باشاران: خلقمان بسوی اسکله بورسا راهپیمایی خواهند کرد

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس ه.د.پ اظهار کرد که آنان از کنوانسیون استانبول حمایت می‌کنند. باشاران با اشاره به راهپیمایی عمومی بسوی اسکله بورسا گفت:"ممنوعیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. خلقمان بسوی اسکله راهپیمایی خواهند کرد."

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس حزب دمکراتیک خلق‌‌ها (ه.د.پ) در نشستی مطبوعاتی در دفتر مرکزی این حزب در آنکارا به ارزیابی تحولات اخیر پرداخت.

باشاران در بخشی از سخنان خود گفت:"همچنانکه می‌دانیم رئیس آ.ک.پ در نیمه شب ٢٠ مارس ٢٠٢١ با امضای دستوری اعلام کرد که از کنوانسیون استانبول خارج می‌شود. در مقابله با این وضعیت ما مدتی طولانی است که در خیابان، میدان‌اه و مناطق مختفل مبارزه را ادامه می‌دهیم. ما در اعتراض به این تصمیم شكایتی را علیه شورای دولت طرح کردیم. دومین جلسه رسیدگی به این پرونده در شورای دولتی هفته گذشته برگزار شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده که ه.د.پ با درخواست دهه‌ها سازمان زنان و احزاب سیاسی حضور یافتند. پروین بولدان رئیس مشترک ما از طرف مجلس زنان حزبمان در دفاع از تمامی زنان در ترکیه سخن گفت. او اظهار داشت که ما این دفاع را نه تنها از طرف علوی‌ها، لازها و چرکس‌ها بلکه به نمایندگی از همه انجام می‌دهیم. البته دفاعیات گردانندگان کاخ تکرار تحریفاتی بود که مدتی طولانیست آنرا تکرار می‌كند.

باشاران افزود خشونت علیه زنان پس از خروج از کنوانسیون استانبول افزایش یافته است.

قتل ٣٢ زن در ماه مه، قتل ۴٩۵ زن در مارس ٢٠٢١

باشاران افزود:"از زمان خروج از کنوانسیون استانبول حداقل ۴٩۵ زن به قتل رسیده‌اند. ما حداقل می‌گوییم زیرا برای مدت طولانی، وزارتخانه‌ها به طور مداوام گزارش‌های مرتبط با خشونت علیه زنان را منتشر نمی‌کنند. زیرا می‌خواهند به جامعه چنان وانمود کنند که گویی خشونت علیه زنان کاهش یافته است. فقط در ماه گذشته ٣٢ زن به قتل رسیده‌اند. یعنی در هر روز یک زن در یکی از استان‌‌های ترکیه به قتل رسیده است. در حالی که واقعیات مشهود هستند اما ما می‌دانیم که چرا دولت از کنوانسیون استانبول خارج شد و چرا هیچ اقدامی را برای توقف خشونت علیه زنان انجام نمی‌دهد. زیرا دولت با خشونت علیه زنان مشکلی ندارد. آنان می‌خواهند زنان با فقر بیشتری روبرو شوند و بر شمار قربانیان خشونت افزوده شود. آنان نمی‌خواهند که زنان به مبارزه آزادی بپردازند. به همین دلیل تمام زنان که علیه آنها مبارزه می‌کنند را هدف قرار می‌دهند. این را کافی نمی‌داند و خشونت علیه زنان را تشویق می‌كند."

'کنوانسیون استانبول را به اجرا می‌گذاریم'

باشاران با یادآوری سخنان تبعیض‌آمیز طیب اردوغان علیه زنان گفت:"احتمالا به یاد دارید که شعار دولت در گذشته این بود؛ به عنوان یک زن خفه شو. شعار دیگر 'بگذارید یک زن بمیرد اگر مورد تجاوز قرار گرفت' و شعار 'زنان و مردان ذاتا برابر نبوده‌اند'. اینها سخنان طیب اردوغان رئیس آ.ک.پ بودند. آنها با لفاظی‌‌های تبعیض‌آمیز و جنسیتی علیه عدالت‌خواهان گزی یکبار دیگر نشان دادند که نمایندگان یک رژیم جنسیت‌گرای مردسالار هستند. ما به عنوان زنان در مقابل همه آنان از مبارزات جنسیتی دست نمی‌کشیم و به دفاع از کنوانسیون استانبول ادامه می‌دهیم. ما کنوانسیون استانبول را برای زنان که جانشان را از دست داده‌اند اجرا خواهیم کرد. کنوانسیون استانبول را برای زنان محکوم به فقر، گرسنگی و تبعیض به مرحله اجرا می‌گذاریم. ما کنوانسیون استانبول را برای تمامی زنانی که نیروی کار و جسمشان مورد استثمار قرار می‌گیرند اجرا می‌کنیم."

