افشای مدارک همکاری پ.د.ک با آ.ک.پ در حوزه تجارت و قاچاق انسان

تجارت و قاچاق انسان از راه دفاتر گردشگری در هولیر انجام می‌شود. همچنین کارهای درست کردن ویزا و پاسپورت برای مهاجران باشور کوردستان در کشور ترکیه انجام می‌شود.

تجارت و قاچاق انسان به بلاروس که از تابستان امسال آغاز شده است، در روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین موضوع‌های اتحادیه‌ی اروپا تبدیل شده است. مهاجران با همکاری حکومت لوکاشنکو به بلاروس منتقل شده و در مرز لهستان رها می‌شوند. بیشترین تعداد مهاجران کورد هستند. تا ماه اکتبر تعداد مهاجرانی که به کشورهای اتحادیه‌ی اروپا رسیده بودند، بیشتر از ۳۰ هزار تن بودند. همچنین تعداد مهاجرانی که از راه قاچاق از بلاروس خود را به آلمان رسانده بودند از هفت هزار تن گذشته بود.

در نتیجه‌ی همکاری میان حکومت بلاروس، حکومت آ.ک.پ و پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) طی مدت کوتاهی تعداد بسیار زیادی از مهاجران کورد به اروپا رسیدند.

بر اساس تحقیقات خبرگزاری فرات تعداد زیادی از دفاتر توریستی در شهر هولیر باشور کوردستان با همکاری و تحت نظارت پارت دمکرات کوردستان به قاچاق انسان می‌پردازند. همچنین به آنها اجازه داده می‌شود تا در شبکه‌های اجتماعی به شیوه‌ای کاملاً آشکارا به تبلیغ برای قاچاق انسان بپردازند.

تبلیغاتی همانند این که «شما آماده هستید همراه با ما به بلاروس بیایید؟»، «پاسپورت‌های خود را به ما تحویل داده و مابقی کارها را به ما واگذار کنید»، «ما در دفاتر خود این کار را برای شما انجام خواهیم داد» را منتشر می‌کنند. برای کسانی که به این دفاتر می‌روند، با همکاری پارت دمکرات کوردستان و حکومت آ.ک.پ پاسپورت‌ها آماده می‌شود و چون بلاروس نمایندگی رسمی در باشور کوردستان و عراق ندارد برای این پناهجویان در ترکیه ویزا صادر می‌شود.

'در استانبول برای مهاجران پاسپورت سوری درست می‌شود'

دفاتر توریستی در هولیر همزمان کار درست کردن پاسپورت سوری برای پناهجویان روژاوای کوردستان را انجام می‌دهند که پاسپورت ندارند. دفاتر گردشگری در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات گسترده‌ای را انجام داده و می‌گویند؛"دفاتر ما در استانبول آماده است تا در مدت ۴۸ ساعت برای شما پاسپورت سوری درست کند. این تبلیغات نشان می‌دهد که حکومت اسد نیز در مهاجرت این مهاجران به سمت اروپا و بلاروس نقش دارد. آنچه قابل توجه است این است که بیشتر پناهجویان روژاوای کوردستان که خود را به اروپا رساندند کسانی هستند که در کمپ‌های تحت کنترل پارت دمکرات کوردستان بوده‌اند.

یک جوان ۱۷ ساله اهل شهر دیرک در روژاوای کوردستان که نخواست نامش فاش شود، چگونگی رسیدن به کشور آلمان را با خبرگزاری فرات در میان گذاشت. این جوان اعلام کرد، از سال ۲۰۱۲ همراه با خانواده‌اش در کمپ دومیز میان زاخو و دهوک بوده و با همکاری مسئولین پ.د.ک و بدون داشتن پاسپورت به استانبول و از راه استانبول به کشور آلمان رسیده است. علی‌رغم آنکه هنوز سن وی کم است و به سن قانونی نرسیده است، اما می‌گوید هیچ مانعی برای وی در فرودگاه به دلیل سن کم و چرا به تنهایی سفر می‌کند به وجود نیامده است. برعکس بسیار با او همکاری شده تا از اقلیم کوردستان به استانبول و از استانبول به بلاروس و از آنجا به آلمان برسد.

این نوجوان می‌گوید، خانواده‌ی وی با یک دفتر مسافرتی به توافق رسیده و سپس هیچ مشکلی برای وی درست نشده و پس از آن که به استانبول رسیده، پاسپورت سوری او آماده بوده و همراه با تعداد دیگری از مهاجران با اتوبوس به مرز لهستان منتقل شده‌اند.

