پارلمان بلژیک نسل‌کشی ایزیدیان را به رسمیت شناخت

کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک به اتفاق آرا پیش‌نویس مصوبه به رسمیت شناختن نسل‌کشی ایزیدیان را پذیرفت.

در مصوبه پارلمان بلژیک نسل‌کشی و ژنوساید کوردهای ایزدی از سوی تروریستهای داعش در سال ٢٠١۴ در حمله به عراق و سوریه محکوم شده و  آنرا به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناختند.

برای مجازات خاطیان باید روش‌های قانونی اعمال شود

نمایندگان پارلمان بلژیک همچنین از دولت خواستند کە از تمامی پتانسیل‌های حقوقی بین‌المللی و داخلی برای برخورد با نسل‌کشی انجام شده توسط دولت اسلامی در عراق و سوریه مورد استفاده کند.

نمایندگان پارلمان از دولت خواست جنایات انجام شده علیه جامعه ایزدی، توسط دولت بلژیک شناسایی شود و دیوان قضایی بلژیک نیز چنین اقدامی جهت بە رسمیت شناختە شدن این نسل کشی را تشویق و یاری دهد.

کمک مالی برای بازگشت مردم و بازسازیی مجدد انجام می‌گیرد

پارلمان بلژیک در این مصوبە از دولت خواست کە برای بازگشت آواره‌ها و بازسازی مناطق آنها کمک و پاکت مالی ارائه دهد.

پیش نویس این مصوبی توسط حزب دمکرات مسیحی (cdH) ارائه شد. کوئن متسو از حزب N-VA نیز پیش‌نویس قطعنامه را امضا کرد و سپس این مصوبه مورد حمایت هفت حزب دولت ائتلافی قرار گرفت.

دالماگنه (DALLEMAGNE): این موضوع مانند انسانیت به همه ما مربوط است

جورج دالماگنه، نماینده حزب cdH در کمیسیون پارلمان در این رابطه اظهار داشت که وی از اینکه این پیش‌نویس به اتفاق آرا مورد تائید و تصویب قرار گرفته است بسیار خشنود است و به آن «افتخار می‌کنم». جورج دالماگنه گفت، تمامی شواهد موجود است، این شواهد بسیار زیاد و غیرقابل انکار هستند. از تابستان ۲۰۱۴ دولت اسلامی (داعش) این نسل‌کشی را برنامه‌ریزی کرده و آن را شروع کرد. گورهای دسته جمعی کشف شده‌اند، کوردهای ایزدی تحت فشار، شکنجه و تهدید قرار گرفتند که دین خود را تغییر دهند و (...). این جنایت به همه ما، انسانیت و  به بشریت مربوط است.

شایان ذکر است که جورج دالماگنه و کوئن متسو اواخر سال ٢٠٢٠ میلادی سفری به شمال و شرق سوریه داشته و از آنجا دیدن کرده بودند.

فهرست جرایم انجام گرفته

در پیش‌نویس این مصوبه فهرستی از جنایاتی که علیه کوردهای ایزدی انجام گرفت، ذکر شدەاند بر اساس مصوبه، «پوگروم (Pogrom)، کشتار و قتل‌عام سیستماتیک مردان، برده‌داری جنسی زنان و دختران برای سردسته‌ها و نیروهای نظامی داعش، همچنین رهایی و تحویل اسیران در ازای باج‌های سنگین، زنده به گور کردن زنان، مردان و کودکان، دادن مواد مخدر به کودکان، مسلمان کردن اجباری و به کار گرفتن کودکان برای امور نظامی» برخی از جنایات صورت گرفته توسط این جریان تروریستی اسلامی می‌باشند.