خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

گروهک تبهکار روژ کیستند و هزینه‌هایشان چگونه تأمین می‌شود؟

گروهک مزدور موسوم به نیروهای روژ که سال ۲۰۱۱ همراه با آغاز انقلاب روژاوای کوردستان توسط گروه سرسپرده ENKS و پارت دمکرات کوردستان تشکیل شدند، چه کسانی هستند؟ هزینه‌های آنها چقدر است و چه کسی آن را پرداخت می‌کند؟

نیرو یا لشکر روژ پیش از آنکه اعلام موجودیت کنند در صفوف القاعده و اخوان المسلمین بودند، و خود را اپوزیسیون سوریه می‌نامیدند.

هدف پ.د.ک از تشکیل این گروه‌ سرسپرده این بود که آنها را برای موازنه‌ی نیرو مقابل ی.پ.گ و ی.پ.ژ به کار گیرد. پس از آنکه این نیروها نتوانستند در روژاوا مستقر شوند، در جنوب کوردستان (مناطق تحت کنترل پ.د.ک) استقرار یافتند.

اعضای آنها در کمپ‌های بنه سلاوه، خنس و بعشیقه توسط ارتش ترکیه و سازمان اطلاعاتی میت آموزش داده شدند.

روز ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ با تصمیم مسعود بارزانی این تبهکاران به عنوان پیشمرگه‌ی روژ وابسته به نیروهای زیروانی معرفی شدند. عنوان 'پیشمرگه‌های روژاوا' و سپس  'پیشمرگه‌‌های روژ' از سوی ترکیه و پ.د.ک بر این خودفروشان گذاشته شد.

اعضای لشکر روژ چه کسانی هستند؟

اعضای این گروه از پناهجویان و فراری‌های روژاوا تشکیل شده‌اند که تعداد آنها حدود ۸ هزار تن است.

اخیرا برخی افراد اهل جنوب و شمال کوردستان که دارای سوابق مزدوریگری هستند نیز به این نیروها ملحق شده‌اند.

هزینه‌های نیروهای روژ چقدر است و چه کسی آنرا پرداخت می‌کند؟

بر اساس اطلاعات بدست آمده هزینه‌ی ماهیانه‌ی این نیروها حدود ۱۵ میلیارد دینار است و حکومت اقلیم آنرا پرداخت می‌کند. حقوق هر نیروی این گروه مابین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. تخصیص این مقدر پول برای مزدوران روژ در حالیست که حقوق کارمندان اقلیم با کسری ١٨ تا ٢١ درصد و با تأخیرهای ٣ ماهه تا ۶ ماهه پرداخت شده است.

پ.د.ک در حالی این مقدار پول را صرف این گروهک می‌کند که از پرداخت حقوق کارمندان اقلیم سر باز زده و در سال گذشته میلادی (٢٠٢٠) از مجموع ١٢ حقوق ماهیانه کارمندان دولت تنها حقوق ۴ ماه را پرداخت کرده است. اختصاص حقوق به این عناصر در حالی است که حقوق کارمندان اقلیم با کسری ١٨ تا ٢١ درصد و با تأخیرهای ٣ ماهه تا ۶ ماهه پرداخت شده است.

پرداخت مخارج آنها برخلاف قوانین اقلیم است چون اعضای آنها شهروندان اقلیم کوردستان نیستند.

علی‌رغم آنکه فرماندهی کل این نیروها مدعی شد که دستمزد نیروهایشان توسط زیروانی و وزارت پیشمرگه پرداخت می‌شود، اما وزارت پیشمرگه ضمن رد ادعای فرماندهی نظامیان روژ وابسته بودن این نیروها و پرداخت دستمزد به آنها از سوی وزارت پیشمرگه را رد کرده است.

میران بکر، دبیر مطبولاتی وزیر پیشمرگه می‌گوید:، نیروهای روژ هیچ ارتباطی با وزارت پیشمرگه ندارند. به گفته میران بکر کمیته‌ی پیشمرگه در پارلمان کوردستان از جزئیات تشکیل این نیروها مطلع نیست.

ابوبکر هلدنی عضو این کمیته می‌گوید: تاکنون وزارت در رابطه با مخارج نیروهای روژ پاسخ ما را نداده است. هلدنی همچنین می‌گوید: نیروهای روژ خارج از قوانین حکومت هستند و توسط یک حزب تشکیل و تسلیح شده‌اند.

در حال حاضر نیروهای روژ با سلاح‌های سنگین به مناطق گریلا فرستاده شده‌اند. مزدوران روژ در ٣ مارس ٢٠١٧ در حمله به شنگال دو مبارز ایزدی را به شهادت رساندند. نوژیان ارهان خبرنگار آژانس خبری ژن‌نیوز از سوی مزدوران روژ  زخمی شد و در ٢٣ مارس ٢٠١٧ به شهادت رسید.

شب ۱۳ دسامبر در منطقه‌ی بهدینان، نیروهای این گروه به گریلاهای پ.ک.ک تیراندازی کردند و ۳ گریلا مجروح شدند.

رسانه‌های بارزانی‌ مدعی شدند، در این شب یک افسر گروه روژ با نام جاهید عبدالرحمن که اهل شمال کوردستان است کشته شده است. جاهید عبدالرحمن عضو گروهک تبهکاران روژ بود که توسط سازمان میت ترکیه و سازمان بدنام پاراستن پ.د.ک آموزش دیده بود.

پارت دمکرات کوردستان اکنون توسط نیروهای روژ و تحت عنوان نیروهای پیشمرگه، در حال شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی است.

ناظران معتقدند گردانندگان پ.د.ک اینچنین به خواسته‌های رژیم ترکیه و فاشیست‌های کوردستیز ترک عمل می‌کند.

منبع: rojnews