نویسنده و تحلیلگر سیاسی جمال چلکی: ترکیه در گاره شکست خورد، در زاپ، آواشین و متینا نیز شکست می‌خورد

جمال چلکی نویسنده و تحلیلگر سیاسی در خصوص عملیات ارتش ترک در مناطق زاپ، آواشین و متینا اعلام کرد، ترکیه همچنانکه در گاره شکست خورد در زاپ، آواشین و متینا نیز شکست می‌خورد.

جمال چلکی نویسنده و تحلیلگر سیاسی کورد در خصوص عملیات نیروهای اشغالگر ترک در مناطق زاپ، متینا و آواشین اعلام کرد که ترکیه در گاره شکست خورد، در زاپ، آواشین و متینا نیز شکست می‌خورد. وی در این باره اظهار داشت: ترکیه با ده‌ها و صدها عملیات دیگر نیز به هیچ نتیجه‌ی دست پیدا نمی‌کند. زیرا پیروزی از طریق استعمارگری امکان‌پذیر نیست.

جو بایدن و اردوغان یک روز قبل از سالروز نسل کشی ارمنیان در ۲۳ آوریل تماسی تلفنی داشتند. نیروهای اشغالگر ارتش ترک نیز بعد از گفتگوی تلفنی این دو روز ٢۴ آوریل حمله وسیعی را علیه جنوب کوردستان در مناطق متینا، زاپ و آواشین آغاز کردند. عملیات نیروهای اشغالگر ترک در این مناطق در بیست و دومین روز خود قرار دارد. بسیاری از نویسندگان، سیاستمداران و دانشگاهیان و روشنفکران در این باره اعلام کرده‌اند که آمریکا در پشت این عملیات قرار دارد و این عملیات در ادامه پروژه‌ی ناتو در کوردستان و خاورمیانه است. از یک طرف، جنگ همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر نارضایتی‌ها علیه این عملیات رو به افزایش است. ده‌ها هزار نیروی نظامی، جاش و نیروهای ضد گریلا به این عملیات پیوسته‌اند. اما تا کنون این عملیات هیچ دستاوردی نداشته است. یک هفته بعد از آغاز  این عملیات، وزیر دفاع دولت ترک، خلوصی آکار گفت که هلیکوپترها حتی نمی‌توانند لاستیک خود را بر زمین بگذارند. این گفته نشان دهنده شکست ارتش ترک بود. در خصوص عملیات نیروهای اشغالگر ارتش ترک که ۲۲ روز است ادامه دارد، جمال چلکی نویسنده و  تحلیلگر سیاسی اظهار داشت:

اهداف مشترک تمام عملیاتهایی که تا کنون ترکیه در جنوب کوردستان انجام داده است اشغال جنوب کوردستان بوده است. با این عملیاتهای نظامی ترکیه می‌خواهد که کورد در جنوب کوردستان را تضعیف کند. به تعداد پایگاههای نظامی ارتش ترک در جنوب کوردستان در مناطق  غیرنظامی باید دقت شود. تلاش می‌کنند در منطقه تنش ایجاد کنند. حضور ترکیه و آ.ک.پ علیه خلق تهدیدی بزرگ است. ترکیه با این عملیاتهای نظامی می‌خواهد که به توسعه‌طلبی ارضی دست بزند. تلاش می‌کند تا رویاهایش را عملی کند.

کشته شدن ۱۵۰ نظامی تا کنون

چلکی در سخنانش در خصوص حملات ارتش ترک به کوردستان افزود: پ.ک.ک در کوردستان و ترکیه تاسیس شده است و بیشتر اعضای آن نیز از ترکیه و کوردستان به این حزب پیوسته‌اند. پ.ک.ک به دلیل انکار مسئله و موجودیت کورد تاسیس شده است. ترکیه به جای حل مسئله کورد از طریق سیاسی و مذاکره جنگ و خونریزی را برگزیده است. تا کنون مسئله کورد حل نشده است. در ترکیه مهمترین مسئله، مسئله کورد بوده است. کوردستان در جنگ جهانی اول به چهار بخش تقسیم شد. همه جهانیان نیز می‌دانند که کوردستان را چگونه به چهار بخش تقسیم کرده‌اند. ترکیه نیز بعد از گذشته نزدیک به یکصد سال این روند را همچنان ادامه می‌دهد.

