برگزاری کنفرانس کوردها در لوزان همزمان با صدمین سالگرد توافق ننگین لوزان

توافقنامه‌ای که در آن خاک کوردستان به ۴ بخش تقسیم شده بود به صدمین سال رسیده است. کوردها به این مناسبت در شهر لوزان سوئیس کنفرانسی را برگزار می‌کنند.

۹۹ سال از توافق لوزان می‌گذرد که در ۲۴ ژوییه ۱۹۲۳ در شهر لوزان سوئیس انجام شد و کوردستان را بطور رسمی میان ۴ کشور تقسیم کرد. مانند هر سال کوردها امسال نیز در تاریخ توافق لوزان راهپیمایی و تجمعی انجام خواهند داد.

کوردها در ۲۴ ژوییه در شهر لوزان و در همان سالنی که توافق لوزان در آن انجام شد، کنفرانسی برگزار خواهند کرد. بر اساس اطلاعاتی که احمد کاراموس ریاست مشترک کنگره ملی کورد ک.ن.ک منتشر کرده است، کنفرانس یک‌ روزه برگزار خواهد شد و چندین گروه سیاسی و دستگاه و شخصیت‌ها و افراد برجسته از هر چهار بخش کوردستان در آن شرکت خواهند کرد.

این کنفرانس توسط کنگره ملی کوردستان برگزار می‌شود. برای این کنفرانس کمیته‌ای تشکیل شده ‌است که مسئولین محلی لوزان نیز در آن حضور دارند. این کمیته به ‌مناسبت صدمین سالگرد توافق لوزان است و چندین مراسم و تجمع را برگزار خواهند کرد و مسئولین کمیته در روزهای آینده کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرده و طی آن کنفرانس برنامه تجمعات و فعالیت‌ها برای یک‌سال آینده را اعلام می‌کنند.

کنفرانس اراده خلق کورد را تقویت خواهد کرد

احمد کاراموس ریاست مشترک ک.ن.ک در رابطه با این کنفرانس پاسخ پرسش‌ها را داده و اعلام نمود، تاکنون ۵۷ حزب و سازمان سیاسی اعلام کردند که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. کاراموس همچنین اعلام کرد، غیر از احزاب و سازمان‌های سیاسی، چندین روشن‌فکر، سیاستمدار، هنرمند و آکادمیسین در این کنفرانس شرکت کرده و در ادامه گفت:"ما تاکید می‌کنیم که این کنفرانس به کنفرانسی ملی تبدیل شود که اراده خلق کورد و کوردستان را افزایش دهد. ما معتقدیم بسیاری علیه توافق لوزان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این کنفرانس آنست که کنفرانس در سالنی برگزار می‌شود که توافق لوزان در آن امضا شده‌است."

کاراموس همچنین اعلام نمود، در صدمین سالگرد توافق لوزان چندین ابتکار عمل وجود دارد که ک.ن.ک آن‌ها را در زیر ۱ سقف جمع کرده و گفت، برای این‌گونه تدارکات بسیار تلاش کرده‌ایم و به آن اهمیت بسیاری داده‌ایم. ما به‌عنوان ک.ن.ک یک‌سال پیش این‌ موضوع را در برنامه کاری خود قرار دادیم، اما ما به‌خوبی می‌دانیم که در این رابطه جنبه‌های متفاوت و گوناگون و کمیته و پروژه‌های گوناگونی وجود دارد. به‌همین دلیل ما خواستیم فعالیت‌های ابتکاری کوردها و دوستانشان، همچنین پروژه‌ها و آکسیون‌ها را گردهم آوریم. مجلس خلق در شهر لوزان سوئیس این ابتکار عمل را انجام داد. ما با همکاری هم، کاری موفق انجام خواهیم داد. این کنفرانس در ۲۴ ژوییه برگزار خواهد شد.

کاراموس همچنین اعلام کرد، شرایط محل در نظر گرفته‌ شده و تعداد مشخصی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. وی گفت، کنفرانس به‌صورت مستقیم از تلویزیون و  پلتفرم‌های دیجیتال پخش خواهد شد.

این کنفرانس فردا یکشنبه ۲۴ جولای/ ٢ مرداد ماه ساعت ۱۰:۰۰ در پلاس لا ریپورت شهر لوزان برگزار خواهد شد و تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه خواهد یافت.

برنامه کنفرانس به‌شرح زیر می‌باشد:

- ۱۰:۰۰ تا ۱۰:۰۵ خیرمقدم به مهمانان و ادای احترام

- ۱۰:۰۵ تا ۱۰:۱۵ افتتاحیه‌ی کنفرانس

- ۱۰:۱۵ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلمی در رابطه با توافق لوزان

- ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۰۰ ارائه سخنرانی‌ها و نظرات شرکت‌کنندگان

- ۱۳:۰۰ تا ۱۴:۰۰ استراحت و ناهار

- ١۴:٠٠ تا ۱۶:۰۰ ارائه سخنرانی‌ها و نظرات شرکت‌کنندگان

- ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۰۰ نتیجه و قطعنامه کنفرانس.