افشای جزئیات تازه از مرگ سیاستمدار کورد در زندان‌ پارت دمکرات کوردستان

​​​​​​​متین داود آدوگیت دو ماه پیش در زندان پ.د.ک به شیوه‌ای مرموز جانش را از دست داد.

گزارش‌های تازه‌ زوایای بیشتری را از مرگ مشکوک رئیس حزب مناطق دمکراتیک بخش چالدران استان وان شمال کوردستان در زندان‌ پ.د.ک آشکار کرده است. متین چهار روز پس از دستگیری در هولیر جانش را از دست داد، اما پ.د.ک دو ماه پس از مرگ وی خانواده‌اش را در جریان مرگ وی قرار داده است. طبق گزارش پزشکی قانونی، متین روز ١٠ نوامبر ٢٠٢٠ جانش را از دست داده است.

متین داود آدوگیت اهل وان شمال کوردستان مدتی طولانی در فعالیت‌های سیاسی جای گرفته است و در فاصله سال‌های ٢٠٠٩ تا ٢٠١٢ رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) در بخش چالدران وان بوده است. وی سال ٢٠١٢ دستگیر شده و مدتی را در زندان رژیم ترک بسر برده است. سال ٢٠١۴ به عنوان عضو شورای شهر چالدران برگزیده شد، سال ٢٠١۵ به دلیل فشارهای دولت ترک و پرونده‌ای که برای او تشکیل شده بود مجبور شد به جنوب کوردستان پناهنده شود و در کمپ پناهندگان مخمور مستقر شد.

متین آدوگیت در اوایل نوامبر ٢٠٢٠ برای پیدا کردن کار و تأمین مایحتاج زندگی خانواده‌اش به شهر هولیر رفت. روز ٧ نوامبر آسایش هولیر وی را دستگیر کرده و پس از دو ماه جستجو برای کسب اطلاع از سرنوشت وی از طریق وکیل مدافع وی به خانواده گفته می‌شود که به آسایش هولیر بروند. آسایش هولیر نخست به خانواده گفته است که «متین اینجا نیست»، اما سپس به وکیل متین آدوگیت اطلاع می‌دهند که:"فردی که به دنبال آن می‌گردی، سکته کرده و جانش را از دست داده است". از اینرو خانواده متین برای تحویل جسد وی به سازمان‌های مربوطه و پزشکی قانونی مراجعه کردند.

 

در گزارش پزشکی قانونی هولیر که به خانواده متین واگذار شده آمده است که متین آدوگیت سه روز پس از دستگیری جان خود را از دست داده است.

در این گزارش که به امضای دکتر هشیار محمد (از پزشکی قانونی هولیر) رسیده است آمده است که مسئولین آسایش هولیر روز ١٠ نوامبر ٢٠٢٠ سازمان پزشکی قانونی را از مرگ متین آدوگیت (به سبب سکته قلبی) مطلع کرده‌اند.

اگر چه گزارش پزشکی قانونی روز ١٠ نوامبر ٢٠٢٠ را به عنوان روز فوت متین اعلام کرده، اما آسایش هولیر روز ١٣ ژانویه ٢٠٢١ وکیل او را در جریان مرگ موکلش قرار داده است. آنهم پس از آنکه وکیل وی به آسایش هولیر مراجعه کرده و خواستار کسب اطلاع از وضعیت متین شده بود.

پنهان‌کاری پ.د.ک در مورد جانباختن متین داود آدوگیت سیاستمدار کورد، گمانه‌زنی‌ها را در مورد قتل وی تحت شکنجه در زندان هولیر تقویت کرده است.

منبع: rojnews