حیدر ایشک، نویسنده کورد درگذشت

حیدر ایشک نویسنده کورد مقیم شهر مونیخ آلمان در پی ابتلا به بیماری سرطان چشم از جهان فروبست

حیدر ایشک، نویسنده کورد از شش سال پیش در حال مداوای بیماری سرطان بود. ایشک پس از ٨۴ سال زندگی روز ١٧ دسامبر در منزل خود در مونیخ درگذشت.

ایشک روز ١ سپتامبر ١٩٣٧ در منتقه ناظمیه ش‌ر درسیم در یک باب خانه که تنها دارای یک اتاق بود چشم به جهان گشود.

حیدر ایشک زمانی که ٧٠ ساله بود از سوی پلیس آلمان در منزلش دستگیر شده و با دست‌بند محاکمه گردید. ایشک به اتهام «تروریست» از سوی قاضی آلمانی چنین پاسخ داده بود:"دولت شما از ترکیه حمایت کرده و کوردهای مقاومتگر را تروریزه می‌کند. ممنوعیت فعالیت پ.ک.ک را ادامه می‌دهید. به ترکیه می‌گویید که '[علیه کوردها] هر چه بخواهی می‌توانی انجام دهی'. فشار و ممنوعیت‌های ترکیه علیه کوردها امروز اینجا هم ادامه دارند. اگر جوان می‌بودم بجای نشستن در اینجا روبرو شما، قطعنا در کوه‌های کوردستان می‌بودم."

ایشک علی‌رغم بیماری سنگین به آینده خوش‌بین بود. فردا چتین روزنامه‌نگار کورد روز ٣٠ دسامبر ٢٠٢٠ در مقاله‌ای در روزنامه‌ی ینی اوزگور پولیتیکا گفته‌های حیدر ایشک را چنین نقل کرده بود:"نیازی نیست که بدبین باشیم. در این دنیا خلق‌های زیادی آمدند و رفتند. کوردها را با قتل‌عام، با سرگردانی مواجه کردند. اما کوردها بازهم خود را از نو آفریدند. خلقمان این سیاهی را از سر خود دور می‌اندازد. می‌خواهم یادآوری کنم که روح و قلبم با خلقم است. در آلام، در شادی‌ها، در پیروزی، در مبارزه آنان در روژاوا، در عفرین، در کوبانی، در مناطق حفاظتی میدیا کنار آنها هستم."

فدراسیون جوامع کوردستانی مقیم آلمان (FCK BW-Bayern) به مناسبت وفات حیدر ایشک پیام تسلیتی را منتشر کرد. در پیام همدردی FCK BW-Bayern آمده است:"با ایجاد برابری، با صلح، دمکراسی در کوردستان ما آرزوهای ماموستا حیدر شک را برای میهن‌ آزاد محقق می‌کنیم و تمامی توان خویش را بکار می‌گیریم تا روح وی و دیگر روشنفکران و افراد متوفی را خشنود گردانیم."