اوجالان: لازم است جوانان مسائل و مشکلات خود را مورد بررسی قرار دهند

عمر اوجالان نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه اتخابیه رحا در پارلمان ترکیه در نشستی با مسئولان وزارت جوانان و ورزش اظهار داشت که حاکمیت مسائل و مشکلات جوانان را گسترش می‌دهد. جوانان بیکار هستند، معتاد به مواد مخدر هستند، نسبت به آینده تردید دارند.

بحث و بررسی‌ها در رابطه لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ترکیه ادامه درد. در نشست عصر روز گذشته کمیسیون، بودجه وازرت جوانان و ورزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عمر اوجالان نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه شهر رحا در پارلمان ترکیه در نشست این کمیسیون سخنرانی کرد. اوجالان در این سخنرانی اعلام کرد که این کمیسیون به تمامی نتوانسته است جوانان را نمایندگی کند، لازم است که جوانان خود مسائل و مشکلات خود را طرح و مورد بررسی قرار دهند.حزب دمکراتیک خلق‌ها از سال ۲۰۱۵ در کمیسیون قانون اساسی اعلام کرده بود که باید در تمامی انتخابات افراد با سن ۱۸ سالگی بتوانند مشارکت داشته باشند. علیرغم خواست حزب دمکراتیک خلق‌ها مبنی بر تقلیل سن رای دادن به ۱۸ سالگی، اما مسئولان حکومت علیه آن به مخالفت برخاست اما با پافشاری این حزب، در نهایت سن شرکت در انتخابات به هجده سالگی تقلیل پیدا کرد. این موضوع قدمی بزرگ است اما نباید فقط به این اکتفا شود. لازم است که جوانان در این رابطه به خوبی در تمامی عرصه‌ها فعالیت لازم را  داشته باشند.

اوجالان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بیشتر جمعیت ترکیه متشکل از جوانان است و در این راستا یکی از اساسی‌ترین مشکلات جوانان مسئله آموزش است. برای نمونه اکنون جوانان کورد نمی‌توانند در سرزمین خود با زبان کوردی آموزش ببینند. عدم اعتنا به زبان کوردی مسئلهای به تمامی بی‌معنا است.

اوجالان در بخش دیگری از سخنان اظهار داشت که حاکمیت به جای اینکه مسائل و مشکلات جوانان را حل کند، آنها را بیش از پیش گسترش می‌دهد. جوانان بیکار هستند، به مواد مخدر ابتلا یافته‌اند و هیچ امیدی به آینده ندارند. حاکمیت تلاش می‌کند تا با بی‌اعتنایی به مسائل جوانان، جامعه را به نابودی بکشاند. برای نمونه در منطقه، شاهد وجود انواع مختلف مواد مخدر هستیم، لازم نیست جای دوری برویم، در هر منطقه‌ای از آنکارا می‌توان به مواد مخدر دسترسی پیدا کرد. جوانان در پارک‌ها، در طول روز و در انظار عمومی می‌توانند مواد مخدر مصرف کنند. اگر در پایتخت یک کشور چنین وضعیتی حاکم باشد، در منطقه رحا، مردین، شرنخ و دیگر شهرهای کوردستان چه انتظاری می‌توان داشت؟

اوجالان در بخش دیگری از سخنان خود در کمیسیون مجلس با اشاره به وجود فشارها و سرکوب حاکمیت اظهار داشت که حاکمیت آ.ک.پ اخیرا افرادی را به عنوان میت معرفی می‌کنند و این افراد اعضای شوراهای جوانان حزب دمکراتیک خلق‌ها را تهدید کرده و آنها را ناچار به جاسوسی و خبرچینی می‌کنند. رفقای جوان ما که می‌خواهند وارد عرصه سیاست ورزی رسمی و قانونی شوند، در مقابل فشارها و تهدیدات این افراد واقع می‌شوند. ما چنین برخوردهایی را رد کرده و آن را به شدت محکوم می‌کنیم. از طرف دیگر جوانان را می‌ربایند، شکنجه می‌کنند و انها را به طور خودسرانه بازداشت و دستگیر می‌کنند. همزمان آنها را به قتل نیز تهدید می‌کنند. شورای جوانان حزب دمکراتیک خلق‌ها اکنون در همه جا علیه مواد مخدر، شکنجه، بیکاری، سرکوب و فقر فعالیتهای خود را اغاز نموده است. این تلاش‌های جوانان، قانونی و دمکراتیک و مشروع هستند.