"درگیری‌های غیرمسئولانه تنها کام دشمنان ملت کورد را شیرین خواهد کرد"

جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی، مدنی و زیست‌محیطی روژهلات کوردستان خواستار خویشتنداری طرفین و حل مسالمت آمیز بحران متینا شدند

شماری از فعالان سیاسی، مدنی و زیست‌محیطی، نویسنده و روزنامه‌نگار روژهلات کوردستان در بیانیه‌ای مشترک خواستار خویشتنداری احزاب و جریان سیاسی کورد شده‌اند. امضا کنندگان در بخشی از بیانیه مشترک اعلام می‌دارند:" تجربه بیش از چهار دهه مبارزات کوردها با ترکیه نشان می‌دهد که هر زمان این کشور در جنگ با کوردها از اهدافش بازمانده و متحمل شکست‌های خفت‌باری شده، با تعمیق اختلاف میان احزاب کوردی به دنبال ایجاد جنگ داخلی میان طرفین و تضعیف هر دو سو در یک جنگ خونین و بی‌سرانجام بوده است."

متن فراخوان مشترک فعالین مدنی، سیاسی، زیست‌محیطی، نویسندگان و روزنامه‌نگاران کورد به این شرح است:

"همانگونه که مستحضرید، تغییر و تحول سریع و شگرفی پیش روی منطقه قرار دارد و کوردها نیز خواه ناخواه تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. کمتر از دو سال دیگر قرارداد لوزان صد ساله خواهد شد و از هم اکنون رژیم فاشیستی و نو عثمانی ترکیه خود را آماده نموده بسیاری از مناطق تحت سیطره خود در گذشته را، بار دیگر اشغال نماید. نشانه‌های این سیاست نو استعماری ابتدا در اختلاف عربستان و قطر و اعزام نیروهای جنگی ترکیه به قطر و سپس حمایت این کشور از تروریستهای اسلام گرای سلفی در سوریه و اعزام ده‌ها هزار تروریست به لیبی و آذربایجان ...خود را نشان داده است.

کاملا واضح است که ترکیه در دوران زمامداری اردوغان بار دیگر سیاست توسعه‌طلبانه دوران عثمانی را در پیش گرفته است و بدون شک کوردها و کشورهای منطقه از جمله مناطق آذری‌نشین ایران نیز مصون از اهداف شونیستی ترکیه نخواهند ماند. ترکیه هم اکنون در حال سازماندهی پان‌ترکها است و با ارائه نقشه جعلی ترکیه بزرگ خواستار الحاق تبریز، آذربایجان، زنجان و اشغال مناطقی از کوردستان ایران است و این مسئله نیازمند عزم راسخ کوردها، ایران و دولت‌های منطقه در مقابله با آن می‌باشد.

موضع تند و خصمانه این کشور در برخورد با رفراندوم و حمایت از داعش در حمله به کوردستان عراق نشان داد که زمامداران ترکیه از هیچ فرصتی برای نابودی و تضعیف کوردستان عراق فروگذار نخواهد کرد. چرا که ترکیه تمام جریانات و احزاب کوردی و دستاوردهای ملت کورد را به چشم تهدید می‌نگرد و تفاوت چنانی نمی‌کند پ.ک.ک باشد یا پارتی و یا هر حزب یا جریان دیگری؛ و به این امر واقف است که اگر موفق به شکست پ.ک.ک در کوهستان‌ها شود اشغال شهرهای کوردستان عراق نیز چندان دشوار نخواهد بود. تجربه بیش از چهار دهه مبارزات کوردها با ترکیه نشان می‌دهد که هر زمان این کشور در جنگ با کوردها از اهدافش بازمانده و متحمل شکست‌های خفت‌باری شده، با تعمیق اختلاف میان احزاب کوردی به دنبال ایجاد جنگ داخلی میان طرفین و تضعیف هر دو سو در یک جنگ خونین و بی‌سرانجام بوده است. بدون شک جنگ داخلی به سود هیچ جریان کوردی نیست. با توجە بە تجربیات تلخ جنگ داخلی بین احزاب کوردی صرفنظر از نتیجه آن، هیچ جریانی پیروز این جنگ نخواهد بود، بازنده این نبرد تنها ملت  کورد و نابودی دستاوردهای آنان خواهد بود. زیرا این درگیری‌های غیرمسئولانه تنها کام دشمنان ملت کورد را شیرین خواهد کرد.

بر این اساس امضا کنندگان ذیل خواستار خویشتنداری طرفین و حل مسالمت آمیز بحران متینا می‌باشیم و خواستاریم که از اقدامات غیر ضروری که سبب ایجاد اختلافات تازه گشته و نبرد حق طلبانه کوردها را تضعیف کرده و به سود دولت اشغالگر و فاشیست ترکیه است اکیدا پرهیز شود.

امضا کنندگان:

سیاوش حیاتی، کرماشان

باقر پیری، سنە

موسی امیدی، ایلام

محسن رضوی، بوکان

احسان نیک پی، ایلام

یوسف حاجی‌خوش، شنو

سید اسماعیل محمودیان، شنو

رحیم فتوحی، شنو

قاسم ارژنگ، صحنە

رحیم فرهمند، تهران

فرهاد فتاحی، کرماشان

کریم علیزادە، شنو

علی والایی، سەرپل ذهاو

کامبیز ابراهیم زادە، مهاباد

نریمان معتمدی، دیولان

محسن چراغی، ایلام

توفیق نیازی، ایلام

ایوب میلان، خوی

جبرئیل اسماعیلی، خوی

مولود خوانچەزرد، بوکان

ناصر باخویشی، مریوان

کاوە کوردستانی، مریوان

منصور مشیری، خوی

محمد محمدلو، خوی

فرهاد حسین پور، اورمیە

نسرین باوندپور، ایلام

قادر رسول فات، شنو

حەسەن لور، خرماباد

دیانوش چراغی، خرماباد

شهریار احمدی، نقدە

امید مصطفی پور، نقدە

ابراهیم احمدپور، بانە

خالد ئەویندار، پیرانشار

سعید زکی، پیرانشار

جواد مرادی، ایلام

عباس محمدزادە، ایلام

سید محمود محمدی، مهاباد

وحید لطیف نژاد، ایلام

حسن کریمی، جوانرو

اردشیر غلامی پور، کرماشان

ملا حامد محمدی، بانە

زانا قزوینی، کنگاور

روحاللە لطیف‌نژاد، ایلام

نجف مهدی‌پور، ایلام

سعید دارایی، ایلام

روناک زینی وندکلهر، کرماشان

حسین رضایی. خوزستان

بهروز زارعی، سنە

رئوف کریمی، بانە

عبدوالخالق ابراهیمی، بانە

فواد ساوان، بانە

سعدالله جهانگیری

عبداللە سهرابی

برهم پیروزی، بانە

اسعد غفوری، سنە

غفور صالحی، بانە

اسکندر حق طلب، سنە

خالید ابراهیمی، بانە

غفور علیمحمدی، بانە

بهروز زارعی، سنە

یداللە ولیان، کرماشان

روزبە اکرادی، کرماشان

مراد نظری، شنو

دکتر احمد زینیوند، ایلام

بهادر جهانگیری، ایلام

گل جهان جهانگیری، ایلام

مهدی اسفندیاری، ایلام

غلامرضا مرشدوندی، ایلام

فهد کرمی نژاد،  ایلام

مینا نیک پی، ایلام

شهریار طهماسبی، کرماشان

مهدی حمیدی، کرماشان

افشین کرمیان نسب، کرماشان

حسن بلدە، شاباد

نعیم نجفی، گیلان‌غرب