راهپیمایی بسوی اسکله

حکومت با شیوه‌های جداگانه ریشه‌های اساسی بحران‌های کشور را مخفی می‌کند، اما ما می‌دانیم که امروز در ترکیه بحران اقتصادی، افزایش روزمره خشونت علیه زنان، افزایش سیستماتیک جنسیتگرایی و نظامی‌گری روبرو هستند. یعنی تمامی جامعه تاوان پافشاری ائتلاف آ.ک.پ-م.ه.پ بر شدت، ظلم، جنگ و اشغالگری در مسئله کورد را می‌دهد. واقعیت این است که حصر و ایزولاسیون بر آقای اوجالان یکی از ریشه‌های اساسی این وضعیت است. ما همچون ک.ج.د، احزاب سیاسی و زنان روز ١٢ ژوئن علیه حصر و سیاست‌های جنگ بسوی اسکله راهپیمایی خواهیم کرد و برای پایان ددن به حصر مبارزه می‌کنیم.

حمله به رسانه‌های آزاد

متأسفانه در نتیجه جنگ، حملات و سیاست‌های ظالمانه هر روز ما با عملیات نسل‌كشی سیاسی از خواب بیدار می‌شویم. در نتیجه حمله به سازمان‌اه و مبارزات ما زنان ١٩ نفر از هوالان زن بازداشت و ٣ نفر دستگیر شده‌اند. در استانبول و تکیرداغ دو عملیات علیه ه.د.ک و جمعیت نظارت بر مهاجرت صورت گرفته است. در نتیجه این عملیات‌ها ١٩ نفر بازدشت شده و هنوز در بازداشت هستند. همچنین ویراستاران و خبرنگاران جمعیت روزنامه‌نگاران دجله-فرات، ژن ‌نیوز و خبرگزاری مزوپوتامیا ٢١ روزنامه‌نگار دستگیر شدند. زیرا حاکمیت با بن‌بست روبرو شده و به استفاده از نیروی سرکوب و خشونت روی آورده است. با حمله، جنگ، اشغالگری و در نهایت از طریق دادگاه می‌خواهد حاکمیت خود را ادامه دهد. ما دلیل حمله به روزنامه‌نگاران کورد را بخوبی می‌دانیم. زیرا دولت یک تصور ایجاد می‌كند و تلاش دارد با ساکت کردن مطبوعات آزاد این تصور را تقویت کند. در مقابل تمامی کسانی که از حقیقت دفاع می‌كنند بازداشت می‌شوند. آیا رسانه‌های آزاد در مقابل این حملات باید از بازتاب واقعیت‌ها دست به جامعه دست بردارند؟ البته که نه! همچنانکه در تاریخ شاهد بوده‌ایم، نه تنها دستگیری و بازداشت، بلکه دست به قتل‌عام هم زدند. اما اعضای رسانه‌های آزاد هیچ زمانی گام پس ننهاده و واقعیت‌ها را به جامعه رساندند. ما یکبار دیگر اعلام می‌كنیم که در کنار رسانه‌های آزاد قرار داریم. در مقابل این حملات ما روز ١٢ ژوئن بسوی اسکله راهپیمایی خواهیم کرد. علیه سیاست‌‌های جنگ‌افروزی، حمله، امحا و انکار صدای خود را بلند کنید.

۵مین کنگره عادی ه.د.پ به پرشکوه‌ترین کنگره در طول تاریخ مبدل می‌شود

ما هفته گذشته کنفرانس‌های خود را برگزار کردیم. اول از همه، بعد از کنفرانس زنان، کنفرانس بزرگ خود را برگزار کردیم. ما در حال آماده‌سازی برای برگزاری ۵مین کنگره عادی خود در ٣ جولای هستیم. دارای روحیه‌ای بزرگ هستیم، زیرا ما همچنان امید کشور، کوردها، زنان، جوانان، کارگران و کارگران در برابر همه این حملات هستیم. در مقابل همه این حملات، تنها بدیل و راه حل رژیمی که امروز بر ما تحمیل شده، راه سوم و ه.د.پ است. ما زنان که پیشگامان این مدل جایگزین هستیم با شور و اشتیاق در حال تدارک کنگره خود هستیم. با برگزاری یکی از باشکوه‌ترین کنگره‌های تاریخمان، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، نشان خواهیم داد که در برابر این حملات گامی به عقب برنداشته‌ایم.

ممنوعیت را به رسمیت نمی‌شناسیم

 باشاران پس از بیانیه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. باشاران در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت راهپیمایی از سوی استانداری بورسا گفت:"متاسفانه ترکیه به کشور ممنوعیت‌ها تبدیل شده است. مهم نیست که چقدر دمکراتیک واکنش نشان داده‌ایم، با ممنوعیت‌های مشابهی مواجه بوده‌ایم، اما هیچ ممنوعیتی مانع راهپیمایی ما نشده است. بدین وسیله اعلام می‌کنیم که این ممنوعیت را به رسمیت نمی‌شناسیم. این ممنوعیت‌ها هرگز مانع مبارزه و راهپیمایی ما نمی‌شود. هیچ تغییری در برنامه‌ریزی ما ایجاد نخواهد شد. مقدمات این امر وجود دارد. خلق‌هایمان از سراسر ترکیه و کوردستان به سمت اسکله راهپیمایی خواهند کرد و هیچ تغییری در برنامه‌های ما در این زمینه وجود ندارد.