سکاندال حقوقی در استکلهم؛ بازجویی پلیس سوئد از یک کوردستانی به دلیل شرکت در جنگ علیه داعش

سوئد یک کوردستانی را به اتهام جنگ با داعش در کوبانی مورد بازجویی قرار داد. ک.ج.د.ک-اروپا در بیانیه‌ای به دولت سوئد یادآور شد که ارزش‌های آزادی و حقوق بشر را قربانی عضویت این کشور در سازمان ناتو نکند.

کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی مقیم اروپا در بیانیه‌ای دولت سوئد را به همدستی با سیاست‌ شانتاژ رژیم فاشیست ترکیه علیه کوردها متهم کرد.

کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی مقیم اروپا در بیانیه‌ای به دولت سوئد یادآور شد که ارزش‌های آزادی و حقوق بشر را قربانی عضویت این کشور در سازمان ناتو نکند.

پلیس امنیت سوئد (ساپو) ساعت ۵ بامداد امروز، زنار بوزکورت فعال کورد را دستگیر کرد. پلیس سوئد در بازجویی از زنار پرسش‌هایی را در مورد هواداری وی از ه.د.پ، ی.پ.گ/ی.پ.ژ و همچنین فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی پرسیدند و وی را در رابطه با رفتن به روژاوا در ٧ سال پیش و جنگ با داعش در کوبانی مورد بازجویی قرار دادند.

زنار بوزکورت تاکنون در بازداشت پلیس سوئد است و خطر تسلیم کردن او از سوی سوئد به ترکیه جان وی را تهدید می‌کند. 

اشتباه بزرگ حقوقی

کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی مقیم اروپا (KCDK-E)در بیانیه‌ای به دستگیری فعال کورد زنار بوزکورت واکنش نشان دهدا و از سوئد خواست از سیاست‌هایی که کوردها را قربانی پیوستن این کشور به ناتو می‌کند دست بردارد.

 ک.ج.د.ک-اروپا در این بیانیه می‌افزاید اگر سوئد شهروند کورد زنار بوزکورت را به ترکیه تسلیم کند با مجازات طولانی زندان مواجه شده و مورد شکنجه‌های سنگین قرار می‌گیرد. در صورت اخراج از سوئد نیز قانون پناهندگان حقوق بین‌المللی که سوئد خود آنرا امضا کرده است را نقض خواهد کرد.

ک.ج.د.ک-اروپا یادآور شده است که دولت سوئد با این اقدام خود می‌خواهد قبل از سفر دیکتاتور اردوغان در هفته‌ی آتی به سوئد یک جوان کورد را قربانی کند. کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی مقیم اروپا ضمن محکومیت این سیاست دولتمردان سوئد از این کشور دعوت به عمل آورده است که فورا دست از این اشتباه بردارد.

ک.ج.د.ک-اروپا خطاب به احزاب سوئد، مردم سوئد و مدافعان حقوق بشر می‌افزاید باید برای جلوگیری از اخراج زنار بوزکورت دولت این کشور را تحت فشار قرار دهند.