تجمع اعتراضی کوردستانیان در فرانسه و سوئیس

کوردها با برپایی تجمعات اعتراضی در فرانسه و سوئیس سکوت در قبال جنایات ترکیه را محکوم کردند

انتشار تصاویر دلخراش پدری که دولت ترکیه پس از هفت سال بقایای پیکر پسرش را در یک کیسه به او تحویل داد، موجی از خشم در افکار عمومی ایجاد کرده است. معترضان دیروز در پاریس مقابل دفتر سازمان عفو بین‌الملل تجمع کردند تا به سکوت در برابر این اقدامات غیر انسانی اعتراض کنند. این سکوت در تجمع مقابل دفتر سازمان ملل هم محکوم شد.

تصویر این مرد، قلب‌های زیادی را به درد آورد. او بقایای پیکر پسرش را چند روز پیش، پس از هفت سال در یک کیسه دریافت کرد.

ماه دسامبر ٢٠١۵ در جریان هجوم ارتش ترکیه به خودمدیریتی‌های بومی اعلام شده در باکور، پسر او، هاکان آرسلان شهید شد. این پدر کورد که پس از هفت سال دوندگی به بقایای پیکر پسرش رسید، درباره لحظه تحویل آن کیسه گفت که انگار شهر بر سرم آوار شد.

این تصویر به نمادی از بربریت دولت ترکیه و سندی از حقانیت خلق تحت ستم کورد بدل شده که ثابت می‌کند اشغالگران سرزمین آنان، بویی از انسانیت نبرده‌اند.

این اولین بار نیست که ترکیه پیکر جانباختگان را به این شکل دردآور به والدینشان تحویل می‌دهد. چند سال پیش هم بقایای پیکر یک گریلای زن، با پاکت پستی برای مادرش ارسال شد.

تصاویر این پدر داغدیده اکنون بر دیوار کوچه و خیابان‌های کوردستان نقش بسته است.

گروهی از جوانان کورد دیروز برای ابراز خشم از این اقدام اهانت‌آمیز، در پاریس پایتخت فرانسه دست به نافرمانی مدنی زدند. آنها با حمله بسته‌هایی شبیه بستەای که در دست علی رضا آرسلان بود، مقابل دفتر سازمان عفو بین‌الملل تجمع کردند. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در برابر وحشی‌گری‌های بی حد و مرز دولت ترکیه کاملا سکوت کرده اند.

از سویی هر چهارشنبه، کوردها در ژنو سوئیس مقابل مقر اروپایی سازمان ملل متحد نیز تجمع می‌کنند. در تجمع دیروز به بمباران مخمور و شنگال توسط ترکیه جلب توجه شد. معترضان در مقابل دفتر سازمان ملل بست نشستند تا سکوت در برابر کشتار غیرنظامیان را محکوم کنند.

مصطفی آلتون‌تاش یک سخنگوی معترضان با اشاره به بمباران هوایی ترکیه حتی خارج از مرزهای خود تأکید کرد ترکیه این اقدام را به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد و کشورهای ناتو به آن کمک می‌کنند.