریت و وحشیگری می‌باشد. آسایش پ.د.ک حتی زنان باردار را نیز در راه بیمارستان‌ها بازگردانده و اجازه‌ی خروج از کمپ را به آنها نداده است تا جایی که  چندین زن نوزادان خود را سقط کرده‌اند. ساکنین کمپ بیمار شده‌اند و فرزندان آنها گرسنه هستند و در واقع گرسنگی بر ساکنان کمپ تحمیل می‌شود. طی دو ماه گذشته حدود ۵۰ ساکن کمپ مخمور توسط پ.د.ک دستگیر شده‌اند. این افراد به همراه ۳۰ تا ۴۰ زندانی داعشی در یک اتاق ۲۰ متری نگهداری می‌شوند."

 این سیاستمداران همچنین اعلام کردند این سیاست و وحشیگری فقط در جنگ جهانی دوم وجود داشته است، آنها گفتند،"بله، پ.د.ک این اعمال را در مقابل کوردهای شمال کوردستان و ساکنین کمپ مخمور انجام می‌دهد. جان باختن متین داود آدوگیت در زندان نمونه‌ی مشخص این وحشی‌گری است. جایی نیست که ما در مورد این رخدادها و این فجایع که طی دو سال اخیر رخ داده است در آنجا سخن بگوییم. آن‌ها به روشنی به ما می‌گویند که شما را تحویل ترکیه خواهیم داد".