خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

گسترش سرهلدان به کلانشهرهای ایران در محکومیت قتل ژینا امینی/ ۴ کشته و بیش از ٨۵ زخمی

اعتصاب سراسری روژهلات کوردستان در محکومیت قتل ژینا امینی به شهرهای تهران، رشت، اصفهان و مشهد کشیده شده است، زنان با سردادن شعار ژن، ژیان، آزادی روسری‌های خود را به آتش کشیدند.

اعتراضات به قتل ژینا امینی سراسر روژهلات کوردستان را دربر گرفته است. روز دوشنبه در استقبال از فراخوان احزاب سیاسی، روشنفکران، فعالان و هنرمندان مبنی بر اعتصاب عمومی بازار و کسبه تقریبا در تمامی شهرهای روژهلات کوردستان مغازه‌ها بسته شدند و زنان و جوانان در شهرهای سقز، سنه، دیواندره، قروه، کامیاران، دیولان، مریوان، بانه، مهاباد، بوکان، قروه، کرماشان، پاوه، ایلام، ماکو، تکاب، شنو و نقده با حضور در خیابان‌ها و میادین این شهرها به تظاهرات اعتراضی ملحق شدند.

بنابر گزارش منابع آگاه در سرهلدان (قیام) مردم در سقز حداقل ۶ معترض، در دیواندره ٨ معترض از جمله یک دختر خردسال، در بوکان ٣ نفر از جمله یک دختر خردسال، در سنه حداقل ۴ نوجوان و در مهاباد یک زن سالمند با گلوله ساچمه‌ای مزدوران رژیم اشغالگر ایران زخمی شده‌اند. گزارش‌های تأیید نشده از جانباختن حداقل ٣ نفر در بیمارستان کوثر شهر سنه است.

۴ کشته و بیش از ٨۵ زخمی

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان در سرهلدان (قیام) سراسری روژهلات کوردستان بیش از ٨۵ نفر از جمله ٣ کودک خردسال و یک زن سالمند مجروح شده‌اند.

این منبع که وضعیت حقوق بشر در روژهلات کوردستان را رصد می‌کند می‌افزاید، فواد قدیمی و محسن محمدی در دیواندره، فریدون احمدی در سقز و رضا لطفی در دهگلان در تیراندازی مزدوران رژیم بشدت مجروح شده و پس از انتقال به بیمارستان جانباخته‌اند.

شرکت بسیج سپاه در شکنجه و سرکوب معترضان کورد

به گفته شاهدان عینی نیروهای بسیج سپاه پاسداران در حمله به شهروندان مستقیما جای گرفته‌اند. در این اعتراضات حداقل ٢۵٠ نفر بازداشت شده‌ و از سوی نیروهای امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

اینترنت تلفن همراه در شهرهای سنه، سقز، دیواندره، دهگلان، مریوان و کامیاران قطع شده است.

گسترش اعتراضات به کلانشهرهای دیگر ایران

همزمان با روژهلات کوردستان در تهران معترضان در خیابان‌های حجاب، بلوار کشاورز، میدان ولی‌عصر و فلکه صادقیه گردهم آمدند و با سردادن شعار "مرگ بر دیکتاتور"، "ژن، ژیان، آزادی"، "اتحاد اتحاد"، "از کوردستان تا تهران، ستم علیه زنان" قتل ژینا امینی را محکوم کردند. زنان معترض روسری‌های خود را به آتش کشیدند. 

دانشجویان دانشگاه‌های علم و صنعت، علامه، دانشگاه تهران، دانشگاه بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر و دانشگاه شریف با سردادن شعارهای "مرگ بر استبداد، حجاب و گشت ارشاد"، "مرگ بر خامنه‌ای"، "بسیجی، بسیجی، ننگ به نیرنگ تو/خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو"، "می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت" قتل ژینا از سوی چماقداران رژیم مستبد آخوندی را محکوم کردند.

در دانشگاه اصفهان نیز دانشجویان با برگزاری تجمع جنایت مأموران نظام آخوندی در قتل ژینا را محکوم کردند.

در شهر رشت معترضان با گردهمایی در فلکه مادر شعارهای "ژن، ژیان، آزادی"،"مرگ بر خامنه‌ای"، "ننگ ما ننگ ما، پلیس الدنگ ما" سردادند و زنان روسری‌های خود را در محکومیت قتل ژینا به آتش کشیدند.

در شهر مشهد نیز معترضان با برپایی تظاهرات شعارهایی در محکومیت جنایات رژیم حاکم بر ایران سردادند.