عمرو الادیب: دیدارهای روز گذشته بین روسیه- ترکیه بدون نتیجه ماند

عمرو الادیب مدیر مرکز کارشناسان رئالیست روسی تاکید نمود که دیدارهای روس-ترک در روز گذشته بدون نتیجه بوده‌اند.

امروز بار دیگر مذاکرات روسی-ترکی بعد از آنکه دیروز با شکست مواجه شدند، از سر گرفته شدند. دکتر عمرو الادیب از اعضای موسسه ارتباطات بین‌المللی و تاریخ جهانی، وابسته به دانشگاه لوباچفسکی و مدیر مرکز متخصصان رئالیست روسی، با خبرگزاری ما به گفتگو پرداخت.

الادیب در ابتدای سخنان خود گفت: در رابطه با مذاکرات روز گذشته بین روسیه-ترکیه هیچ نتیجه به دست نیامد. اما ائتلافی که تمامی طرفین در ادلب از آن رضایت داشته باشند، به دلیل ارتباطات عمیق بین روسیه و ترکیه احتمال ندارد که ارتباطات بین این دو کشور در ادلب بیش از این وارد تنش شود، همچنین دو طرف نیز هرگز مستقیما به مصاف یکدیگر نرفته‌اند.

الادیب در ادامه می‌افزاید: در چنین وضعیتی، وضعیت تغییری نمی‌کند تا مناطق بیشتری به کنترل درآمده و یا اینکه کدامین یک از طرفین منطقه بیشتری را به کنترل خود درآورد. سپس احتمال دارد یک آتش بس موقت، البته بدون حضو گروه هیات التحریر الشام در ادلب اعلان شود.

عمرو الادیب با اشاره به این موارد مهم اظهار داشت: قدم‌های برداشته شده، تنها هماهنگی‌های نظامی بین دو طرف هستند، تا جنگی روی نداده و تمامی احتمالاتی که می‌تواند منجر به قتل سربازان ترک-روس می‌شود، حذف شوند. زیرا این مسئله برای هر دو طرف مهم است، زیرا اگر در صورتیکه این برخوردها به قتل منجر شود، افکار عمومی در ترکیه و روسیه تحریک می‌شود. در رابطه با احتمال توافقی بین روسیه-ترکیه در رابطه با ادلب نیز عمرو الادیب اظهار داشت: پای هیچ توافق جدیدی در میان نیست. ما از موارد خطرناک می‌گوییم. نیروهای تروریستی وجود دارند که نه تنها غیر نظامیان را تهدید می‌کنند، بلکه نیروهای روسی در حمیمیم را نیز تهدید می‌کنند.

منبع: ANHA