کشورهای اروپا صحنه اعتراضات به جنایات جنگی ترکیه بودند

شهرهای اروپایی دیروز از جنوبی‌ترین نقطه در ایتالیا تا شمالی‌ترین آن در کشورهای اسکاندیناوی صحنه اعتراضات به اشغالگری ترکیه در خاک کوردستان بودند. سخنگویان معترضان از نهادهای مسئول جهانی خواستند در قبال انواع جنایات جنگی ترکیه به سکوتشان پایان دهند.

روز شنبه کشورهای مختلف اروپایی شاهد تظاهرات کوردها و دوستان بین‌المللی آنها در اعتراض به جنایات جنگی ترکیه بودند. از جمله کشورهای سوئد، فنلاند، دانمارک، نروژ، ایتالیا، فرانسه، اتریش، سوئیس، آلمان، انگلیس و قبرس.

گیوم داورانچ فعال فرانسوی طی سخنانی در تجمع پاریس به نمایندگی از اتحادیه کمونیست لیبرتارین از تمامی فعالین اینترناسیونالیست دنیا خواست از انقلاب کوردستان در برابر تجاوز ترکیه دفاع کنند. او برای اعلام حمایت از پ.‌ک‌.ک لنگه کفشی نظیر کفش گریلاهای آزادیخواه کوردستان در دست گرفته بود.

مراد جیلان نماینده فدراسیون جامعه دمکراتیك کوردها در اروپا نیز در سخنرانی خود اعلام کرد مقاومت گریلا برای سرنوشت جامعه پنجاه میلیونی کوردها، بزگترین مقاومت تاریخ جهان است. او اشاره کرد ترکیه برای درهم شکستن مقاومت خلق کورد تمامی نیروهای فاشیستی و جهادی را بسیج کرده است.

شهرهای مارسی و رن فرانسه نیز صحنه اعتراضات مشابه بودند.

تظاهرات در شهرهای آرائو، ژنو، بلیزونا، زوریخ، سنت گالن و لوزرن سوئیس نیز برگزار شد. معترضان با راهپیمایی در این شهرها سعی در جلب نظرها به جنایات جنگی ترکیه علیه کوردها تحت عنوان جعلی "مبارزه با تروریسم" کردند.

در تجمع شهر آرائوی سوئیس، امرالله بینگول سیاستمدار کورد تصریح کرد گرچه ترکیه در این جنگ از تسلیحات ممنوعه استفاده می‌کند ولی قدرت کوردها در حقانیت آنهاست و بازنده این جنگ، ترکیه خواهد بود.

در کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز شهرهای استکهلم سوئد، هلسینکی فنلاند، اسلوی نروژ و کوپنهاگ دانمارگ مرکز اعتراضات بودند.

در تجمع مقابل پارلمان فنلاند در هلسینکی نمایندگان گروههای چپگرا و آنارشیست هم حضور داشتند. آنها از دولت فنلاند خواستند برای پیوستن به ناتو شروط آنکار در زمینه سرکوب کوردها را نپذیرد.

آلمان کشوری بود که معترضان در شهرهای مختلف آن به میادین آمدند. دستکم در لایپزیگ، فرایبورگ، هامبورگ، هانوفر، فرانکوفرت، ساربروکن، کلن و برلین تظاهرات انجام شد.

کوردها و مدافعان ایتالیایی در راهپیمایی شهر بولونیا با پخش آوازهای انقلابی، پرچم پ.‌ک‌.ک و ک.‌ج‌.ک را در خیابان‌های شهر به اهتزاز درآوردند.

در لندن پایتخت انگلستان معترضان با پلاکاردی تحت عنوان "از کوردستان دفاع کنید" و "جنگ‌ ترکیه را متوقف کنید" راهپیمایی کردند.

راهپیمایی از مقابل دفتر خبرگزاری جهانی بی‌بی‌سی در لندن آغاز شد.  گروههای طرفدار محیط زیست، مخالف نژادپرستی، آنارشیست، مدافعین خلق فلسطین و فعالین کمپین بین‌المللی آزادی برای اوجالان نیز در میان حاضرین بودند.

پلیس انگیلس تلاش گروهی از حامیان حکومت ترکیه که با نشان دادن علائم نژادپرستانه سعی در تحریک معترضان داشتند را از محل تجمع دور کرد.

در تجمع پایانی که مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس برگزار شد، سخنگویان معترضان خواستار پایان فروش تسلیحات به حکومت ترکیه شدند که با اقدامات وحشیانه از خاورمیانه یک دریاچه خون ساخته است.