دستگیری ٢٠ هزار نفر از اعضا و هوادارن حزب دمکراتیک خلق‌‌ها در ۴ سال گذشته؛ ١٠ هزار زندانی

سلیم کاپلان جانشین رئیس مشترک ه.د.پ در امور مدیریت محلی اعلام کرد، طی ۴ سال گذشته ۲۰ هزار ه.د.پ ایی دستگیر و ۱۰ هزار تن از آنها به زندان محکوم شدند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ گزارش خود در مورد نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد و در آن در مورد حملات حکومت علیه ه.د.پ بحث شده است. در این گزارش اعلام شده است، دادگاه و نیروهای پلیس تحت کنترل هم پیمانی آ.ک.پ-م.ه.پ هستند. همچنین اعلام شد، ه.د.پ به طور مداوم علیه نقض حقوق بشر مبارزات خود را افزایش می‌دهد.

عملیاتهای پاکسازی سیاسی

بر اساس گزارش ه.د.پ در سال ۲۰۱۵، ۳ هزار عضو و مدیر و پارلمانتار زندانی شده‌اند و فقط در سال ۲۰۲۰ هزار و ۷۵۰ عضو و مسئول ه.د.پ دستگیر شده‌اند و ۱۷۲ تن از آنها به زندان محکوم شده‌اند.

در گزارش در مورد پارلمانتارهای دستگیر شده و حکم‌های آنها آمده است:

صلاح‌الدین دمیرتاش؛ ۴ سال و ۸ ماه

فیگن یوکسگداغ؛ یک سال و یک ماه

ادریس بالوکن؛ ۱۶ سال و ۸ ماه

چاغلار دمیرل؛ ۷ سال و ۶ ماه

عبدالله زیدان؛  ۸سال و یک ماه و ۱۵روز

گلسر یلدرم؛ ۷ سال و ۶ ماه

موسی فارس‌اوغیولار؛ ۹ سال

در چهارچوب تحقیقات "رخدادهای کوبانی در ۶-۸ اکتبر ٢٠١۴" پس از ۶ سال حکم دستگیری برای اعضای سابق شورای رهبری مرکزی ه.د.پ صادر شد. در این چهارچوب در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ عملیاتی انجام دادند و از ۲۰ تن که در این عملیات دستگیر شدند، ۱۷ تن به زندان محکوم شدند.

لیلا گوون رئیس مشترک ک.ج.د نیز به ۲۲ سال و ۳ ماه زندان محکوم شد.

۴۸ شهرداریها توسط قیمها غصب شده‌اند

تصاحب شهرداری‌ها با تحمیل قیمها از ۱۹ آگوست ۲۰۱۹ آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ هم ادامه یافت.

۳۷ رئیس مشترک شهرداری‌های ه.د.پ به زندان محکوم شدند. ۴۸ شهرداری ه.د.پ توسط قیمها غصب شده‌اند.  ۱۷ رئیس مشترک شهرداری‌های ه.د.پ هنوز هم در زندان هستند.

رئیس مشترک‌های شهرداری‌های زندانی شده عبارتند از: عدنان سلجوق مزراکلی-آمَد، ملیکه گوکسو-ارزروم، جیهان کارامان-جولمرگ، یلدز چتین-وان، عظیم یاجان-وان، یعقوب آماچ-وان، یلماز شاهین-وان، گلستان انجو-مردین، ملکیه اسمز-مردین، نیلوفر الیک یلماز-مردین، عدنان اپچو-موش، یاشار آککوش-ایغدیر، حسن صفا-ایغدیر، محمد دمیر-الیح، آیهان بیلگن-قارص، شفین آلاجا-قارص.

سلیم کاپلان جانشین رئیس مشترک ه.د.پ در مدیریت محلی، در مورد حملات علیه حزبشان اعلام کرد، حکومت "به شیوه‌ای فاشیستی" با حزب آنها برخورد می‌کند.

"آ.ک.پ به سازمانی جنگ‌طلب تبدیل شده است"

کاپلان در ادامه اعلام کرد، برخورد آ.ک.پ با حزبشان نشان دهنده‌ی سیاست قانون دشمنی با خلق کورد است و گفت، "حکومت آ.ک.پ ۱۸ سال است به نمونه‌ی یک سازمان جنگ‌طلب خرابکار علیه جامعه تبدیل شده است. آنکه در مقابل این سازمان جنگ‌طلب و خرابکار بایستد، دینامیک اصلیش به ه.د.پ باز می‌گردد. اگر ه.د.پ نباشد، این احتمال وجود دارد که آ.ک.پ ۱۸ سال دیگر هم به خرابکاری‌ها و جنگ‌طلبی‌هایش ادامه دهد، اما آنچه آنها را شکست می‌دهد، حزب ما ه.د.پ است. "

کاپلان اعلام کرد، ترکیه پس از سال ۲۰۱۰ از دمکراسی و صلح داخلی دور شده است و در مورد تحمیل قیمها و حکم‌های زندان گفت،" کاراکتر اصلی همه‌ی حکومت‌های فاشیستی سرکوب مخالفان است، علت تحمیل قیمها و زندانی کردن اعضا و مسئولان حزبمان همین است. از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۲۰ هزار عضو و مسئول و پارلمانتار و رئیس مشترک شهرداری‌های ما را دستگیر کرده‌اند و ۱۰ هزار تن از آنها به زندان محکوم شده‌اند.

این ویژگی حکومت فاشیستی آ.ک.پ است، موضعگیری در مورد تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد رئیس مشترک اسبق حزبمان صلاح‌الدین دمیرتاش، تنها اینگونه آشکار می‌شود. اخیرا لیلا گوون را نیز زندانی کرده‌اند، این هم یک بار دیگر اثبات می‌کند که این حکومت فاشیستی قصد حل مسئله‌ی کورد را ندارد."

سلیم کاپلان در ادامه گفت، بحران همه جانبه‌ی آ.ک.پ به دلیل مبارزات کوردها است و گفت،"علت حملاتشان به ما در واقع مبارزات ما است، اما ه.د.پ با مبارزات و موضع‌گیری‌های خود همیشه برای خلق خود به امید بدل می‌شود. آنهایی که تلاش کردند خلق کورد را شکست دهند، خود شکست خوردند. آنهایی که تلاش کردند ه.د.پ را نابود کنند، خود دچار فروپاشی شدند. بدون شک ه.د.پ مهر خود را بر سیاست ترکیه در سال ۲۰۲۱ خواهد زد."