آیا صیانت خاموش تصویب شد؟

ایران در آستانه عدم اینترنت آزاد قرار دارد

با توجه به نارضایتی‌های اخیر کاربران اینترنت در ایران مبنی بر کاهش سرعت و اختلال گسترده در اپلیکیشن‌های خارجی، آخرین خبرها از برنامه‌های مجلس و دولت حاکی از تصویب طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی و صدور ابلاغیه اجرای آن است.

روز سه‌شنبه (۶ سپتامبر/ ١۵ شهریور) مصوبه‌ای با عنوان "شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور" توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

به دنبال پذیرش این مصوبه، اكثر خبرگزاری‌های ایران با پرداختن به این موضوع این سوال را مطرح کردند که آیا طرح صیانت که به دنبال کشمکش‌های زیاد در مجلس مسکوت مانده بود، اکنون بصورت خاموش به اجرا درآمده؟

کاربران ایرانی در روزهای اخیر مدام از کاهش سرعت اینترنت و اختلال در استفاده از نرم‌افزاهای خارجی خبر داده و گفته‌اند که بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تنها با فیلترشکن باز می‌شوند.

اجرای طرح صیانت با هدف محدودکردن دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت از جمله اهداف  حکومت ایران طی سال‌های اخیر بوده است. تصویب این طرح در مجلس به دلیل واکنش‌های اعتراضی مردم متوقف شد، اما با روی کارآمدن رئیسی، اجرای خاموش این طرح به صورت مرحله‌ای فاش شد.