فیگن یوکسک‌داغ: نیاز به مبارزه قدرتمند قانونی

فیگن یوکسکداغ ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که آ.ک.پ ترکیه را مسیر دوزخ قرار داده و در این باره گفت: اکنون ما بر سر دو راهی بین بهشت و دوزخ ایستاده‌ایم، برای آنکه وارد دوزخ نشویم، نیازمند مبارزه قدرتمند قانونی برای حقوق هستیم

روز گذشته شانزدهمین نشست جلسه دادگاه برای محاکمه فیگن یوکسک‌داغ، ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها که در زندان به سر می‌برد در دادگاه جرایم سنگین آنکارا برگزار شد. یوکسک‌داغ از زندان گروه F  کاندریا از طریق سیستم یکپارچه قضایی صوت و تصویر، در دادگاه حضور پیدا کرد. یوکسکداغ در جلسه دادگاهی خود با اشاره به وضعیت سیاست آ.ک.پ در ترکیه گفت: به تحولات سیاسی امروز بنگرید، مسئله‌ای را که چند روز پیش به آن اشاره کردم امروز بیشتر توضیح می‌دهم. افرادی که چهار سال پیش، اندکی شرم داشتند، امروز بدون شرم، با گروه‌های تبهکار و مافیا و اعضای جنگ ویژه همکاری می‌کنند. از آنها حمایت می‌کنند. ما آرای ۶ میلیون نفر را به خود اختصاص دادیم. اما اکنون ما را تروریست خطاب می‌کنند. بار دیگر حقوق ما را از دست ما گرفته‌اند. هم ما را به زندان افکندند و هم مانع از برگزاری محاکمه عادلانه می‌شوند.

امروز که مصادف با روز جهانی حقوق بشر است، در این روز اعلام می‌کنم که از حقوق بشر زن خبری نیست. زنان از هیچگونه حقوقی برخوردار نیستند. آ.ک.پ/م.ه.پ با همکاری همدیگر ترکیه را به وضعیت بسیار وخیمتری می‌برند. هم اکنون مشاهده می‌شود که فعالیت سیاسی مادران شنبه که از سال ۱۹۹۵ آغاز بکار کرده است را ممنوع کرده‌اند. چرا؟ چون رجب بیگ می‌خواهد. می‌خواهد که اثری از نام آنان و حضور آنان در عرصه سیاسی نباشد. با چماق زور نیروهای پلیس مادران را شکنجه می‌کنند. شرایط از سال‌های گذشته بسیار بدتر است. از سالهای ۹۰ ما در رابطه با مشکلات حرف می‌زنیم. ما نسبت به پیدایش این وضعیت هشدار دادیم واعلام کردیم که آنها با مافیا و کنترا گریلا در ارتباط هستید. زمانیکه در سال ۲۰۱۶ شهرها را محاصره کردند، جنایات بسیار وسیعی روی دادند که آمران و فاعلان آنها هنوز نیز مشخص نیستند.

آن زمان که هر گونه رفت و آمدی ممنوع شد، افرادی تحت عنوان جو پو- که همچنان ناشناس مانده‌اند، همراه با تبهکاران مرتکب جرم شدند. در چند مرحله در رابطه با هویت این افراد از حاکمیت سوال کرده‌ایم. اما حاکمیت به پرسش‌های ما پاسخ نداده است. و ما نیز علنا اعلام کردیم که حاکمیت سیاست کنترا را به پیش می‌برد. در سال‌های ۹۰ دولت شاهد تصادف سوسورلوک بودیم. اما امروز دولت و حاکمیت در هر کجا که دست به جنایت بزند ما از ان اطلاع پیدا می‌کنیم.

ریاست سازمان مجرمی را تحت عنوان عفو آزاد کردند

فیگن یوکسکداغ در بخش دیگری از دفاعیات خود در دادگاه با اشاره به علاءالدین چاکیجی اعلام کرد: رئیس یک سازمان تبهکار، علاء‌الدین چاکیجی را طبق عفو ویژه از زندان آزاد می‌کنند. در این کشور شخصی که همسر خود را به قتل رسانده و در  جریان جنگ ویژه مرتکب جنایت شده است، کسی که دست قاچاق سازماندهی شده مواد مخدر دست زده است، پدر مافیا است، طی عفوی ویژه از زندان آزاد می‌شود. منظور من علاءالدین چاکیجی است که اکنون در پروسه سیاسی مشارکت می‌کند. ترکیه باید اینگونه باشد؟ می‌گویند که نباید صلاح‌الدین و فیگن یوکسکداغ حرف بزنند. اما باید رئیس مافیا در این کشور سیاست‌ورزی کند. با متهمان و جنایتکارانی که تمامی جهان آن‌ها را می‌شناسد دست به ائتلاف و همکاری می‌زنند. در گذشته نیز نسبت به روی دادن این اتفاقات هشداری دادیم. گفتیم که داعشی‌ها، افراد جبهه النصره و کنترا گریلاها را وارد عرصه سیاسی می‌کنید. امکان ندارد که هیچ حاکمیتی که به این عناصر تکیه کند، به موفقیت دست پیدا کند. ببینید، ۴-۵ سال گذشته است، وضعیتی را که اکنون ترکیه به آن مبتلا شده است ببینید. اکنون علاء‌الدین چاکیجی آزاد و قلیچدار اوغلو را تهدید می‌کند و از طرف دیگر خود را شریک حاکمیت می‌بیند. و این رویدادها در حالی روی می‌دهند که محمد آغار و چایجی هر کدام مستولیت قتل‌های ناشناس را برعهده دارند. در سال‌های ۱۹۹۳ قتل‌های ناشناس به اوج خود رسیدند. در آن زمان محمد آغار وزیر کشور بود. آغار و تیم وی مسئولیت قتل ۱۷ هزار نفر را برعهده دارند.

یوکسکداغ در بخش دیگری از دفاعیات خود در دادگاه اظهار داشت کسانی اعلام کرده‌اند که ما مانع از شکنجه می‌شویم. کسانی که این سخنان را بر زبان آورده‌اند، همان کسانی هستند که امروز شکنجه‌گران را محافظت می‌کنند. در گذشته کسانی که دست به شکنجه می‌زدند تحت پیگرد قرار می‌گرفتند، اما امروز شاهد هیچ پیگردی نیستیم. در شهر وان دو روستایی را از هلیکوپتر به زمین پرتاب کردند. روژبین چتین را شکنجه کردند. زمانیکه به خانه‌ها و منازل حمله می‌کنند، شکنجه و آزار و اذیت شروع می‌گردد. در سال ۲۰۱۶، قتل‌های بیشماری روی دادند. در منطقه گور، در جولمرگ، وان و گیادین قتل‌هایی روی دادند. در جولمرگ نوجوان ۱۶ ساله و مرد ۶۰ ساله‌ای را در مقابل انظار مردم به قتل رساندند. اما از آمران این قتل‌ها محافظت کردند. و دیروز در دفتر مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها در استانبول، دستگاه استراق سمع کشف شده است.

بعد از دفاعیات فیگن یوکسکداغ،  وکلای وی دفاعیات خود را مطرح کردند و جلسه دادگاه موقتا تعطیل شد. هیات دادگاه از دادستانی کوجالی درخواست نمود که در رابطه با پرونده فیگن یوکسکداغ تحقیق نماید. هیات دادگاه با اکثریت آرا، رای به ادامه دستگیری و بازداشت فیگن یوکسک‌داغ را صادر کرد. جلسه دادگاهی فیگن در ۲۴ فوریه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.