درخواست گشودن درهای امرالی پس ۴۴۴ روز بی‌خبری از اوجالان

چند روز پیش نمایندگان نهادهای مدنی و سیاسی باکور اعلام کردند بسوی شهر گملیک در استان بورسای ترکیه راهپیمایی خواهند کرد. این شهر بندری در ۵۵ کیلومتری جزیره امرالی است که از ۲۲ سال پیش تاکنون محل اسارت رهبر خلق کورد بوده است.

امروز ۲۲ خردادماه طبق اعلام قبلی هزاران نفر از مناطق مختلف شمال کوردستان و ترکیه راه شهر بندری بورسای ترکیه را در پیش گرفتند تا حکومت ترکیه را مجاب به گشودن درهای زندان جزیره امرالی و کسب اطلاع افکار عمومی از سرنوشت رهبر اوجالان کنند. پلیس وابسته به کاخ ریاست جمهوری اردوغان که تحمل دیدن مقاومت کوردها را ندارد امروز هم به راهپیمایان در شهرهای مختلف حملات خشونتباری انجام داد.

از ۴۴۴ روز پیش تاکنون هیچ خبری از سرنوشت رهبر اوجالان به دست نیامده و آنکارا تمامی درخواست‌ها برای ملاقات حضوری یا تماس تلفنی با زندان جزیره امرالی را رد می‌کند.

چند روز پیش نمایندگان نهادهای مدنی و سیاسی باکور اعلام کردند بسوی شهر گملیک در استان بورسای ترکیه راهپیمایی خواهند کرد. این شهر بندری در ۵۵ کیلومتری جزیره امرالی است که از ۲۲ سال پیش تاکنون محل اسارت رهبر خلق کورد بوده است. این شکنجه‌گاه قدیمی ترکیه را اوجالان به قلعه مقاومت کوردها بدل کرد. قلعه‌ای دست‌نیافتنی که یک پایه اصلی سیاست در ترکیه است.

طی روزهای گذشته پلیس ترکیه با دستگیری ده‌ها فعال کورد از جمله ربودن بیست خبرنگار سعی کرد با تشدید فضای رعب و وحشت جلوی این راهپیمایی را بگیرد.

کمال بلبل یک نماینده پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها در میان راهپیمایان شهر آمَد با نام بردن از سران احزاب ترک مخالف اردوغان گفت اگر واقعا دمکراسی می‌خواهید خلق کورد را هدف نشان ندهید و به توجیه عملیات برون مرزی ارتش علیه کوردها تحت عنوان دروغین مقابله با تروریسم پایان دهید.

ه‌.د.‌پ با تأکید بر آنکه مسأله کورد را نمی‌شود با خشونت حل کرد به تمامی تحول‌خواهان ترکیه که از دیکتاتوری اردوغان- باغچلی به تنگ آمده‌اند یادآوری کرده که کلید حل مشکلات نزد اوجالان در امرالی است و برای برقراری صلح در کشور راهی به جز آزادی رهبر خلق کورد و هزاران انقلابی و زندانیان سیاسی دیگر وجود ندارد.

راهپیمایان اما در شهرهای مختلف هدف هجوم پلیس قرار گرفته‌اند. از جمله در استانبول. معترضان که از موانع متعدد پلیس گذشته اند در خیابان‌های شهر شعار دادند شانه به شانه هم در برابر فاشیسم می‌ایستند. آنها به امرالی درود فرستادند و خواستار پایان منزوی‌سازی و شکنجه در زندان‌های ترکیه شدند.

تصاویر منتشر شده از استانبول نشان می‌دهد که فضا ملتهب است. پس از پاکسازی‌های گسترده و سرکوب شدید مخالفان، سلیمان سویلو وزیر کشور اردوغان مدعی شده بود کوردها دیگر تاب و توان هیچ تجمعی ندارند. گردهمایی امروز در استانبول و شهرهای دیگر اما شکستی برای حاکمیت فاشیسم بود که تصور می‌کرد امپراتوری ترس را برپا کرده است.

طی ۲۲ سال گذشته سران ترکیه با نقض بدیهی‌ترین قواعد وجدان و انسانیت و عدالت، درهای امرالی را حتی بر خلاف قوانین داخلی خود بارها به مدت طولانی بسته‌اند تا ضمن انتقام‌جویی از شکست‌های نظامی در جنگ، رابطه میان کوردها و رهبرشان را قطع کنند. ولی این اتفاق هرگز رخ نداد و هر بار این آنکارا بود که در برابر مردم و زندانیان و گریلاهای کوردستان مجبور به عقب‌نشینی و گشودن درهای امرالی شد.