دولت‌های متوالی ایران پا در رکاب یکدیگر می‌گذارند

وجه اشتراک همه روسای جمهور پس از انقلاب سال ۵٧ خلق‌های ایران، وعده‌های فریبکارانه بوده است. آنها همگی قول‌هایی در مورد رفاه، برابری، احترام و آزادی به مردم داده‌اند اما وقتی به قدرت رسیده‌اند، دستگاه بگیر و ببند همچنان مشغول بکار بوده است.

میانه روان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حکومتی که روسای جمهور محافظه‌کار محبوب آنها در دوره‌های زمامداری رفسنجانی، خاتمی و روحانی به هیچیک از قول‌های خود در زمینه گشایش سیاسی و احترام به حقوق بشر عمل نکردند، در حال تلاش برای جلب توجه افکار عمومی به شباهت‌های دو دولت محمود احمدی نژاد و ابراهیم رئیسی در جبهه اصولگرایان هستند. عملکرد دولت‌های متوالی اما از نگاه مردم تفاوتی نشان نمی‌دهد.

وجه اشتراک همه روسای جمهور پس از انقلاب سال ۵٧ خلق‌های ایران، وعده‌های فریبکارانه بوده است. آنها همگی قول‌هایی در مورد رفاه، برابری، احترام و آزادی به مردم داده‌اند اما وقتی به قدرت رسیده‌اند، دستگاه بگیر و ببند همچنان مشغول بکار بوده و اعتراضات مردمی در طول چهار دهه حکمرانی آنان به شکل خشونت‌بار سرکوب شده است.

در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی بود که در جریان سرکوب خونین خلق کورد که برای دفاع از رهبری ربوده شده در اسفندماه ١٣٧٧ قیام کرده بودند، ده‌ها نفر توسط نیروهای مسلح حکومتی در امتداد مناطق روژهلات کوردستان تیرباران شدند.

بر خلاف وعده‌های محمد خاتمی هیچ راه حلی برای مسائل تاریخی ایران پیدا نشد و او نهایتا یک مطیع و فرمانبر رهبر حکومت ایران بود، حتی وقتی که از سوی نظام تنبیه و ممنوع التصویر شد.

در دوره احمدی نژاد بود که پس از سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، سپاه پاسداران با لشکرکشی و هجوم به گریلاهای کوردستان در کوهستان قندیل سعی کرد به جنبش آزادیخواه خلق کورد ضربه بزند و در کنار اردوغان و حکومت ترکیه ایستاد. البته سپاه در پی یک شکست سنگین با تلفات بالا به اشتباه خود پی برد.

وعدەهای عملی نشدەی حسن روحانی، به مراتب بیشتر از قول‌های کذب و عوام‌فریبانه محمود احمدی نژاد بود.

حسن روحانی علاوه بر وعدەهای عمومی، به فعالین بومی اصلاح‌طلب، امامان جمعه در مناطق محروم و نزدیکان به گفتمان خود قول داده بود اگر در انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت کنند، برای رفع استبداد سیاسی و ستم ملی در ایران گام بردارد. اما کارنامه حکومت ایران در زمینه احترام به حقوق بشر در دوره روحانی سیاه است. ریال ایران هم بر خلاف قول روحانی بیش از گذشته بی‌ارزش شد.

اکنون و در بحبوحه بحران‌های عمیق، ابراهیم رئیسی، محصول اتاق فکر حکومت بر مستند قدرت نشانده شده است.

او در زمان رقابت‌های انتخاباتی با حسن روحانی در مناظرات تلویزیونی گفته بود: "کوردی را خدا آزاد کرد" و "قانون اساسی اجازه داده که آنها از زبان و رسم‌ الخط خود استفاده کنند". وقتی که او روی کار آمد اما مقر احزاب کوردی توپباران شد، ده‌ها نفر دستگیر و بازجویی شدند و زارا محمدی فعال فرهنگی به جرم تدریس همان زبانی که خدا آزاد کرده بود در حکمی ظالمانه دستگیر و برای پنج سال به زندان فرستاده شد.