'باشوری‌ها دو دفتر مسافرتی را در مینسک پایتخت بلاروس خریداری کرده‌اند'

اپوزیسیون رژیم لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در رسانه‌های دیجیتال گزارشی گسترده در رابطه با مهاجرانی منتشر کرده‌اند که چگونه و با چه روشی به شیوه‌های قاچاق به مینسک رسیده و به آنها ویزا داده می‌شود. بر اساس تحقیقات اپوزیسیون رژیم لوکاشنکو، در میان مسئولین رژیم لوکاشنکو اتاق یا واحدی ایجاد شده است که کار قاچاق انسان را انجام می‌دهد. این گروه از درست کردن و پر کردن فرم درخواست تا گرفتن ویزا و تا استقبال از مهاجران در فرودگاه‌ها و همچنین انتقال آنها به مرزها و گرفتن اتوبوس برای آنها، همه‌ی کارها را انجام می‌دهند.

به عنوان مثال رسانه‌ای مانند 'kyky.org' کە  رسانه‌ی وابسته به اپوزیسیون بلاروس است اعلام کرد، شرکت‌هایی در بلاروس از قاچاق انسان روزانه ۷۵ هزار یورو و ماهیانه حدود ۲.۲ میلیون یورو به دست می‌آورند. این سایت اسامی ۱۲ دفتر مسافرتی را منتشر کرده است که مهاجران را به صورت قاچاق به مینسک پایتخت بلاروس می‌برند. همچنین تلویزیونBelsat TV در لهستان اعلام کرد، دو شرکت که مهاجران را به صورت قاچاق به مینسک می‌برند، عبارتند از، اسکار تور و ویزا و این دو دفتر به شهروندان عراقی که اهل باشور کوردستان هستند فروخته شده‌اند.

گفته می‌شود پرسنل این دو شرکت به آسانی می‌توانند در بخش امنیتی فرودگاه مینسک رفت و آمد کرده و امور مربوط به مهاجرانی که در فرودگاه پیاده می‌شوند را به آسانی انجام دهند. بلسات تی‌وی همچنین اعلام کرد، رئیس این شرکت یک نیروی سابق پلیس با نام دیمیتری کورباو است و در فرودگاه ۶ تا ۷ مترجم کورد و عرب برای وی کار می‌کنند. بلسات تی وی همچنین اعلام کرد، قیمت هر ویزای بلاروس در حالت عادی ۱۸۲ هزار یورو اما در حال حاضر ارزش هر ویزا به ۳ هزار یورو رسیده است و علت آن هم این است که این شرکت‌ها و دفاتر مسافرتی و مسئولین فرودگاه رشوه دریافت کرده و همچنین رشوه پرداخت می‌کنند و این رشوه را از حساب مهاجران پس می‌گیرند.

'مهاجران به صورت دسته‌جمعی در شهر گردانده می‌شوند'

یک رسانه‌ی دیگر اپوزیسیون با نام نکستا تی‌وی ویدیوی گردش مهاجران در مرکز شهر را منتشر کرد. در این ویدئو دیده می‌شود که بیشتر مهاجران جوان هستند و به صورت دسته جمعی در داخل شهر به گردش می‌پردازند. این رسانه ویدیویی دیگری منتشر کرد که در آن فردی با زبان کوردی صحبت کرده و می گوید، ما نمی‌ترسیم. این پلیس بلاروس است که هوایی شلیک می‌کند.

'اتحادیه‌ی اروپا و باشور کوردستان را تحت  فشار گذاشته و به ترکیه هشدار داده است'

این قاچاق گسترده‌ی مهاجران به صورت برنامه‌ریزی شده میان دولت ترکیه و اداره پارت دمکرات کوردستان سبب شده است، اتحادیه‌ی اروپا اقداماتی انجام دهد. به عنوان گام اول نیز به دلیل فشارهای اتحادیه‌ی اروپا، پروازها از هولیر و بغداد به فرودگاه مینسک متوقف شده است. به صورت غیر مستقیم نیز به خطوط هوایی ترکیه که در قاچاق مهاجران نقش مهمی برعهده دارند، هشدار داده شده است.

اورسلا فون درلاین رئیس شورای اتحادیه‌ی اروپا به خبرگزاری آلمانی DPA اعلام کرد، برای مجازات خطوط هوایی کشورهای سومی که در قاچاق مهاجران نقش دارند، اقدامات لازم را انجام خواهند داد. مانفرد فیبر رئیس فراکسیون حزب خلق اروپا که بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان اروپا است، درخواست نمود، به صورت جدی به رژیم اردوغان هشدار داده شود. فیبر گفت؛"اگر اردوغان به عبور مهاجران از ترکیه به بلاروس اجازه دهد و راه را برای آنها باز می‌کند تا اینگونه اتحادیه‌ی اروپا را تهدید کند، در این حالت باید به شیوه‌ی تند و خشن و کاملا آشکار پاسخ این کار آنها داده شود."