گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان فیلی در استکهلم

​​​​​​​۴١ سال پیش رژیم بعثی عراق خلق کورد فیلی را قتل‌عام کرد. در گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان فیلی روز گذشته مراسمی در شهر استکهلم برگزار شد

روز گذشته به مناسبت ۴١مین سالگرد قتل‌عام کوردهای فیلی از سوی رژیم بعثی عراق مراسمی در شهر استکهلم پایتخت سوئد برگزار گردید.

این مراسم در محل مرکز جوامع دمکراتیک کورد (NCDK) با اعلام یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد قربانیان قتل‌عام خلق کورد فیلی آغاز شد.

سپس زینب مراد، رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در سخنانی به مصائب فیلی‌ها اشاره کرده و یاد قربانیان را گرامی داشت. زینب مراد اعلام کرد که بزرگترین مشکل فیلی‌ها این است که تا به امروز به سازماندهی موثر و موفق خود نپرداخته‌اند.

وی سپس با یادآوری میزان خودسازماندهی مردم شنگال گفت که ایزدی‌ها با نیروهای خوددفاعی موفق شدند که خود را از هر حمله‌ای مصون دارند و افزود:"لازم است که ما هم به عنوان کوردهای فیلی گامی مشابه خلق ایزدی‌ برمی‌داشتیم."

رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان به زحمات و مجاهدت‌‌ خلق کورد فیلی برای رهایی خاک کوردستان و تقدیم صدها شهید در این راه در جنوب کوردستان اشاره کرده و افزود:"اگر مسئولان و گردانندگان جنوب کوردستان با صداقت و راستگو می‌بودند می‌توانستند برای حقوق فیلی‌ها حکومت عراق را تحت فشار قرار دهند و برای خلق کورد فیلی گام‌های موثری بردارند، اما تا امروز تنها به وعده و وعید عمل کرده و ما هم بخوبی می‌دانیم که وعده‌های آنان بی‌ارزش و بی‌عمل است."

زینب مراد در ادامه گفت که پیش از هر چیز باید ما به عنوان خلق کورد فیلی روی پای خود تکیه کنیم و از خلق کورد خواست همچنان که از کوبانی و شنگال صیانت به عمل آوردند از کوردهای فیلی نیز صیانت به عمل آورند.

مرهم ایگیت رئیس مشترک مرکز جوامع دمکراتیک کورد استکهلم نیز در سخنانی گفت؛ مصائب و آلام کوردهای فیلی را درد خود می‌دانیم و صاحب‌مندی از حقوق آنان را وظیفه اساسی خود می‌بینیم.

در ادامه محمد نوری، نماینده سابق کوردهای فیلی در مجلس عراق در سخنانی گفت:"۴١ سال پیش قتل‌عام بزرگی علیه کوردهای فیلی روی داد، اما متأسفانه تا امروز کوردهای فیلی چیزی در دست ندارند تا آنرا مبنا و زمینه‌ای برای دستیابی به حقوق خود قرار دهند. ما نمی‌خواهیم مسئولان و نمایندگان دولت تنها در زمان انتخابات به سراغمان بیایند. زیرا ما هم کورد هستیم و هم شیعه‌ایم. همیشه تحت زورگویی و قتل‌عام قرار گرفته‌ایم."

شایان ذکر است که کوردهای فیلی در جنوب کوردستان و عراق در استان‌های کرکوک، موصل، خانقین، بغداد و بصره و همچنین در روژهلات کوردستان در استان‌های ایلام، کرماشان، لرستان و تهران زندگی می‌کنند. حداقل جمعیت کوردهای فیلی بیش از ٢ میلیون نفر تخمین زده می‌شوند. صدام حسین، دیکتاتور عراق قتل‌عام کوردها با نام «انفال» را که طی آن بیش از ١٨٢ هزار نفر کورد قتل‌عام شدند با حمله به اطراف کرکوک، موصل و خانقین و نسل‌کشی کوردهای فیلی آغاز کرد. ده‌ها هزار نفر از کوردهای فیلی توسط رژیم بعثی عراق مجبور به مهاجرت از کوردستان و هزاران نفر از آنان نیز تاکنون ناپدید هستند.