با این حملات ترکیه تنها به کورد آسیب وارد نمی‌کند. بلکه در این جنگها هم نیروهای گریلا و هم نظامیان ترک و هم نیروهای پلیس جان خود را از دست می‌دهند. گفته می‌شود که در نبرد زاپ، آواشین و متینا، تا کنون ۱۵۰ نظامی کشته شده‌اند. حتی اگر نظامیان ترک هم کشته شوند، در هر حال انسان بوده و نباید بهای خون یک انسان اینچنین ارزان باشد. خلق کورد نمی‌خواهد هیچ کس کشته شود. می‌خواهند که مسئله از طریق گفتگو حل شود.

چِلکی در خصوص تماس تلفنی بین بایدن و اردوغان نیز اظهار داشت: در واقع بایدن و ترکیه و بسیاری از نیروهای بین‌المللی بر اساس منافع خود در منطقه سیاست‌ورزی می‌کنند. آمریکا و نیروهای دیگر نیرویی برای حل مسائل و مشکلات منطقه نیستند. برای کسب امتیاز در منطقه مستقر می‌شوند. ترکیه اگر از آمریکا و نیروهای دیگر مورد حمایت قرار نگیرد، نمی‌تواند در این عملیاتها مستقلا تصمیم بگیرد. ترکیه با آمریکا بار دیگر بر سر کورد معامله کرده است. همه این مسئله را می‌دانند که آمریکا طرح‌هایی در منطقه دارد. اکنون همه از وضعیت عراق در منطقه اطلاع دارند. ترکیه می‌خواهد مشکلات داخلی خود را در عراق و سوریه فرافکنی کند.

روزهای دشوار پیش روی ترکیه

چِلکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که روسیه نیز مانند امریکا طرح‌های مختص به خود را دارد و در این باره گفت: ترکیه و اردوغان به درستی سیاست‌ورزی نمی‌کنند. اردوغان تلاش می‌کند با دشواری، بی‌عدالتی و خشونت خلق را به سکوت وادارد. اما ترکیه روزهای دشواری را پیش رو دارد. همانگونه که در عراق شاهد بحران‌های شدید بودیم، بر این باور هستم که روزهای بسیار دشواری نیز پیش روی ترکیه قرار دارند. ترکیه با مسئله کورد روبرو است و با انکار و سرکوب مسئله کورد حل نمی‌شود.

در بخش دیگری از سخنان خود چلکی با اشاره به عملیات ارتش ترک که مدت ۲۲ روز است ادامه دارد اظهار داشت: ترکیه با تمام تکنولوژی و نیروی نظامی خود به عملیات دست زده است. دست به تبلیغات عظیمی زده است. اما در گاره شکست خورد. نتوانستند به پیروزی دست پیدا کنند. بعد از آن که به پیروزی دست پیدا نکردند، گفتند که پ.ک.ک اسرای نظامی را به قتل رساند و تلاش کردند که علیه پ.ک.ک به سیاه‌نمایی دست بزنند. اما همه به خوبی می‌دانند که ترکیه خود نیروهای نظامی‌اش را به قتل رسانده است. این مسئله برای ترکیه شکستی بزرگ به شمار می‌رود. ترکیه در گاره با شکستی بزرگ مواجه شد.

عملیات جدید ترکیه انتقامگیری از شکست در گاره است

جمال چِلکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که نیروهای مسلح ترک در گاره شکست خوردند. ترکیه برای انتقام از شکست خود در گاره به مناطق زاپ، آواشین و متینا حمله کرده است. با این حمله تلاش می‌کنند انتقام شکست در گاره را بگیرند.

