درخواست سازمان بین‌المللی پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای از سازمان ملل: در کوردستان تحقیق کنید

سازمان بین‌المللی پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای (IPPNW) در خصوص بیانیه‌ی ه.پ.گ و ک.ج.ک در مورد استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت ترکیه، از سازمان ملل خواست تا در این مورد تحقیقات خود را آغاز نماید.

دولت ترکیه در خاک باشور کوردستان به گریلاهای آزادی کوردستان حمله کرده و علاوه بر آن از سلاح شیمیایی نیز استفاده می‌کند. اما نیروهای بین‌المللی در این رابطه سکوت کرده‌اند.

در آخرین مورد مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) چند روز پیش اعلام کرد، در عرصه‌ی زندورا-ی متینا و تپه‌ی سور در آواشین و مناطق دیگر از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

بر اساس این بیانیه ن.پ.گ سازمان بین‌المللی پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای فراخوانی منتشر کرد. ‏گیسلا پینتکر مدیر این سازمان به خبرگزاری فرات گفت: اطلاعات نیروهای ه.پ.گ در رابطه با استفاده از سلاح شیمیایی در خور آن است تا در این رابطه تحقیقاتی آغاز شود. وی در این رابطه به مسئولیت سازمان ملل اشاره نمود.

'باید کارشناسان تحقیقات خود را آغاز کنند'

پینتکر اعلام نمود، فقط تصاویر و ویدیوهای منطقه‌ی جنگی برای موضوع استفاده از سلاح شیمیایی کافی نیستند، به همین دلیل برای اثبات این اطلاعات افراد کارشناس باید تحقیقات را آغاز کنند. وی همچنین اعلام نمود، ترکیه عضو ناتو است، به همین دلیل تحقیق در رابطه با استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت ترکیه کار ناتو می‌باشد.

پینتکر همچنین گفت، از فراخوان‌های کوردها پشتیبانی می‌کنند. وی اعلام کرد اگر ناتو نمی‌خواهد اعتماد به آنها از دست برود، باید به کارشناسان سازمان ملل کمک کند تا بتوانند در این رابطه تحقیقاتی انجام دهند. همچنین کشورهای آلمان و اتحادیه‌ی اروپا در رابطه با سلاح شیمیایی مسئول هستند، به همین دلیل نباید بیشتر از این برلین در رابطه با جنگ علیه کوردها سکوت کند.

سازمان بین‌المللی پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای که مرکز آن در آمریکاست، به دلیل کارهای مهمی که انجام داده است جایزه‌ی نوبل صلح ۱۹۸۵ را به دست آورده و بیشتر از ۱۵۰ هزار عضو در سطح جهان دارد. این سازمان یکی از سازمان‌های فعال علیه استفاده از سلاح شیمیایی و کشتار جمعی است. این سازمان در ۶۳ کشور شعبه‌هایی دارد و در آلمان ۸ هزار عضو دارد و یکی از سازمان‌های بزرگ در زمینه صلح می‌باشد.

'سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مقابل اعترافات خلوصی آکار سکوت کرد'

ترکیه از سال ۱۹۹۷ عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) می‌باشد. گاز اشک‌آور که سبب سوزش چشم می‌شود، توسط پلیس علیه تظاهرکنندگان به کار گرفته شد، اما سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که استفاده از گاز اشک‌آور را در مکان‌های سربسته مانند غار‌ها ممنوع کرده است، در این رابطه سکوت کرد. همچنین علی‌رغم آن که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه اعتراف نمود که ارتش ترکیه در روزهای ۱۰ تا ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ در حمله‌ی اشغالگرانه علیه گاره "فقط از گاز اشک‌آور استفاده کردند"، اما OPCW سکوت کرد و در این رابطه هیچ تحقیقاتی انجام نداد.

ارتباط میان OPCW و دولت ترکیه آشکار است، اما در حمله‌ی دولت ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ به گری‌سپی و سریکانی این ارتباط بیشتر خود را نشان داد. در آن زمان بیانیه‌ای منتشر شد که ارتش ترکیه علیه شهروندان غیر‌نظامی از سلاح شیمیایی فسفر سفید استفاده کرده است، اما این سازمان سکوت کرد و سپس مشخص شد که شعبان دیشلی سفیر ترکیه در لاهه ۳۰ هزار یورو به این سازمان رشوه داده است.