فراخوان برای آزادی اوجالان در شماره امروز روزنامه «دِ تاگزسایتونگ»

روزنامه آلمانی «د تاگزسایتونگ» که معمولا از آن با عنوان «TAZ» یاد می‌شود امروز یک صفحه کامل خود را به کمپین «روز آزادی برای اوجالان و صلح برای کوردستان فرارسیده است» که از سوی سندیکای کارگران انگلیس آغاز شده بود اختصاص داده است.

سندیکای بزرگ کارگران بریتانیا به نام Unite the Union که دارای یک میلیون و پانصد هزار نفر عضو است و سندیکای GMB که دارای هفتصد هزار عضو است از مدت‌ها پیش کمپینی را برای آزادی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد آغاز کرده‌اند. برگزار کنندگان این کمپین اعلام کرده‌اند که تا زمان آزادی عبدالله اوجالان به کارزار خود ادامه می‌دهند. در ماه ژوئیه سالجاری سندیکای کارگران بریتانیا شعار «روز ازادی برای اوجالان و صلح برای کوردستان فرارسیده است» را برای کارزار خود انتخاب کرده بود.

سندیکای کارگران انگلیس برای گسترش فراخوان خود فراخوانی را در برجسته‌ترین روزنامه آلمانی «د تاگزسایتونگ» منتشر کردند. این روزنامه امروز یک صفحه کامل را به فراخوان مذکور اختصاص داد. در فراخوان تصویری از کنفرانس سندیکاهای کارگری بریتانیا در سپتامبر ٢٠١٩ در برینگتون منتشر شده است که در آن شرکت کنندگان عکس‌هایی از عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد را بدست گرفته‌اند و روی آن نیز عبارت «آزادی برای اوجالان» نوشته شده بود.

"آزادی اوجالان اکنون بسیار معنی‌دار است"

سندیکاهای انگلیس در فراخوان خود با اشاره به توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد اعلام کرده بودند که ١۵ فوریه ١٩٩٩ قوانین بین‌المللی نقض گردیده و از کنیا ربوده شد، همچنین آمده است:"از سالی که اوجالان ربوده شد تا کنون ٢٠ سال تمام است جنگ، اشغالگری و حملات در خاورمیانه ادامه دارند".

فراخوان افزوده است که اوجالان در زمان اسارت بارها خود را فدای آشتی، آزادی و حل مسئله کورد [از طریق اعلام آتش‌بس و مذاکره] کرده است و به کمپین‌های سالهای اخیر اشاره شده است.

فراخوان سپس می‌افزاید که در فاصله ٢٠٠۵ و ٢٠٠۶ سه میلیون و پانصد هزار کورد عبدالله اوجالان را به عنوان اراده سیاسی خود پذیرفته‌اند و برگه‌های کارزار را امضا کرده‌اند. سال ٢٠١۵ نیز بیش از ١٠ میلیون نفر خواستار آزادی اوجالان شده‌اند.

فراخوان افزوده است: "اوجالان نه تنها بازیگر سیاسی تعیین کننده‌ای در منطقه است که توانایی حل مسئله کورد را داراست بلکه دارای ایده کنفدرالیسم دمکراتیک می‌باشد که در روژاوا (شمال و شرق سوریه) به مرحله اجرا گذاشته شده است. با این مدل در منطقه‌ای که جنگ‌های داخلی آنرا به ویرانی کشیده الگوی روژاوا به سمبل دمکراسی و آزادی مبدل شده است. ما اذعان داریم با آزادی عبدالله اوجالان و زندانیان سیاسی جنگ‌ها و بحران‌های خاورمیانه که رژیم ترکیه سرکردگی آنرا بر عهده دارد به پایان می‌رسد."

کمپین سندیکاهای انگلیس در سال ٢٠١۶ آغاز شد

دو سندیکای بزرگ انگلیسی به نام‌های Unite the Union و GMB در آوریل ٢٠١۶ در کارزاری مشترک کمپین آزادی برای اوجالان را آغاز کردند. این دو سندیکا در چهار سال گذشته با برگزاری سمینار و نشست‌های گوناگون به معرفی پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به انگلیسی‌ها پرداخته‌اند و کمپین‌ آزادی اوجالان را به عنوان یکی از بزرگترین کارزارهای این کشور ادامه داده‌اند.

سندیکاهای Unite the Union و GMB خود متشکل از ۴٨ سندیکای دیگر هستند و اتحادیه سندیکاهای کارگران بریتانیا با عضویت ۵ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر کارگر بزرگترین سازماندهی کارگران بریتانیاست. دومین سندیکای بزرگ بریتانیا نیز که به عنوان Unison شناخته می‌شود با عضویت ١ میلیون و ٣٠٠ هزار کارگر حمایت خود را از کمپین مذکور اعلام کرده است.

همچنین سندیکاهای CWU, NEA NUT, GFTU, ASLEF û TSSA, FBU, EIS, RMT و شماری دیگری از تشکل‌های کارگران که شمار اعضای آنان بالغ بر صدها هزار نفر می‌باشد، تصمیم گرفته‌اند که فعالانه در کارزارهای مرتبط با آزادی اوجالان شرکت کنند.