از طرف دیگر ترکیه همیشه می‌گوید که ما پ.ک.ک را از بین می‌بریم. ما این مسئله را از نزدیک پیگیری می‌کنیم. می‌بینیم که در زاپ، آواشین و متینا نیز تا کنون به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند. در این مناطق نیز با شکست مواجه شده‌اند و در نهایت نیز با شکست مواجه می‌شوند. ترکیه با ده‌ها و صدها عملیات دیگر نیز به موفقیت دست پیدا نمی‌کند. هیچگاه ترکیه با اشغالگری به موفقیت دست پیدا نمی‌کند. نیروهای گریلا در کوه‌ها از اصول و تفکر و شیوه عملیاتی مخصوص خود برخوردارند. میلیونها نفر از نیروهای گریلا حمایت می‌کنند. خلق به گریلا اعتماد دارد. ناتو نیز حتی اگر از ترکیه حمایت کند، نمی‌تواند در مقابل پ.ک.ک به پیروزی برسد.

خلق ترکیه را به عنوان نیروی اشغالگر می‌بیند

چِلکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که سلیمان سویلو گفته بود که ما در این منطاق پایگاه نظامی تاسیس می‌کنیم. اما باید دقت داشت که ترکیه از سال‌های دهه ۹۰ تا کنون ده‌ها پایگاه را در منطقه تاسیس کرده است. سالیان درازی است که نیروهای نظامی ترک و میت در منطقه حضور دارند. خلقمان در جنوب کوردستان هیچگاه مایل به حضوور نیروهای اشغالگر ترک در منطقه نیست. نیروهای ترک را به عنوان اشغالگر می‌بیند. اکنون می‌خواهند که در کیسته پایگاه نظامی تاسیس کنند که در نزدیکی روستای چلکا برواری و هیرور است. در زمان صدام حسین نزدیک به ۵ هزار روستا را سوزاندند و تخلیه کردند. بعد از قیام خلق در جنوب کوردستان، خلق به روستاهای خود در این مناطق بازگشتند و زندگی جدیدی را آغاز کردند. اکنون ترکیه نیز می‌خواهد بار دیگر این روستاها را تخلیه کند. تلاش می‌کند تا منطقه را به اشغال دربیاورد. خلق ترکیه را به عنوان کشوری اشغالگر می‌بیند. اما در مقابل خلق نیز روستاها و مناطق خود را تخلیه نمی‌کند. ترکیه این مناطق را بمباران می‌کند. ترکیه حقوق بشر را به رسمیت نمی‌شناسد. تا کنون نیز صدها نفر در علمیات نظامی ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

اگر پ.ک.ک نبود تا کنون ترکیه تمام جنوب کوردستان را تصرف کرده بود

چلکی موضع حکومت اقلیم کوردستان در مقابل این حملات را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: مقامات حکومت اقلیم کوردستان و احزاب سیاسی نیز در این باره با یکدیگر اختلاف دارند. آنها نیز بر اساس منافع حزبی خود موضعگیری می‌کنند. سکوت حکومت افلیم کوردستان در مقابل این حملات مایه پذیرش نیست. علت حملات ترکیه حضور پ.ک.ک نیست. حتی اگر پ.ک.ک نیز در منطقه حضور نداشت، آنها دست به حمله می‌زدند و تمام جنوب کوردستان را اشغال می‌کردند. مگر پ.ک.ک در لیبی حضور دارد که به لیبی حمله کردند؟ عفرین را اشغال کردند. دموگرافی این شهر را تغییر دادند. ترکیه می‌خواهد به توسعه‌طلبی ارضی دست بزند. نیروهای پ.ک.ک در نواحی کوهستانی حضور دارند. اما ترکیه در آمیدی، در بامرنی، در شلادزه و در نواحی مسکونی و غیر نظامی پایگاه تاسیس می‌کند. اگر هدف اصلی ترکیه پ.ک.ک است چرا در مناطق غیر نشامی دست به تاسیس پایگاه می‌زند؟ پاسخ به این مسئله آشکار است. زیرا هدف آن اشغال جنوب کوردستان از شنگال تا مخمور است.

منبع: MA