گفتگو در مورد حصر امرالی در مجلس فدرال آلمان

حزب چپ آلمان گزارش کمیته منع شکنجه شورای اروپا در مورد حصر امرالی را به مجلس فدرال این کشور کشید.

کمیته منع شکنجه شورای اروپا (سی‌پی‌تی) ماه آگوست سال جاری گزارشی را در رابطه با دیدار سال ٢٠١٩ هیئت این کمیته از زندان‌های ترکیه و وضعیت اسارت رهبر خلق کورد در جزیره امرالی منتشر کرده بود.

در گزارش کمیته منع شکنجه علیرغم اینکه به تداوم حصر امرالی اشاره شده بود اما نه شورای اروپا و نه کشورهای غربی نسبت به وضعیت مذكور هیچگونه اقدامی نکردند. حزب چپ آلمان با طرح سئوال این موضوع را به مجلس فدرال آلمان کشید.

گوکای آکبولوت نماینده حزب چپ آلمان در مجلس این کشور سئوالی را خطاب به حکومت فدرال آلمان با نخست وزیری آنگلا مرکل طرح کرده است و در آن قید شده است که نخست‌وزیر در مورد "گزارش تأیید شده کمیته منع شکنجه در مورد حصر امرالی علیرغم هشدارهایی که از سال ٢٠١۶ داده شده‌اند هنوز تغییری حاصل نشده است" چه می‌اندیشد؟

طرح سئوال بر ممانعت از ملاقات وکلا و خانواده زندانیان امرالی انگشت گذشته و می‌پرسد:"در ملاقات‌های شما با مسئولان حکومت ترک آیا در مورد وضعیت و شرایط زندان امرالی گفتگویی صورت می‌گیرد؟"

در این لایحه همچنین به گزارش ٢٩ صفحه‌ای کمیته منع شکنجه که در روز ۵ آگوست ٢٠٢٠ منتشر شده بود جای گرفته است. بنابر گزارش‌های دریافت شده مسئولان حکومت مرکل در هفته آینده به شیوه کتبی یا شفاهی به طرح سئوال حزب چپ پاسخ خواهند داد. به دلیل اینکه هم وزارت دادگستری و هم وزارت امور خارجه آلمان مخاطب سئوال حزب چپ می‌باشند احتمال می‌رود هر دو وزارتخانه در نامه‌ای مشترک به آن پاسخ دهند.

سی‌پی‌تی: حصر در امرالی روال همیشگی به خود گرفته است

کمیته منع شکنجه در ۴٧ کشور عضو شورای اروپا به تحقیق در مورد وضعیت زندان‌ها و رفتار با زندانیان می‌پردازد. این کمیته پس از دیدار هیئت خود از زندان‌های ترکیه در سال ٢٠١٩ گزارش مذکور را منتشر کرده بود.

در گزارش آمده بود که از دیدار سال ٢٠١۶ هیئت سی‌پی‌تی از ترکیه هیچگونه بهبودی در وضعیت امرالی مشاهده نشده و تصریح شده است که اوجالان و سه زندانی دیگر محبوس در این جزیره تنها ۶ ساعت در طول یک هفته می‌توانند با همدیگر ملاقات کنند.

سی‌پی‌تی در ادامه می‌افزاید که زمان گفتگوی دو نفره در امرالی تنها ٣ ساعت در یک هفته است. همچنین گفتگو در زمان هواخوری در حیات زندان هم ممنوع است. گزارش سی‌پی‌تی تأیید کرده است:"همه زندانیان در حصر شدید قرار داده شده‌اند."

سی‌پی‌تی در ادامه گزارش می‌افزاید که در سال‌های اخیر تمامی درخواست‌های ملاقات اعضای خانواده رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان با وی رد شده‌اند و درخواست ملاقات وکلای وی نیز از سال ٢٠١٩ رد شده‌اند. سی‌پی‌تی سپس درخواست کرده بود که سیستم حبس در امرالی از نو مورد ارزیابی قرار گیرد.