۱۳ سال قبل: مانند کشیدن مو از ماست، عقب‌نشینی کردیم/ ۱۳ سال بعد: هلیکوپترها نتوانستند فرود بیایند

خلوصی آکار وزیر دفاع دولت ترک در خصوص عملیاتی که ۱۲ روز پیش علیه  مناطق حفاظتی میدیا آغاز شده است اظهار داشت: نشست و برخاست هلیکوپتر از این این کوه‌ها بسیار دشوار است. هلیکوپترها نمی‌توانند حتی چرخ‌های خود را بر زمین بگذارند.

عملیات برون مرزی نیروهای اشغالگر ترک در مناطق حفاظتی متینا، آواشین و زاپ در اقلیم جنوب کوردستان در ۱۲ روز خود قرار دارد. در این مناطق نبرد شدیدی بین نیروهای گریلا و اشغالگران در جریان است. این نبردها بیشتر در مناطقی که نظامیان ترک دست به هلی‌برد می‌زنند سنگین‌تر شده است. منابع حاضر در صحنه نبردها گفته‌اند که زمانیکه هلیکوپترها برای هلی‌برد نیرو وارد منطقه می‌شوند، هدف حمله نیروهای گریلا قرار می‌گیرند و نیروهای اشغالگر در این مناطق با دشواری فراوان روبرو شده‌اند.

بیلان حملات اشغالگران

علی‌رغم آنکه وزارت دفاع رژیم غاصب ترک به روال همیشه آمار تلفات خود را بسیار کم اعلام کرده است، اما طبق اطلاعات منابع محلی در مناطق جنگی، شمار کشته شدگان بسیار زیاد است. مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق که روزانه بیلان عملیات نظامی اشغالگری ترک را منتشر می‌کند، اعلام کرده است که در جریان ۱۲ روز ده‌ها نیروی اشغالگر کشته شده و شمار بسیاری نیز مجروح شده‌اند. بر اساس اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق تنها در روز گذشته ۱۷ نظامی ترک از پا درامده‌اند. سوزدار آوستا عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان روز یکشنبه (٢ مه) در گفتگو با سترک تی‌وی اظهار کرده بود که بر اساس آمارهای میدانی شمار کشته شدگان ارتش ترک به ١۴٠ نظامی و شمار زخمی‌ها نیز حدود ٣ برابر این تعداد می‌باشد.

سکوت مقامات ترک بعد از شکست

روزنامه‌ها و رسانه‌های ترک به عملیات‌های نظامی گذشته، بیش از این عملیات توجه نشان می‌دادند. اما در عملیات برون مرزی اخیر، رسانه‌های ترک تنها به اظهارات و بیانیه‌های مقامات اکتفا کرده‌اند. رسانه‌های حاکمیت روز نخست این عملیات تا بعد از ظهر حتی با یک جمله به این عملیات اشاره‌ای نکردند. این رسانه‌ها تنها بعد از اظهارات مختصر وزرات دفاع ترکیه، به بیانیه اردوغان پرداختند که در جریان تماس تلفنی با وزارت دفاع در مورد آن سخن گفته بود. اما این بار برخلاف عملیات‌های گذشته، رسانه‌های حاکمیت سکوت کرده‌اند. انچه که جالب توجه است، این سکوت را می‌توان تنها با یک مسئله توجیه کرد: شکست عملیات، که اردوغان در ارتباط با عملیات گاره نیز به آن اعتراف کرده بود.

خلوصی آکار: هلی‌برد نیرو بسیار دشوار است

از گفته‌های خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که نواحی مرزی شمال-جنوب کوردستان سفر کرده بود، می‌توان فهمید که در پیاده کردن نیرو با چه مشکلات سهمگینی روبرو هستند. بعد از بازگشت از نواحی مرزی، خلوصی آکار اظهار داشت که پرواز و فرود بر فراز این کوه‌ها و دره‌ها بسیار زحمت است. هلیکوپترها نمی‌توانند حتی چرخ‌های خود را هم بر زمین بگذارند. تا امروز تمامی اقدامات برای این مسئله انجام شده‌اند، هلیکوپترهای ما ۳۰۰ تا ۵۰۰ سورتی پرواز را انجام داده‌اند.

گفته‌های ۱۳ سال پیش بیوک آنت 

این گفته‌های آکار، یادآور گفته‌های ۱۳ سال پیش بیوک آنت است که در جریان عملیات زاپ بر زبان آورده بود. بیوک آنت در آن زمان گفته بود کسانی که می‌گویند ما زود عقلب‌نشینی کرده‌ایم، خودشان بروند و ۲۴ ساعت در آنجا بمانند. مانند بیرون کشیدن ماست از مو ما عقب‌نشینی کردیم. ما بسیار خوب توانستیم عقب‌نشینی کنیم! این سخنان بیوک آنت در آن زمان اعترافی به شکست ارتش اشغالگر ترک در عملیات زاپ بود.