اوزسوی: سیاست دشمنی با کوردها بە بن بست خواهد رسید

هوشیار اوزسوی نماینده حزب دمکراتیک خلقها تلاش اردوغان برای دیدار با اسد قبل از انتخابات را ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد که اینگونه مسائل خیلی سریع اتفاق نخواهد افتاد.

هوشیار اوزسوی نماینده حزب دمکراتیک خلقها تلاش اردوغان برای دیدار با اسد قبل از انتخابات را ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد که اینگونه مسائل خیلی سریع اتفاق نخواهد افتاد.  اوزسوی هدف اصلی این تلاش ها را سلب موقعیت از کوردها عنوان کرد. پس از اینکه ترکیه نتوانست مجوز عملیاتی نظامی در شمال و شرق سوریه را دریافت کند، موضوع دیدار احتمالی بشار اسد و رجب طیب اردوغان به میان آمد. به خصوص پس از انفجار در میدان تقسیم استانبول در 13 نوامبر 2022، سخنان دولت AKP-MHP در مورد جنگ افزایش یافت. اگرچه مجوز حمله زمینی داده نشد، اما دولت ترکیه با پهپادهای بمبگذاری شده به روژاوا حمله کرد و این حملات همچنان ادامه دارد. اکنون نیز که داریم به پروسه انتخابات در ترکیه نزدیک می شویم، دیدار احتمالی اردوغان و اسد به میان آمده است. هوشیار اوزسوی، پارلمانتاریست حزب دمکراتیک خلقها از دیاربکر و سخنگوی مشترک کمیسیون روابط خارجی حزب دمکراتیک خلقها، این موضوع را در گفتگو با خبرگزاری فرات ارزیابی نمود.

هوشیار اوزسوی با بیان اینکه ترکیه با تمام نیروهای خاورمیانه که در سه سال گذشته با آنها توافقی نداشت، وارد روند عادی سازی شده است، گفت: ترکیه توافقی با مصر، اسرائیل و امارات و عربستان سعودی نداشت و اكنون سعی دارد تا حدودی روابط را عادی كند. اما با وجود اين مشكلاتی وجود دارند كه همچنان حل نشده باقی ماندەاند. زیرا مشكلات تركيه با اين كشورها اساسي است. اینها مسائلی نيستند كه فقط با نشان دادن حسن نیت یا با گفتن چند کلمه زیبا و چند جلسه حل شوند. اوزسوی مهم ترین حلقه این عادی سازی را سوریه دانست و اعلام کرد که اردوغان مصرانه در تلاش است تا قبل از انتخابات روابط با اسد را عادی سازی کند.

هوشیار اوزسوی خاطرنشان کرد که این امر نشان دهنده ورشکستگی سیاست ترکیه در مورد سوریه است، و ادامه داد: در واقع اردوغان از نظر سیاست کلی خاورمیانه ورشکست شده است و به همین دلیل سعی می کند آن را عادی جلوه دهد. او با چرخش خود تحت عنوان عادی سازی سعی در برقراری روابط دارد. این ورشکستگی در عین حال نشان دهنده ضعف است. زیرا اردوغان اصرار دارد قبل از انتخابات با اسد ملاقات کند اما اسد موضوع را به بلندمدت موکول می کند. تا جایی که ما می بینیم، نمی خواهد قبل از انتخابات دیداری برگزار کند، اما ترکیه از طریق روسیه برای برگزاری چنین جلسه ای فشار وارد می کند.

اوزسوی در رابطه با این رویکرد اسد نیز گفت: اسد نمیخواهد قبل از انتخابات به اردوغان امتیاز و اعتبار بدهد. زیرا اسد به خوبی دیده است که اردوغان در 10 سال گذشته چه کارهایی انجام دادە و چگونه تروریست ها را وارد جنگ سوریە کردە است. مسئله دوم نیز این است که عادی سازی کار آسانی نخواهد بود، زیرا آمریکا و انگلیس نیز به صراحت اعلام کرده اند که مخالف ورود اردوغان و سوریه به روند عادی سازی با حمایت روسیه هستند، بنابراین این موضوع خوبی نیست که اردوغان بتواند به تنهایی در مورد آن تصمیم بگیرد. در سوریە جنگی وجود دارد که 10 سال است ادامه دارد. بنابراین این وضعیت ترکیه را کمی بیشتر به سمت روسیه سوق خواهد داد. کشورهای غربی نیز همچنان با اسد مشکل جدی دارند.

اوزسوی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ بە این سوال کە ترکیه بە عنوان یک  کشور عضو ناتو تا چه حد می تواند این راوبط را عادی نماید پاسخ داد:  همانطور که گفتم، معتقد نیستم که این مسئله در توان اردوغان باشد. هوشیار اوزسوی، پارلمانتار حزب دمکراتیک خلقها، مهم ترین دلیل تلاش ها برای دیدار اسد و ترکیه را مسئله کورد دانست و گفت: واضح است که هر دوی آنها مخالف موضع سیاسی خودمختاری یا فدراسیون کوردها هستند. بنابراین آنها به صورت بالقوه متحد همدیگرند. بدون شک ترکیه می تواند با سوریه دیدار کند، یک مرز 900 کیلومتری وجود دارد، قطعا با یکدیگر گفتگو خواهند کرد، اما هدف از مذاکرات ترکیه با سوریه نباید نابودی کوردها و نابودی دستاوردهای کوردها باشد. هر گونه تلاش برای عادی سازی و مذاکره بدون کوردها، علیه کوردها تلقی خواهد شد. این موضوع مسئله کورد در ترکیه را بغرنجتر خواهد کرد. اوزسوی در پایان سخنان خود تصریح کرد که سیاست فعلی علیه کوردها است بنابراین ورشکست خواهد شد.