دفتر حقوقی آسرین برای پایان دادن به حصر امرالی با سی‌پی‌تی دیدار کرد

دفتر حقوقی آسرین برای پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و زندانیان دیگر امرالی با سی‌پی‌تی دیدار کرده و درخواست نمود، هر چه سریعتر  از زندان فوق‌امنیتی نوع F جزیره امرالی دیدار به عمل آورد.

دفتر حقوقی آسرین به دلیل آنکه نمی‌تواند اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و زندانیان دیگر همراه وی (حاملی یلدرم، عمر خیری کنار و ویسی آکتاش) که در زندان امرالی در شرایط شدید حصر قرار دارند، بگیرد به کمیته منع شکنجه سی‌پی‌تی رفت. مدت ۱۷ ماه است، یعنی از ماه مارس ۲۰۲۱ تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت اوجالان و زندانیان دیگر به دست نیامده ‌است. در درخواست دفتر حقوق آسرین به این مسئله اشاره شده که شرط "عدم تماس" که به معنی نبود هیچ‌گونه تماسی است، وجود دارد که نقض حقوق زندانیان است. در درخواست به این مسئله اشاره شده‌است که نقض سیستماتیک ممنوعیت شکنجه در امرالی وجود دارد و به سی‌پی‌تی در رابطه با رخدادهای میان ماه‌های آوریل و آگوست ۲۰۲۲ اطلاعاتی داده‌ است.

طی ۵ ماه، ۶۱ بار برای دیدار از امرالی درخواست شده‌ است

از اول آوریل تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ ،۴۰ درخواست برای دیدار وکلا و ۲۱ درخواست برای دیدار خانواده به دادستان عمومی بورسا و اداره زندان امرالی ارائه شده است. اعلام‌ شده که همه این درخواست‌ها رد شده‌اند.

در این درخواست آمده ‌است که ممانعت از دیدار با موکلین بر خلاف قانون ممنوعیت شکنجه است. در دهم ژوئن ۲۰۲۲،  ۷۷۵ وکیل به دادستان عمومی بورسا و اداره زندان امرالی اعتراض کرده و درخواست نموده‌اند تا فوری وکلا بتوانند با موکلینشان دیدار کنند. رییس سندیکای وکلا نیز در میان وکلایی بود که این درخواست را ارائه داده‌اند. اما تاکنون هیچ پاسخی به وکلا داده نشده‌ ‌است.

در درخواست دفتر حقوقی آسرین همچنین به ممانعت از دیدار در روزهای عید (فطر و قربان) نیز اشاره شده و همچنین آمده که نتیجه آن نوشته‌هایی که به موکلین آن‌ها از ماه مارس تا آگوست فرستاده شده ‌است مشخص نیست. همچنین در این مدت هیچ تماس تلفنی انجام ‌نشده است.

همچنین در این درخواست اطلاعاتی در رابطه با ممنوعیت دیدار وکلا و مجازات انضباطی تازه وجود دارد. همچنین آشکار شده ‌است که هرچند ممنوعیت شش‌ماهه وکلا که از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شده بود، در بیستم آوریل ۲۰۲۲ پایان یافت و فورا درخواستی برای دیدار ارائه شد، اما آن درخواست نیز رد شد. همچنین به این مسئله اشاره شده ‌است که از ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ دادگاه شعبه دوم مجازات بورسا، مجازات جدیدی را به تصویب رسانده‌ است که مدت ۶ ماه دیگر دیدار ممنوع شده و زمان پایان آن نیز معلوم نیست.

به بهانه مجازات انضباطی درخواست دیدارها رد شد

در این درخواست آمده‌ است، هرچند مجازات انضباطی در فوریه ۲۰۲۲ پایان یافت، اما درخواست‌ها برای دادستان عمومی رد شده و به دادگاه اول جرائم منتقل شده‌است. همچنین این درخواست‌ها توسط دادگاه جرائم نیز رد شده ‌است. در این درخواست به این مسئله اشاره شده‌است که علت رد این درخواست‌ها این ادعا بوده ‌است که مجازات  انضباطی هنوز ادامه دارد. همچنین یادآوری شده‌است که مجازات انضباطی که پیشتر به آن اشاره نمودیم، در ۲۲ می ۲۰۲۲ پایان یافت. همچنین در این ‌مورد صحبت شده ‌است که دادستان امرالی از ۳۱ می ۲۰۲۲ ممنوعیت جدید دیدار با خانواده را برای مدت ۳ ماه تحمیل نموده ‌است. در این درخواست همچنین اشاره شده‌ است که موکلین آن‌ها از حق داشتن وکیل و دفاع قانونی محروم شده و در این شرایط مرتکب تخلف شده‌اند.

در این درخواست همچنین آشکار شده‌است که اوجالان و زندانیان دیگر با یکدیگر هیچ ارتباطی ندارند و از هرگونه داشتن حق دفاع قانونی محروم شده‌اند. دفتر حقوقی آسرین درخواست نمود سی‌پی‌تی فوراً به جزیره امرالی رفته و این کار وظیفه اصلی این کمیته است و باید خوب بدانند اگر فورا خبری بدست نیاید، راه برای فاجعه‌ای باز شده که جبران‌ناپذیر خواهد بود و باید فورا به این شرایط پایان داده شود.

درخواست‌ها

 در دیدار  دفتر حقوقی آسرین از سی‌پی‌تی این درخواست‌ها ارائه شده ‌است:

- باید سی‌پی‌تی فورا از امرالی دیدار کند.

-باید فورا وکلا دیدار خود را انجام داده‌ و از راه قانون به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها پایان دهند.

-خانواده و وکلای ویژه باید از امرالی دیدار کنند و همه محدودیت‌ها در مقابل دیدار خانواده‌ها کنار گذاشته شود.

-باید حق دیدار به زندانیان داده شود و همچنین حق تماس تلفنی به‌صورت روزانه به آن‌ها داده شود.

-باید همه محدودیت‌ها برای فرستادن نامه و فاکس پایان یابد.

-باید به ممنوعیت روزنامه، مجله و کتاب پایان داده شود و هر گونه عمل ضدقانونی پایان یابد.

-وضعیت شکنجه، برخوردهای غیرانسانی و برخوردهای بد و وضعیت نبود ارتباط پایان یابد و فورا راه‌های بند ۲/۱۰ اجرا شود.