'با تحمیل انزوا بر اوجالان، ترکیه را در حصر قرار داده‌اند'

عمران امکچی از وکلای عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد اعلام کرد که با تحمیل انزوا و قرار دادن آقای اوجالان در حصر، دمکراسی، صلح، حقوق، استقلال قوق قضائیه و اقتصاد کشور را در حصر قرار داده‌اند.

مسئله کورد در نتیحه سیاستهای انکار و  نابودی موسسان جمهوری نزدیک به یک سده است ادامه داشته و مسئله کورد از آن دوره تا کنون به عنوان مسئله ویژه ترکیه، خصوصا در چهل سال اخیر این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کورد سالیان درازی است که در خارج از حقوق قرار گرفته است، متحمل قتل‌عام، سرکوب، فشار بوده و هزینه‌های فراوانی را داده است. کورد به منظور تاکید بر هویت خود، مبارزه‌ای بی‌نظیر را ادامه داده است. از یک سوی حاکمیت و دولت خواهان حل مسئله کورد نبوده و از سوی دیگر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان هم خواهان حل مسئله کورد به هر نحوی شده است.

اوجالان به دلیل فشارهای بین‌المللی، ناگزیر شد از سوریه خارج شود و در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹، بار دیگر از سوی نیروهای بین‌المللی به ترکیه مسترد شد. اوجالان از سال ۱۹۹۹ به بعد تا کنون در زندان فوق امنیتی امرالی که صرفا برای وی تاسیس شده است زندانی است. در این زندان، سیستم انزوایی همانند سیستم زندان گوانتانامو برقرار شده است. بعد از آنکه رهبر خلق کورد به امرالی منتقل شد، در سال‌های ابتدایی تا اندازه‌ای توانست به خانواده و وکلای خود دیدار داشته باشد. بعد از آن در سال ۲۰۰۵ قوانینی مانند قوانین اوجالان تصویب شدند و دیدار وی با خانواده و وکلایش دچار ممنوعیت و محدودیت شدند.

بعد از آن قانون ویژه‌ای به تصویب رسید تا دیدارهای وی کاملا قطع شوند. از سال ۱۹۹۹ به بعد، ۱ هزار و ۸۱۷ درخواست برای دیدار با اوجالان ثبت شده است که از این تعداد ۴۴۲ دیدار صورت گرفته است. از این مراجعات، ۴۳۷ دیدار متعلق به قبل از سال ۲۰۱۱ هستند. از سال ۲۰۱۱ وکلای اوجالان تنها ۵ بار موفق به دیدار با وی شده‌اند. این ۵ دیدار، در نتیجه اعتصاب غذای ۲۰۰ روزه سال ۲۰۱۸ با رهبری لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در زندان ممکن شده است. وکلای اوجالان، آخرین بار در ۷ اگوست سال ۲۰۱۹ توانستند با موکل خود دیدار داشته باشند. تمام مراجعات بعدی وکلا برای امکان دیدار با وی تا کنون به نتیجه نرسیده‌اند.

عمران امکچی از وکلای دفتر حقوقی سده و وکیل رهبر خلق کورد، در گفتگویی کوتاه، با اشاره به اهداف تحمیل انزوا بر رهبر آپو بر این باور است که اوجالان در خاورمیانه از بازیگران سیاسی عرصه سیاسی بوده است و با توطئه‌ای بین‌المللی، دستگیر شد. امکچی در این گفتکو اظهار داشت که اوجالان برای خلق‌های خاورمیانه از اهمیتی بزرگ برخوردار است.

