عفو بین‌الملل: علنا دارند شلیک می‌کنند

سرکوب مورد اشاره عفو بین‌الملل مربوط به اعتراضاتی بدو که در شهرهای اهواز شروع شد و به استان‌های دیگر از جمله به لرستانات سرایت کرد. آن تظاهرات به شدت توسط حکومت سرکوب شد.

گزارشی مستند از سوی سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده که نشان می‌دهد مقامات ایران چگونه برای سرکوب اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ در جنوب غرب ایران به طور غیرقانونی از قوای قهریه از جمله گلوله‌های جنگی، گلوله‌های ساچمه‌ای شکاری، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کردند. این سازمان گفته جمع‌آوری مستندات برگزاری محاکمه‌های منفصفانه‌ در آینده را تسهیل کند.

عفو بین‌الملل در گزارشی که امروز منتشر کرد از جامعه بین‌المللی خواست مقامات ایرانی را به خاطر سیل خشونتی که نیروهای امنیتی همراه با مصونیت مطلق علیه معترضان در جنوب غرب ایران در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ به راه انداختند پاسخگو کند.

سرکوب مورد اشاره عفو بین‌الملل مربوط به اعتراضاتی بدو که در شهرهای اهواز شروع شد و به استان‌های دیگر از جمله به لرستانات سرایت کرد. آن تظاهرات به شدت توسط حکومت سرکوب شد.

سازمان عفو بین‌الملل گفته کشته شدن دست‌کم چهار نفر به اسامی بهروز اسلامی، جمشید مختاری، سعادت هادی‌پور و حمید قاسم‌پور در جریان آن اعتراضات را تأیید می‌کند.

امنستی استفاده نیروهای سرکوبگر از گلوله‌های ساچمه‌ای شکاری را معادل شکنجه دانسته و به ضرب و شتم اسیران و استفاده غیر قانونی از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش برا ی متفرق کردن اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اشاره کرده است.

این سازمان حقوق بشری ادعای جمهوری اسلامی برای توجیه قتل معترضان به بهانه خرابکاری را رد کرده و گفته تحقیقات عفو بین‌الملل از ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد معترضان هیچ خطر یا آسیب جدی را متوجه نیروهای امنیتی یا دیگران نکرده بودند.

عفو بین‌املل بر ضرورت تاسیس یک سازوکار مستقل تحقیقاتی و دادخواهی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده است، سازوکاری که با جمع‌آوری، نگهداری و تجزیه ‌و‌ تحلیل شواهد مربوط به جدی‌ترین جرایم بین‌المللی صورت گرفته در ایران، برگزاری محاکمه‌های منفصفانه‌ در آینده را تسهیل کند.