دومین گروه اعتصاب غذا

گروه اول زندانیان پرونده پ.ک.ک و پاژک که در ۲۷ نوامبر دست به اعتصاب غذا زده بودند امروز به اعتصاب خود خاتمه داده و گروه دیگری از زندانیان این پرونده این اعتصاب را ادامه می‌دهند.

بعد از یک سال و نیم از پایان یافتن موج اعتصابات در زندان‌های شمال کوردستان و ترکیه، بار دیگر اعتصاب به مسئله‌ای اصلی در زندان‌ها تبدیل شده است. زندانیان پرونده پ.ک.ک و پاژک که در زندانهای مختلف دستگیر و زندانی شده‌اند، در مخالفت با انزوای تحمیل علیه رهبر خلق کورد و نقض فاحش حقوق خود در زندان‌ها، از ۲۷ نوامبر دست به اعتصاب غذای بی‌بازگشت و چرخشی زده‌اند. بعد از انکه فرایند حل مسئله کورد بین سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵ از سوی آ.ک.پ خاتمه یافت، دیدارها و ارتباط با اوجالان و سه زندانی دیگر با وی نیز قطع شد.

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در ۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ به اعتصاب غذا دست زده و پیشاهنگی اعتصاب غذایی را برعهده گرفت که در هر چهار بخش کوردستان و سراسر جهان گسترش پیدا کرده بود. هزاران زندانی از اعتصاب غذای وی حمایت نموده و این مجموعه اعتصاب باعث شد که نوروز اویسال و رِزان ساریجا بتوانند ۵ بار با اوجالان ملاقات کنند. از آن دوره به بعد وکلا اجازه دیدار با عبدالله اوجالان را نیافته‌اند. محمد اوجالان برادر رهبر خلق کورد در سوم مارس ۲۰۲۰ به جزیره امرالی رفته و با وی ملاقات کرده بود. در ۲۷ آوریل نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا، بعد از ۲۱ سال، برای نخستین بار اوجالان توانسته بود طی تماسی تلفنی با خانواده خود دیدار داشته باشد.

زندانیان پرونده پ.ک.ک و پاژک اکنون در اقدامی جدید به منظور مخالفت با انزوای رهبر خلق کورد تصمیم گرفته‌اند اعتصابات گروهی و پنج روزه بدون بازگشت خود را در این راستا ادامه دهند. این اعتصاب در بسیاری از زندان‌ها آغاز شده است و امروز دومین گروه، این اعتصاب را آغاز می‌کند. به دلیل عدم امکان ملاقات وکلا و خانواده‌ها با زندانیان، مشخص نیست که در کدام زندان‌ها، چه تعداد از زندانیان به اعتصاب غذا دست زده‌اند. اما طبق اطلاعات بدست آمده از زندان، اسامی اعتصاب کنندگان گروه اول بدینگونه ذکر شده است:

در زندان وزیر کوپروی شهر سامسون، حسین کوچ، در زندان شهر روحا ارکان بایراک، در زندن فوق امنیتی شهر وان بولوت مظفر آجو، در زندان باکرکوی لورین اینانچ، در زندان خارپوت محمد آسکرو دومان، در زندان سنجان آنکارا سادات آکین، نجلا ییلدز و آرژین یوکسک‌باغ، در زندان کریک‌کالا محمد امین اورپر، شکرو چیچک، صباح دایان و سرحات چاغلی، در زندان زنان طرسوس شهر مرسین نورجان آصلان، خدیجه کایماک و فاطمه بسی، در زندان کریکلار ازمیر سرحات کلیچ آرصلان، اوزان آلپ کایا و عبدالله گونای، در زندان کاندریای شهر کوچالی نیز نماینده پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها، چاغلار دمیرل و سحر اوروچ از جمله افرادی هستند که به اعتصاب پیوسته‌اند.