دولت کاتالونیا توافق ناتو و ترکیه را محکوم کرد

شورای اجرایی کاتالونیا از تفاهم‌نامه با ترکیه ابراز نگرانی عمیق کرد

دولت کاتالونیا در یک بیانیه نگرانی جدی خود از تفاهم‌نامه امضا شده با ترکیه در حاشیه اجلاس ناتو را اعلام کرد و گفت که نباید کوردها قربانی اهداف سیاسی کشورهای ثالث شوند.

شورای اجرایی کاتالونیا یا همان دولت این منطقه خودگردان در اروپا نگرانی عمیق خود از توافق با ترکیه که سه شنبه گذشته در آغاز اجلاس سران ناتو در مادرید علنی شد را ابراز کرد؛ توافقی که موجب رفع انسداد روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو شد.

شورای کاتالونیا نوشته محتوای این توافقنامه تأئید امتیازدهی پیمان آتلانتیک شمالی به رهبر خودکامه یک کشور است که مرتکب موارد متعددی از نقض حقوق بشر از جمله سرکوب سیاستمداران مخالف و اقلیت‌های ملی شده است. ناتو با این توافق، عمل گرایی را بر سیاستی مبتنی بر ارزش‌ها و اصولی که باید الهام بخش یکپارچگی بین المللی باشد، اولویت داده است.

این بیانیه به بند هشتم تفاهم‌نامه برای بررسی استرداد "مظنونان به تروریسم" به ترکیه پرداخته و برای زیر سئوال بردن آنکه طرفین از "کدام تروریسم" صحبت می‌کنند، تأکید کرده قبول این عبارت به معنای کمک به رژیم ترکیه برای توجیه سرکوب کوردهای خواهان حق تعیین سرنوشت تحت لفاظی‌ تروریسم است. 

شورای اجرایی کاتالونیا خطر قربانی شدن فعالین حقوق بشر و نمایندگان کورد و اعضای پ.‌‌ک.‌ک و ی.‌پ.‌گ برای دستیابی کشورهای ثالث به اهداف سیاسی خود را محکوم کرده و می‌گوید استرداد شبه‌نظامیان کورد که متحدان آمریکا و اروپا در مبارزه با داعش بودند، به معنای خیانت به آرمان کاملا مشروع کوردها خواهد بود.