عمران امکچی در گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که امریکا علیه اتحاد دمکراتیک خلق‌ها در خاورمیانه بوده است، امریکا مانع از ایجاد موقعیت سیاسی گسترده برای خلق‌ها بوده، تمام کشورهایی که در این توطئه مشارکت داشتند، از جمله امریکا، انگلستان و کشورهای دیگر سرمایه‌داری در این فرایند مشارکت داشتند. امکچی خاطرنشان ساخت که هدف این دولت‌ها از دستگیری رهبر آپو این بود که اوجالان را به خط و مسیر سیاستهای خود در خاورمیانه بکشانند. در این رابطه تلاش‌های وسیعی انجام دادند. پیغام پسغام‌های اسرائیل و آمریکا مبنی بر دیدار با اوجالان و متقاعد کردن وی برای پروژه خاورمیانه بزرگ در این راستا بود. اوجالان در مقابل این رویکرد، موضع خود را اینگونه اعلام کرد: من برای خلق‌ها، در راستای منافع آنها گام بر می‌دارم، من رزمنده آزادی هستم. من رزمنده هیچ کس دیگری نخواهم نشد. پارادایم من مشخص است و من هرگز در این باره امتیاز نمی‌دهم. بنابه این موضعگیری اوجالان بود که توطئه بین‌المللی علیه وی صورت گرفت.

سه مرحله انزوا

امکچی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که اوجالان مدت ۲۳ سال است که در زندان امرالی دستگیر شده و این مدت مشتمل بر سه دوره از انزوا بوده است: مرحله نخست، از سال ۱۹۹۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ ادامه یافت. در این مرحله، حتی اگر تعداد ملاقات‌های آقای اوجالان کم هم بودند، با این وجود وکلا و خانواده می‌توانستند با وی دیدار داشته باشند. در چارچوب قانون کتاب‌هایی به وی تحویل داده می‌شدند.

امکچی در رابطه با مرحله دوم انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد اعلان داشت که: مرحله دوم انزوا بعد از سال ۲۰۰۵ اغاز می‌شود. این مرحله با قانون اوجالان آغاز می‌شود و تا سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله، انزوای تحمیل شده بر امرالی همواره به بهانه‌هایی مانند وضعیت نامساعد آب و هوا، خرابی کشتی و یدک کش رد شده است. در این فرایند کتاب‌های اوجالان هم از وی گرفته شدند، و تضییقات شدیدی علیه وی اعمال شد. تلویزیون و رادیوی وی نیز خراب شده و تعمیر نشدند. در سال ۲۰۰۹، از اتاق قبلی وی را خارج کردند و در اتاقی کوچکتر سکنی داده شد.

امکچی اعلام کرد که مرحله سوم تحمیل انزوا بر آقای اوجالان در سال ۲۰۱۶ آغاز می‌شود و این مرحله به عنوان انزوای مطلق نامیده می‌شود. با تحقق این پروژه، تمام ارتباطات اوجالان با جهان قطع می‌شود. در ۵ سال گذشته، تنها ۵ بار با وی ملاقات صورت گرفته است. از طرف دیگر تمام مراجعات وکلا برای دیدار، بدون پاسخ باقی مانده‌اند. امروز صدای اوجالان بر روی جهان به تمامی قطع شده است.

امکچی در بخش پایانی گفتگوی خود اظهار داشت که مبنای تمام مسائل و مشکلات ترکیه انزوای تحمیلی بر آقای اوجالان است. تا زمانیکه ترکیه مسئله کورد را حل کند، بحران کنونی همچنان ادامه می‌یابد. روز بروز سیستم قضایی ترکیه دچار عقب‌گرد می‌شود تا کورد و اوجالان از آن استفاده نکنند، در همین رابطه قوانین بسیار مرتجعانه‌ای تصویب شده‌اند. کودتاهای صورت گرفته در ترکیه، به دلیل عدم حل مسئله کورد است. انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد انزوای علیه یک شخص نیست، بلکه ممانعت و تحمیل ممنوعیتها بر صلح، حقوق، استقلال قوه قضائیه، و اقتصاد ترکیه است. این مسئله، مسئله‌ای سیستماتیک است.. از سال ۱۹۲۴ این مسئله ادامه دارد.