هنرمندان کورد در برلین خواهان برگزاری نوروز برای زلزله‌زدگان شدند

هنرمندان کورد نشوان هریکی و اوزگور روحا که در مراسم نوروز در برلین روی صحنه خواهند رفت، با بیان اینکه "بیایید تا با زلزله‌زدگان همبستگی کنیم" همه را به مشارکت در مراسم فراخواندند.

اولین نوروزی که پس از زلزله مرعش برگزار شد به همبستگی با زلزله‌زدگان اختصاص داده شد. هنرمندان کورد نشوان هریکی و اوزگور روحا که در مراسمی از نوروز که قرار است روز یکشنبه 12 مارس در برلین، پایتخت آلمان در اورانیانپلاز برگزار شود روی صحنه می‌روند، ارزیابی‌هایی را به آژانس ما در ناو-برلین (مرکز فرهنگ و هنر کورد در برلین) ارائه کردند و در آنجا به تدارک نوروز می‌پردازند.

"نوروز برای ما، مقاومت است، انقلاب است"

هنرمند هریکی گفت: نوروز معانی بزرگی دارد. این جشن ملی مخصوصاً برای ما کوردهاست. معنایی که باید بیشتر به آن توجه کنیم جنبه مقاومت است. این جشن انقلابی است که هزاران نفر از خلق ما برای آن جان خود را دادند. ما همیشه برای این انقلاب و این میهن، نوروز را در بالاترین سطح آن جشن می‌گیریم، به عبارت دیگر، نوروز برای ما مقاومت، انقلاب است، ما بر این اساس نوروز را جشن می‌گیریم.

هریکی با بیان اینکه از نوروز 2023 برلین به عنوان نوروز همبستگی با زلزله‌زدگان استقبال خواهد شد، گفت: متأسفانه قبل از این نوروز زلزله بزرگی رخ داد، یعنی یک فاجعه انسانی. 60- 70 هزار نفر از خلق ما جان خود را از دست دادند. به ایشان تسلیت می‌گوییم. جایشان بهشت ​​باشد. غیر از آنها ما مجروح هم داریم. امیدواریم هر چه زودتر بهبود یابند. بنابر این معتقدم که ما بر اساس همبستگی با خانواده‌های زلزله‌زدگان کوردستان به این نوروز خواهیم رفت.

"برای همبستگی با قربانیان زلزله بیایید"

اوزگور روحا نیز نخست به معنای نوروز اشاره کرد و گفت: معنی نوروز برای ما، برای ما کوردها سال نو می‌باشد. وقتی نوروز فرامی‌رسد ما هیجان‌زده و شاد می‌شویم. با رنگ سبز بهاری و درخشندگی خورشید نوروز را مورد مداقه قرار داده و جشن می‌گیریم. نوروز را با شور و شوق می‌یابیم و برای ما یک جشن است.

فراخوان ما به خلق ما در برلین؛ در این مراسم شرکت کنند. هر چند نمی‌توانیم امسال آن را جشن یا شادی بنامیم، اما نوروز کمی متفاوت است. همانطور که می‌دانید زلزله بزرگی در باکور کوردستان و روژآوا رخ داد. هزاران نفر از خلق ما زیر آوار ناشی از این زمین‌لرزه ماندند. بسیاری از آنها مجروح و بسیاری بی خانه ماندند. لذا فراخوان ما به خلقمان این است؛ بیایید در این نوروز با هم همبستگی کنیم!

وجدان ما تحمل نمی‌کند، دلمان می‌سوزد. ای کاش می‌شد که این مراسم را با اشتیاق جشن بگیریم و آهنگ‌های پایکوبی‌مان را بخوانیم. اما هر چند هم که آهنگ‌هایمان را بخوانیم، ولی امسال نوحه‌هایمان را خواهیم سرود. کاش زلزله رخ نمی‌داد. اما باز هم خلق ما بیایند؛ بیایید با هم با زلزله‌زدگان همکاری کنیم، همبستگی کنیم.