نامه‌ی ۱۴ نماینده‌ی مجلس ایران به وزیر بهداشت برای اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی

جمعی از نمایندگان مجلس ایران نامه‌ای مشترک به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشتند. علی‌رغم صدور بخشنامه تاکنون هیچ کدام از زندانیان سیاسی کورد حتی آنهایی که حکمشان زیر ۵ سال است به مرخصی اعزام نشده‌اند.

١۴ نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند/ ١٠ مارس در نامه‌‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستند تا با قوه‌ی قضائیه در خصوص اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی مذاکره کند.

عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون شهروندی مجلس ایران در این زمینه گفت، دلیل اینکه از وزیر بهداشت چنین درخواستی نموده‌ایم این است که در آینده متحمل هزینه‌های اجتماعی و سیاسی بیشتری نشویم.

وی در ادامه‌ی سخنانش ‌به بخشنامه‌ی قوه‌ی قضائیه اشاره کرد که بر طبق آن زندانیان با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی در صورتی که حکم آنها کمتر از ۵ سال باشد می‌توانند از مرخصی استفاده کنند، گفت،"این بیماری سن و سال نمی‌شناسد، برای این موضوع نباید تبصره گذاشت. معتقدم قوه‌ی قضائیه برای این تبصره باید اصلاحیه‌ای در نظر بگیرد."

با شیوع ویروس کرونا در ایران و مرگ صدها تن بر اثر آن، نگرانی‌ها در مورد شیوع این ویروس در زندان‌ها افزایش یافته است.

قوه‌ی قضائیه طی بخشنامه‌ای اعزام به مرخصی زندانیان برای ممانعت از ابتلا به ویروس را تسهیل کرده است، اما در این بخشنامه زندانیان سیاسی که حکم آنها بالای ۵ سال باشد در نظر گرفته نشده‌اند.

لازم به ذکر است تاکنون هیچ کدام از زندانیان سیاسی کورد حتی آنهایی که حکمشان زیر ۵ سال است به مرخصی اعزام نشده‌اند.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان طی گزارشی به تفصیل به بررسی این موضوع پرداخته و اعلام نمود، زندانیان سیاسی کورد از این بخشنامه‌ی قوه‌ی قضائیه مستثتی هستند و هیچ کدام تا به حال به مرخصی اعزام نشده‌اند.