گزارش پارلمان آلمان: ترکیه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

دفتر خدمات علمی پارلمان فدرال آلمان اعلام نمود،"دولت ترکیه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند."

آنالینا بایربروک وزیر امور خارجه آلمان در ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ زمانیکه دولت ترکیه حملات اشغالگرانه‌اش به باشور کوردستان را آغاز نمود، در رابطه با "دفاع مشروع" صحبت کرد که ترکیه بسیاری مواقع در مورد آن صحبت می‌کند، بایربروک اعلام کرده بود" ترکیه حق دفاع از خود را دارد."

گوکبای آکبولوت نماینده حزب چپ در شورای فدرال نیز گفته بود؛"حملات دولت ترکیه مشابه اشغالگری روسیه در اوکراین است، اما چرا حکومت فدرال همان موضع‌گیری را نشان نمی‌دهد؟" حکومت اولاف شولز پاسخ وی را داده و گفته بود" ترکیه به ماده ۵۱ قطعنامه سازمان ملل تکیه دارد و از حق دفاع از خود استفاده می‌کند."

کارشناسان پارلمان: تبلیغات حکومت حقیقت ندارد

آکبولوت عضو پارلمان فدرال آلمان از بخش خدمات علمی شورای فدرال درخواست کرده بود تا این مسئله را بررسی کند که آیا براساس قوانین بین‌المللی ترکیه حق حمله به خاک باشور کوردستان را دارد یا خیر؟ در گزارش کارشناسان پارلمان آمده‌ است: در قوانین بین‌المللی هیچ جایی یا بندی برای این‌گونه حملات وجود ندارد و این نقض حق حاکمیت عراق است.

گزارش کارشناسان پارلمان فدرال آلمان به دست خبرگزاری فرات رسیده ‌است. این گزارش در ۱۷ می ۲۰۲۲ آماده‌ شده و ۲۰ صفحه است. در این گزارش آمده‌ است: حملاتی که ترکیه تحت عنوان"قفل -پنجه" آغاز کرده ‌است، در قوانین بین‌المللی هیچ جایی ندارند.

این گزارش شامل موارد زیر می‌باشد:

اطلاعات رسانه‌های ترکیه بی‌اساس هستند

رسانه‌های نزدیک به حکومت ترکیه اعلام کردند، بر اساس اطلاعات استخباراتی پ.ک.ک خود را برای حمله‌ی گسترده آماده می‌کند. اما این اطلاعات و تبلیغات حقیقت ندارند و هیچ اساسی ندارند.

پ.ک.ک حمله نکرده ‌است

ترکیه به ماده ۵۱ سازمان ملل تکیه می‌کند، اما پ.ک.ک از خاک عراق به ترکیه حمله نکرده و به‌همین دلیل شک و گمان در مورد بسیاری از اسناد و مدارک ترکیه وجود دارد. چون در سال‌های اخیر عملیات‌های پ.ک.ک در مرزهای ترکیه به‌صورت قابل‌توجهی کاهش ‌یافته است.

حضور پ.ک.ک در عراق مشکل عراق است

حضور پ.ک.ک در عراق تا زمانی‌که برای ترکیه به تهدیدی مشخص و قابل‌توجه تبدیل نشود، مسئله‌ای داخلی برای کشور عراق است. زمانیکه ترکیه می‌گوید؛"اگر شما علیه پ.ک.ک نجنگید، ما خواهیم جنگید"، این آسیب زدن به حق حاکمیت عراق است و به همین دلیل ترکیه ماده ۵۱ سازمان ملل را نقض می‌کند.

ترکیه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

گوکبای آکبولات نماینده حزب چپ آلمان اعلام نمود، ترکیه حملاتش به باشور کوردستان را گسترش می‌دهد. وی گفت" ترکیه با حملاتش به کوردها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، چون پ.ک.ک به‌طور مستقیم و فوراً حمله مسلحانه انجام نداده ‌است. حملات ترکیه به معنی دفاع از ترکیه نیست. این نیز پیش‌تر در گزارش خدمات علمی شورای فدرال آمده‌است. در این گزارش آمده ‌است، ترکیه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. پس‌از این گزارش نباید آلمان دیگر از عملیات‌های ارتش ترکیه پشتیبانی کند.

ماده ۵۱ قطعنامه سازمان ملل

ماده ۵۱ سازمان ملل که ترکیه به آن مراجعه می‌کند، می‌گوید؛"تا شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامات را برای امنیت و آسایش انجام دهد، آن کشوری که عضو سازمان ملل است و به وی حمله شده ‌است، حق دفاع از خود را دارد. نباید به حق خود دفاعی آسیب وارد شود. اقدامات برای دفاع از خود به شورای امنیت اعلام می‌شود."