بیانیه کنگره خلق کوردستان: اتحادیه اروپا تلاش می‌کند ائتلاف فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ را سرپا نگه دارد!

کنگره خلق به حمایت نهادهای اروپا از حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ واکنش نشان داده و گفت: اتحادیه اروپا و شورای اروپا به رژیم فاشیست ترکیه که در بحران عمیقی بسر می‌برد کمک کردند."

دیوان ریاست مشترک کنگره خلق بیانیه‌ای را با عنوان «ماهیت واقعی اتحادیه اروپا و شورای اروپا» منتشر کرد. در بیانیه آمده است:"در این مرحله که دولت ترک در حال تأسیس یک رژیم فاشیستی از سوی ائتلاف آ.ک.پ-م.ه.پ است،  اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا به ترکیه سفر کردند. نتایج ملاقات با اردوغان را در مقابل دوربین رسانه‌ها به اطلاع افکار عمومی رساندند. در مورد روابط بروکسل- آنکارا اعلام کردند که امنیت و آرامش در شرق مدیترانه و تقویت روابط اقتصادی از مهمترین موضوعات طرح شده در گفتگوهای طرفین بوده‌اند."

'ماهیت واقعی شورای اروپا و اتحادیه اروپا یکبار دیگر خود را نشان داد"

در بیانیه کنگره خلق آمده است:

"همچنانکه در بیانیه‌ها مشاهده می‌شود نقض حقوق بشر، دمکراسی، قیم، مسئله کورد، انحلال ه.د.پ، سرکوب اپوزیسیون، خروج از پیمان استانبول، کشتار زنان، فقر، خودکشی و وجود ده‌ها هزار زندانی سیاسی در ترکیه برای اتحادیه اروپا و شورای اروپا اهمیتی ندارند. منافع اقتصادی دو طرف بر هر چیزی اولویت دارد و این نیز ماهیت واقعی اتحادیه اروپا و شورای اروپا را یکبار دیگر نشان داد.

اتحادیه اروپا و شورای اروپا، نقض مبانی دمکراسی و حقوق بشر جهانی را از سوی حاکمیت آ.ک.پ، سیاست‌های این رژیم در مورد اپوزیسیون و بویژه علیه کوردها را نادیده می‌انگارند. نرمش بزرگی که در قبال اردوغان نشان داده‌اند، دلیل اساسی تداوم رژیم جنگ ویژه آ.ک.پ-م.ه.پ علیه کوردهاست. اتحادیه اروپا و شورای اروپا به این شکل شرکت جنایت‌های ائتلاف آ.ک.پ-م.ه.پ هستند.

کمیته منع شکنجه اروپا (سی‌پی‌تی) در گزارش اخیر خود در مورد اعلام کرده بود نقض گسترده حقوق بشر وجود دارد. سی‌پی‌تی علی‌رغم آنکه در فاصله روزهای ١١ -٢۵ ژانویه ٢٠٢١ به ترکیه سفر کرده بود به جزیره و زندان امرالی نرفتند و مسائلی که در گزارش خود به آنان اشاره کرده بود را تحت کنترل قرار نداد. این امر سیاست ریاکارانه شورای اروپا را در مسئله کورد نشان می‌دهد. این رویه سیاسی نه برای چاره‌یابی، بلکه زمینه فشار و خشونت رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ را فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا با سکوت خود در قبال اشغالگری دولت ترک در عفرین به شریک جرم‌ رژیم ترک در تغییر دمگرافی، تجاوز، قتل‌عام، ربودن و قتل افراد، فروختن زنان در قطر و کشورهای دیگر عربی مبدل شده است.

اتحادیه اروپا از تبهکارانی که منازل مردم عفرین را اشغال کرده‌اند حمایت مالی می‌کند. به همین دلیل اتحادیه اروپا به شیوه‌ای مستقیم در نسل‌کشی کوردها و تغییر دمگرافی عفرین مسئول است. اتحادیه اروپا از قتل‌عام کوردها در عفرین چشم‌پوشی می‌کند، به حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی از مزدوران ترک ادامه می‌دهد و اینچنین به شیوه‌ای مستقیم در جرم‌ علیه بشریت شریک شده است.

دلیل جنگ فراگیر و ترور دولت ترک علیه ملت کورد، سیاست‌های دولت فاشیست، تک‌پرست ترک است که بر انکار و نابودی کوردها متکی است. با این همه حمایت اتحادیه اروپا از سیاست‌های دولت ترک به اقدامات امنیتی دولت ترک برای ضدیت با کوردها مشروعیت می‌دهد.

اگر حمایت‌های شورای اروپا نباشد، ممکن نیست که دولت ترک سیاست‌های انکار و نابودی کوردها را ادامه دهد. در جنگی که تحت عنوان «مبارزه با ترور» بر کوردها تحمیل می‌شود، دولت فاشیست و تک‌پرست ترک از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با بحران روبرو شده است. برای اولین بار در این سطح با بحران اقتصادی و سیاسی روبروست.

'به فاشیسم نیرو می‌بخشند'

اتحادیه اروپا و شورای اروپا همچنانکه در مرحله حل مسئله شرق مدیترانه هم دیده شد، در چاره‌یابی مسئله کورد و ایجاد دمکراسی واقعی در ترکیه می‌توانست نقشی اساسی را ایفا کند. این مورد منافع تمامی طرفین را تأمین می‌کرد. این موضوع در تغییر و تحولات خاورمیانه هم تأثیرگذار بود. اما اتحادیه اروپا و شورای اروپا بجای آنکه در مسئله کورد از صلح حمایت کنند از ائتلاف فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ که بر تداوم جنگ اصرار دارد حمایت می‌کنند. به این شکل به فاشیسمی که بحران‌های بزرگی روبروست نیرو می‌بخشند. اینچنین به فاشیست‌ها کمک کردند تا سرپا بمانند. همان فاشیست‌هایی که آلام بسیاری را بر ملت کورد و خلق‌های دیگر ترکیه و منطقه تحمیل کرده‌اند.

اما علی‌رغم اینکه سیاست‌های اتحادیه اروپا و شورای اروپا حقوق بشر و دمکراسی را قربانی منافع اقتصادی خود می‌کنند، محال است که بر عمر رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ افزوده شود. آنچه عمر فاشیسم را تعیین می‌کند مبارزه نییروهای دمکراسی خلق‌های کوردستان و ترکیه است. از اینرو نیروهای دمکراسی‌خواه لحظه (مومنت)ی تاریخی را در دست دارند، علیه فقر، گرسنگی، ظلم و نسل‌کشی‌هایی که هر روز فاشیسم به آن دست می‌زند، خشم خلق‌ها هر روز افزایش می‌یابد."

کنگره خلق در ادامه بیانیه خود بر لزوم همبستگی آزادیخواهان و ارتقای مبارزه علیه رژیم فاشیست ترک تأکید کرده است.