بیانیه‌ی جمعیت روزنامه‌نگاران دجله و فرات در مورد روز آزادی رسانه

جمعیت روزنامه‌نگاران دجله و فرات (DFG) اعلام کرد که اجازه نخواهند داد کرامت روزنامه‌نگاری نقض شود.

جمعیت روزنامه‌نگاران دجله و فرات (DFG) در رابطه با ۳ مه روز جهانی رسانه‌های آزاد بیانیه‌ای کتبی تحت عنوان "روز آزادی رسانه است، اما در اینجا رسانه آزاد نیست"، منتشر نمود.

بیانیه‌ی DFG به شرح زیر می‌باشد:

"رسانه‌ها نقش بسزایی در روشنگری جوامع ایفا می‌کنند، به همین دلیل در کشورهایی که دمکراسی وجود ندارد و در کشورهای دیکتاتوری، فعالین رسانه‌ای همیشه توسط حکومتها هدف قرار می گیرند. در این کشورها، حکومت‌ها اجازه نمی‌دهند رسانه‌ها به نقش خود عمل کنند و می‌خواهند رسانه‌ها در خدمت آنها قرار گیرند، به همین دلیل قوانین رسانه‌ای را به نفع خود تغییر می‌دهند.

۹۵ درصد رسانه‌ها در کنترل حکومت می‌باشد

ترکیه نیز یکی از این کشورهایی است که همیشه تلاش می‌کند، رسانه‌ها را به کنترل خود درآورد. در حال حاضر در ترکیه ۹۰-۹۵ درصد رسانه‌ها در کنترل حکومت است و نمی‌توانند آزادانه فعالیت کنند. روزنامه‌نگارانی که بخواهند آزادانه فعالیت کنند، هدف حکومت قرار می‌گیرند و با هر شیوه‌ای مانع فعالیت آنها می‌شوند. به همین دلیل وضعیت ترکیه روز به روز از لحاظ آزادی رسانه‌ای بدتر می‌شود.

ترکیه در جایگاه ۱۵۳ قرار دارد

به دلایل ذکر شده، امسال نیز ما با وجود فشارها و محدودیت‌های بسیار به استقبال ۳ مه می‌رویم. حکومت آ.ک.پ برای از بین بردن کامل آزادی رسانه‌ای هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد و با کشورهایی که در آنها آزادی رسانه‌ای وجود ندارد، برای بدست آوردن جایگاه اول در رقابت است. بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز ترکیه از لحاظ آزادی رسانه‌ای در میان کشورهای جهان در جایگاه ۱۵۳ یعنی در میان کشورهای بد جای گرفت.

عکس و ویدیو گرفتن از نیروهای پلیس ممنوع شد

کنترل و دستگیری روزنامه‌نگاران برای حکومت ترکیه کافی نبود، اکنون این حکومت گرفتن عکس و تصویر نیروهای پلیس را نیز ممنوع کرده است. در آستانه‌ی سوم مه روز جهانی آزادی رسانه، مرکز پلیس ابلاغیه‌ای منتشر کرده است که بر اساس آن گرفتن عكس و تصویر نیروهای پلیس ممنوع است. بر این اساس روزنامه‌نگارانی که اقدام به عکسبرداری و یا فیلمبرداری از نیروهای پلیس کنند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات می‌شوند. ما نتایج این ابلاغیه را خود مشاهده کردیم. در گردهمایی‌های ١ مه (روز جهانی کارگر) پلیس بر اساس این ابلاغیه رفتار کرد و نیروهای پلیس به روزنامه‌نگارانی که در حال گرفتن عکس  و فیلم از آنان بودند حمله‌ور شده و انان را بازداشت کردند.

بدون وسیله به فعالیت روزنامه‌نگاری بپردازید

تاکنون در بسیاری از فعالیت‌ها قلم و دفتر روزنامه‌نگاران توسط پلیس به بهانه‌ امنیتی ضبط شده است، با این ابلاغیه از این پس دوربین نیز از روزنامه‌نگاران گرفته می‌شود. همچنانکه به اپوزیسیون می‌گویند بدون انتقاد از حکومت می‌توانید اپوزیسیون باقی بمانید  با این ابلاغیه نیز به روزنامه‌نگاران می‌گویند بشرط آنکه از هیچ وسیله روزنامه‌نگاری استفاده کنید می‌توانید به روزنامه‌نگاری بپردازید.

فورا به این سیاست‌ها پایان دهید

علی‌رغم همه‌ی فشارها و ممنوعیتها، روزنامه‌نگارانی وجود دارند که به جای معیارهای حاکمیت موازین جهانی را مبنای کار خود قرار می‌دهند. این رفقای ما علیه بی‌عدالتی صدای خود را برآورده و اجازه نمی‌دهند کرامت روزنامه‌نگاری پایمال شود. ما از حکومت می‌خواهیم که فورا دست از فشارها و بی‌عدالتی علیه روزنامه‌نگاران بردارند.

یک بار دیگر روز سوم ماه مه، روز آزادی رسانه را به همه‌ی روزنامه‌نگارانی که علیه بی‌عدالتی و برای آزادی مبارزه می‌کنند، تبریک می‌گوییم."