ادامە خیزش خلق در روژهلات کوردستان و شهرهای ایران

بنابە گزارشهای بدست آمدە از روژهلات کوردستان و ایران، خیزش خلق در مقابل حکومت همچنان ادامە دارد.

بنابە اطلاعات رسیدە از روژهلات کوردستان، شب گذشتە خلق در  شهرهای پیرانشهر، سنە و مهاباد مجددا خیابانها را در کنترل خود گرفتند. در جریان شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در پیرانشهر یک نوجوان ۱۷ ساله به نام کومار درافتاده بر اثر اصابت گلوله شلیک شدە از سوی نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی جان باختەاست. کومار درافتاده اهل روستای زیویه از توابع پیرانشهر است و دیروز بشدت مجروح گشتە و امروز جان باخته  است. طبق اطلاعات رسیدە تا این لحظه جنازە وی به خانواده اش بازپس داده نشده است.

 امروز نیز در ٤٥ روز از آغاز خیزش خلق کورد، دانشگاە کوردستان و دانشگاە آزاد این شهر همچنان صحنە مقابلە با حکومت است. شهر شنو در روژهلات کوردستان نیز بە مناسبت بزرگداشت سە شهید این شهر، در اعتصاب بود.

در شهرهای دیگر هم دانشگاهها صحنە خیزش دانشجویان است. دانشجویان در دانشگاههای تهران،  دانشگاە آزاد اسلامشهر، علوم پزشکی بوشهر، دانشگاە بین المللی قزوین، فرهنگ و هنر  و زند شیراز، مشهد، داروسازی رشت و علوم پزشکی تبریز، در ٤٥ روز خیزشها، همچنان برای تغییر سیستم استبدادی اصرار میکنند.

همزمان با ادامە خیزشها، موج دستگیری و سرکوب نیز تداوم یافتە است. بنابە گزارش شبکە حقوق بشر کوردستان طی پنج روز گذشته در ادامه اعتراضات در بسیاری از شهرهای کردستان ده‌ها شهروند و فعال کُرد در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. از وضعیت بسیاری از این افراد اطلاعی در دست نیست.  شبکه حقوق بشر کردستان تا کنون توانسته است بازداشت ۵۷ نفر را طی پنج روز گذشته در شهرهای روانسر، قصرشیرین، کرمانشاه، سنندج، مهاباد، بوکان، بانه، سقز، آبدانان، اشنویه، ارومیه و دهگلان تایید و ثبت کند.