هیئت نظارت بر زندان‌های منطقه مرمره ترکیه: مرگ جان زندانیان را تهدید می‌كند

ابتکار عمل هیئت نظارت بر زندان‌های مرمره که اخیراً تاسیس شده است اعلام کرد، در زندان‌ها این منطقه زندگی زندانیان در خطر است.

جمعیت حقوق‌ بشر (îHD) ،جمعیت حقوقدانان آزاد (OHD)،  دستگاه تحقیقات جامعه و قانون، دستگاه حقوق بشر ترکیه، اتحادیه پزشکان ترک، کارمندان بخش سلامت و اجتماع و همچنین جمعیت حقوقدانان معاصر و بسیاری از دستگاه‌های حقوقی و قانونی و بهداشتی دیگر، هیئت نظارت مرمره را تشکیل دادند.

هیئت نظارت مرمره برای پیگیری نقض حقوق بشر در زندان‌ها، مرگ زندانیان بیمار و مراحل قانونی و مسائل زندانیان تاسیس شده است.

این هیئت در شعبه استانبول îHD بیانیه‌ای منتشر نمود. در این کنفرانس مطبوعاتی نماینده‌ی بسیاری از سازمان‌ها حاضر بودند.

گُلسرن یولری، رئیس شعبه استانبول îHD اعلام کرد، در راستای پایان دادن به نقض حقوق زندانیان تلاش‌  خواهند کرد.

یولری همچنین اعلام نمود، نقض حقوق بشر در زندان‌ها در حال افزایش است که برای جلوگیری و مقابله با این مسئله هیئت نظارت تاسیس شده است. یولری همچنین به این مسئله اشاره کرد که آنها نقض حقوق در زندان‌ها را پیگیری خواهند کرد و برای آن که نقض حقوق در زندان‌های دیگر را شفاف‌سازی کنند، حداکثر توان خود را به کار خواهند گرفت.

چیغدم آکبولوت رئیس شعبه استانبول چ.ه.د بیانیه‌ی مشترک قرائت کرده و اعلام نمود، نقض حقوق در زندان‌ها به مسئله‌ای سیستماتیک تبدیل شده و در حال افزایش است.

آکبولوت در مورد چندین مسئله شامل سلامت، شکنجه، اطلاع‌رسانی، حل کردن تهدید‌ها شفاف سازی کرده و گفت:"زندگی زندانیان در خطر است."

آکبولوت همچنین یادآور شد، ۶۰۵ زندانی بیمار در زندان‌ها هستند که وضعیت آنها نامساعد است. وی گفت:"در سال ۲۰۲۱، ۵۹ زندانی جان خود را از دست دادند."

آکبولوت همچنین تاکید کرد، حق دریافت کمک‌های پزشکی و خدمات بهداشتی در قوانین بین‌المللی تایید شده است. اما دولت ترکیه به مسئولیت خود در رابطه با زندانیان بیمار عمل نکرده و در مقابل چشم جامعه زندانیان جان خود را از دست می‌دهند.