وکلای اروپایی: سی‌پی‌تی باید فورا از امرالی دیدار کند

وکلایی که با مراجعه به وزارت دادگستری ترکیه خواستار ملاقات با عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد شده بودند اظهار کردند که کمیته منع شکنجه اروپا باید فورا از امرالی دیدار کند وافزودند:"آنچه در امرالی روی می‌دهد مصداق عینی شکنجه است."

٣۵٠ وکیل دادگستری از ٢٢ کشور اروپایی با مراجعه به وزارت دادگستری ترکیه خواستار ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شده بودند. وکلای اروپایی عضو جمعیت uropean Association of Lawyers for Democracy & World Human Rights (ELDH) نشستی مطبوعاتی را در برنامه زووم برگزار کردند. در این نشست به ممنوعیت ملاقات وکلا با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره شد و بر لزوم انجام دیدار وکلا تأکید کردند.

نشست مطبوعاتی با مدیریت 'جرن اویسال' برگزار شد.

'نقض حقوق زندانیان فورا باید متوقف شود'

باربارا سپنلی، رئیس مشترک ELDH و عضو جمعیت وکلا برای وکالت خاطرنشان کرد که آنان به دنبال نقض حقوق درخواست ملاقات را به سازمان‌های ذیربط ترکیه تحویل داده‌اند و گفت:"باید فورا این موارد نقض حقوق متوقف شوند. اعضای ELDH و نهادهای آن در این آکسیون جای گرفته‌اند. ما باید موارد ضدحقوقی حصر و ایزولاسیون را در هر فرصتی بر زبان بیاوریم و تمامی نهادهای حقوقی خواستار انجام ملاقات شوند. ما با مراجعه مسئولیت‌های ترکیه را یادآور شدیم. ما معیارهای ماندلا را خاطرنشان کردیم. ما برای این موارد مراجعه کردیم و اکنون منتظر پاسخ وزیر هستیم. از هر چهارسوی جهان همکاران ما این نامه را امضا کردند. خواسته ما این است؛ فورا باید با فعالیت وکلای عبدالله اوجالان و زندانیان دیگر امرالی موافقت شود."

سپس توماس سکمدت، دبیر کل ELDH اعلام کرد که آنان منتظر پاسخ وزارت دادگستری ترکیه هستند و در ادامه متن درخواست وکلا به ترکیه را قرائت کرد.

'تماس برقرار نمی‌شود'

راضیه اوزترک از وکلای عضو کانون وکلای سده (أسرین) گفت:"١٨ ماه است به هیچ عنوان خبری از موکلمان نداریم. خطری بزرگ موکلمان را تهدید می‌کند. نمی‌توان این مورد را مصداق عینی شکنجه محسوب نکرد، خود این رویه شکنجه است. شکنجه در شرایط حبس و زندان ادامه دارد. نه ما می‌توانیم با موکلانمان دیدار کنیم و نه خانواده‌های آنان. ممنوعیت ارسال نامه ادامه دارد. هیچ تماسی برقرار نمی‌شود. سال ٢٠١٩ ما در وضعیت فوق‌العاده پنج بار ملاقات کردیم، از آن زمان تاکنون ما ٢١۵ درخواست ملاقات تحویل داده‌ایم اما به هیچ یک از آنها پاسخ داده نشده است."

'سی‌پی‌تی باید فورا از امرالی دیدار کند'

برنیک بوهلو به نمایندگی از وکلای دمکرات اروپا و وکلای جمهوری‌خواه آلمان در سخنانی اظهار کرد که ایزولاسیون امرالی به نگرانی آنها هم دامن زده است و افزود:"به همین دلیل سی‌پی‌تی باید فورا از امرالی دیدار کند. پیش از این نیز ما همچون سازمان حقوقی اقداماتی را انجام داده بودیم. ما خواستار دیدار سی‌پی‌تی از امرالی بدون اتلاف وقت هستیم. سی‌پی‌تی باید با دیدار از امرالی تحقیقاتی را به انجام رسانده و بیانیه‌ای صادر کند. وضعیت حقوق بشر در ترکیه مایه ناامیدی ماست. هم حقوق وکلای مدافع و هم حقوق زندانیان امرالی نقض می‌شود. از این رو ما پیمان می‌بندیم در کنار همکارانمان در ترکیه جای بگیریم و ترکیه را تحت فشار قرار دهیم. بیش از ٢ هزار وکیل دادگستری برای ملقات با اوجالان درخواستی را امضا کرده‌اند. این تعداد باید افزایش یابد تا اقدامات خطرناک در امرالی متوقف شوند. ما لازم است مطالبات خود را با صدایی بلندتر و رساتر بر زبان بیاوریم."

'اوجالان آزاد می‌شود'

دکلان آونس، دبیر جمعیت وکلای سوسیالیست هالدن اظهار کرد که آنان نیز همچون یک جمعیت از فعالیت‌ها برای آزادی اوجالان حمایت می‌کنند و افزود:"ما همیشه از همکاران کورد خویش حمایت خواهیم کرد." آونس در پایان اظهارات خود گفت:"اوجالان روزی آزاد خواهد شد و ایده‌های وی، دقیقا همچون روژاوا مایه الهام انقلابیون جهان خواهد بود."