گُلان فهیم رئیس مشترک کودار: شیرین علم‌هولی دومین زن اعدامی در تاریخ مبارزات کوردستان بود

گُلان فهیم با شرکت در یک برنامه آرین تی‌وی به برخی سئوالات مطرح روز پاسخ داد.

گُلان فهیم ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کوردستان در رابطه با نهمین سالگرد واقعه ترور سکینه جانسز و یارانش در پاریس، به تمامی شهدای راه آزادی ادای احترام کرد و گفت: "حمله به رفیق سارا در واقع حمله به جنبش آزدیخواه زنان بود. او یک پیشاهنگ مهم جنبش از لحاظ تاریخی بود. رفیق روژبین و لیلا نیز اینچنین بودند. هر کدام از آنها در مبارزه خویش، بیانگر یک حقیقت بودند. همزمان با این واقعه، در باکور رفقا سوه، فاطمه و پاکیزه را هدف قرار دادند، چون آنها نیز برای آزادی زن، آزادی وطن و آزادی انسانیت مبارزه می‌کردند. برای دستیابی به یک جامعه دمکراتیك آنها بهای سنگینی پرداخت کردند که همانا در میان گذاشتن جانشان بود."

رئیس مشترک کودار به برخورد مشابه با زنان مبارز در سایر کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: "وقتی به  تاریخ مبارزات در شرق کوردستان نگاه می‌کنیم، شیرین علم‌هولی را می‌بینیم که او نیز برای رهائی زن و آزادی وطنش مبارزه می‌کرد و هدف قرار گرفت."

گُلان فهیم افزود: "شیرین علم‌هولی نقش مهمی در تاریخ کوردستان بازی کرد. رژیم ایران یک رژیم سلطه‌جو، جنسیت‌گرا و ملی‌گراست. در همان حال رژیمی است که خودش را بر اساس انکار و نیست‌انگاری اراده زن پیش می‌برد. رفیق شیرین در چنین جامعه‌ای زندگی کرد و با چنین سیستمی روبرو شد. اما این وضع را قبول نکرد، دارای موضع بود و برای این که خلق کورد به رسمیت شناخته شود و زنان در شرق کوردستان به آزادی برسند مبارزه کرد."

او با بیان آن که شیرین علم‌هولی اسارت در زندان را به فرصتی برای مقاومت بدل کرد، گفت: رژیم ایران که بر تأثیرگذاری مقاومت رفیق شیرین بر زنان جامعەی شرق کوردستان واقف بود، برای این که خط آزادی زن پیروز نشود، رفیق شیرین را اعدام کرد. پس از لیلا قاسم، شیرین علم هولی دومین زنی است که در طول تاریخ مبارزات کوردستان اعدام می‌شود. موضعی که رفیق شیرین گرفت، می‌توان گفت تداوم خط مشی رفیق سارا در شرق کوردستان بود."

رئیس مشترک کودار گفت صدها زن جوان که رفیق شیرین را الگوی خود قرار دادند، اکنون در نخستین صفوف راهی که رفیق شیرین طی می‌کرد، در حال مبارزه برای آزادی هستند. این مبارزه باعث خواهد شد تحولی جدی در اجتماع شرق کوردستان بوجود بیاید. سابقا، عصیان در برابر حکومت یک بهای سنگین داشت که جزو وظایف زن به حساب نمی‌آمد. گفته می‌شد یک زن چگونه می‌تواند در برابر یک نظام که قانون ضد انسانی اعدام دارد طغیان کند. رفیق شیرین این ادعا را پوچ کرد.

گُلان فهیم گفت: "پس از اعدام رفیق شیرین علم‌هولی، مقاومت در زندان‌ها با پیشگامی زینب جلالیان ادامه پیدا کرد. او تسلیم نشد و سر خم نکرد. رژیم ایران این بار چه می‌کند؟ بجای اعدام یک حکم سنگین می‌دهد. مدت زیادی است خبری از زینب جلالیان به دست نمی‌آید. بارها مکان حبس او عوض شد تا زینب جلالیان آن چه حکومت ایران می‌گوید را قبول کند. بی هویتی و بی ارادگی را بپذیرد و از مبارزه آزادیخواهی دست بردارد. فرصت آزادی مشروط برای زینب جلالیان در صورت توقف فعالیت و قبول یک زندگی شخصی تحت قوانین ولایت فقیه وجود دارد. اما زینب جلالیان مقاومت می‌کند."

رئیس مشترک کودار به شرایط وخیمی که حکومت ایران برای جامعه بوجود آورده پرداخت و گفت وضعیت چنان وخیم است که حتی کارمندان آموزش و پروش که دستگاه همگون‌سازی فرهنگی حکومت است نیز در کلان‌شهرهای ایران دست به اعتراض می‌زنند.

او به نبود هیچگونه راه حلی برای مسائل ملی و بحران‌های فراگیر نزد حکومت ایران اشاره کرد و گفت رژیم که نمی‌تواند راهکاری پیدا کند فقط به دنبال راهی برای افزایش عمر زمامداری خود طی هم‌پیمانی با برخی قدرت‌های دیگر می‌گردد.

گلان فهیم گفت جامعه ایران در آستانه انفجار قرار دارد و یک راه حل پایدار دمکراتیک در پاسخ به مطالبات اجتماعی، اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس مشترک کودار در مورد گام دوم انقلاب که حکومت ایران از آن دم می‌زند، گفت روی کار آوردن رئیسی یک مداخله برای پایان دادن به اختلاف میان حکومت و دولت بود. او گفت رژیم به دنبال پرورش نسل بعدی انقلاب از طریق کمیته‌های انقلاب و آموزش و پرورش است ولی اگر موفق نشود مخالفان را در زندان‌ها از بین ببرد.

گلان فهیم به تصاویر منتشر شده از اقدامات غیر انسانی در زندان‌های ایران جلب توجه کرد و کشته شدن چند زندانی سیاسی در زندان‌های ترکیه را با واقعه جان سپردن بکتاش آبتین نویسنده و شاعر زندانی در ایران قیاس کرد که حکومت سعی می‌کند کرونا را مقصر جلوه دهد. او شواهد اخیر را نشانه احتمال افزایش فشار بر زندانیان دانست.

گلان فهیم در مقابل این وضعیت بر لزوم سازماندهی میان خلق و اتحاد ملیت‌های ایران تأکید کرد و خاطرنشان ساخت اعتراضات پراکنده اجتماعات و گروه‌ها و افراد مختلف در صورت هماهنگی و همسویی با یکدیگر به توفیق در برابر نظام منجر خواهد شد. 

رئیس مشترک کودار در عین حال حمایت خود از کمپین‌های بین ‌المللی آزادی برای اوجالان و حذف نام پ.ک.ک از فهرست تروریستی را اعلام کرد و گفت رهبر آپو و پ.ک.ک بازیگران مهمی در مبارزه برای حل مسئله ملی کوردها هستند.